آسیب‌های کرونا به صنعت چاپ/ تسهیلات مالی دولت کافی نیست

صنعت چاپ در کشور این روزها با بحران‌های جدی روبرو است و اگر مسئولان به فکر نباشند، ورشکستگی این صنعت دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شیوع کرونا آسیب‌های زیان‌باری برای اکثر صنایع کشور داشته است. برخی از این صنایع با توجه به میزان درآمد و ذخایری که داشته‌اند، تا حدودی می‌توانند در مقابل عواقب شیوع این ویروس ایستادگی کنند، اما صنایعی که تا پیش از این هم مشکلات زیادی را به دوش می‌کشیدند، اکنون وارد بحران بسیار جدی‌تری شده‌اند که اگر توجهی به معضلات این صنایع نشود، شاهد ورشکستگی‌های بسیاری خواهیم بود.

صنعت چاپ که به گفته بسیاری از کارشناسان، یک صنعت مادر محسوب می‌شود از جمله صنایعی است که این روز‌ها مشکلات فراوانی را تحمل می‌کند. مشکلاتی که پیش از کرونا هم بود و با شیوع این ویروس در ایران، وارد مراحل بحرانی‌تری شد؛ به گونه‌ای که ممکن است در روز‌های آینده شاهد اخراج کارگران برخی کارگاه‌های حوزه چاپ هم باشیم.

محمدعلی انصاری پور، رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان اظهار داشت: صنعت چاپ مدت‌هاست با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند. با شیوع ویروس کرونا مشکلات بیشتری بر این صنعت نیمه تعطیل افزوده شد و اکنون بسیاری از چاپخانه داران استان در تنگنا قرار دارند.

او افزود: پس از شیوع کرونا در جهان، صادرات و واردات برای اکثر محصولات در جهان صورت نگرفت که این موارد شامل کاغذ، مقوا، مرکب و دیگر موادی که مورد نیاز صنعت چاپ است نیز می‌شد. با توجه به عدم پیش بینی ادامه شیوع این ویروس در جهان و خالی ماندن انبارها، امکان ادامه کار برای برخی از کارگاه‌ها تا زمان بهبود اوضاع وجود ندارد. البته همه این موارد وارداتی نیستند، اما متاسفانه اجناس داخلی کیفیت لازم را نداشته و چاپخانه‌داران ترجیح می‌دهند از مواد خارجی استفاده کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان با بیان اینکه دیدگاه دولت به صنعت چاپ، دیدگاهی صنعتی نیست، گفت: اگر دولت توجه بیشتری به صنعت چاپ می‌کرد شاهد تعطیلی این تعداد از کارگاه‌ها در سطح استان نبودیم. مهمترین موردی که دولت در زمینه چاپ به آن توجهی نمی‌کند بودجه‌ای است که در اختیار این صنعت قرار داده شده که این میزان به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز‌های چاپخانه‌داران نیست. صنعت چاپ مانند تمامی صنایع دیگر نیازمند حمایت‌ها و زیرساخت‌های اساسی است که متأسفانه طی سنوات گذشته مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.

او اضافه کرد: دولت تسهیلات مالی را برای اصناف آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته است که این می‌تواند برای مدت کوتاهی درد‌های چاپخانه داران را کاهش دهد، اما مشکلات با این کمک‌های مالی رفع نمی‌شود. اگر دولت می‌خواهد کاری برای صنعت چاپ و دیگر صنایع آسیب دیده انجام دهد باید زیرساخت‌های آن صنایع را محکم و استوار سازد وگرنه بعد از کرونا هم شاهد تعطیلی‌ها و ورشکستگی‌ها خواهیم بود.

انصاری‌پور ادامه داد: مایه شرمساری است که ما خود تولیدکننده کاغذ و مقوا هستیم، اما اکثر این محصولات را از کشور‌های دیگر وارد می‌کنیم. اگر تمام کارخانه‌های تولیدی کاغذ و مقوای کشور با حداکثر توان و ظرفیت خود کار کنند، باز هم حدود ۲۵ درصد از نیاز‌های کشور برآورده می‌شود؛ هر چند که این کارخانجات نیز با مشکلات زیادی دست در گریبان هستند.

اوافزود: در سال‌های گذشته ما تلاش کردیم که به صنعت چاپ، ارز دولتی اختصاص داده شود، اما متاسفانه متولی این کار که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است صنعت چاپ را تنها در حد نشر آثار مکتوب می‌شناخت. همین دیدگاه‌های غلط اجازه نمی‌دهد زیرساخت‌های این صنعت رشد پیدا کند. صنعت چاپ علاوه بر نقش مهمی که در نشر کتاب و ارتقای سطح فرهنگ جامعه دارد، در دیگر صنایع مانند صنایع غذایی و صنایع بهداشتی نیز کاربرد فراوانی دارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان اصفهان با اشاره به عدم تعطیلی برخی کارگاه‌ها در دوران اوج کرونا گفت: برخی از کارگاه‌های چاپ به منظور تولید لوازم بسته بندی برای محصولات شوینده و بهداشتی، دستکش، ماسک و دیگر لوازمی که این روز‌ها بیشتر مورد نیاز خانوار‌ها است، با رعایت موارد بهداشتی به کار خود ادامه می‌دادند، اما برای گرفتن مجوز فعالیت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند چرا که مسئولان این امر، از لزوم به کارگیری چاپخانه‌ها برای بسته‌بندی مواد بهداشتی بی‌خبر بودند که این هم باز به عدم درک درست از اهمیت صنعت چاپ در جامعه برمی‌گردد. با این حال امیدواریم پس از پاکسازی کامل کشور از ویروس کرونا، دولت با عزمی جزم به فکر بازسازی زیرساخت‌های صنعت چاپ کشور باشد.

بازسازی زیرساخت‌های صنعت چاپ کلیدواژه‌ای است که در صحبت‌های اهالی این صنعت شنیده می‌شود و آن چیزی است که این صنعت برای ادامه حیات خود به آن نیاز دارد. تحقق این اهداف نیازمند تغییر نگاه دولت به این صنعت است که در این صورت نه تنها حوزه چاپ و چاپخانه‌داران از ترکش‌های شیوع بیماری کرونا پس از پایان این بحران جهانی در امان خواهند ماند بلکه مسیر برای جهش تولید در این صنعت نیز هموار می‌شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.