کفاشیان: اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد/ برای سومی جام ملت‌ها هم باید به کی روش پاداش می‌دادیم

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال گفت: با پیگیری نهاد‌های نظارتی مشخص شد اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، علی کفاشیان در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی درباره اینکه آیا همچنان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال هست یا خیر، گفت: من یک سال است که به فدراسیون نرفته ام و همان موقع هم به مهدی تاج گفتم می‌توانید یک نفر را جای من به مجمع معرفی کنید تا در صورت انتخاب شدن، در فدراسیون مشغول به کار شود. این موضوع در مجمع ۱۹ اسفند ۹۷ فدراسیون اتفاق نیفتاد و عنوان نایب رئیسی برای من ماند. هرچند خودم دیگر به فدراسیون نرفتم، اما روی کاغذ همچنان نایب رئیس اول هستم.

نایب رئیسی فدراسیون فوتبال حقوق و مزایا ندارد

او افزود: خودم نمی‌خواستم فعالیت کنم. این شغل حقوق و مزایا هم ندارد. نایب رئیس اول باید در فدراسیون مسئولیت داشته باشد که من هم امور فوتسال کشورمان و نایب رئیسی AFC را داشتم و رئیس کمیته فوتسال قاره آسیا هم بودم. البته پست هایم در AFC را هم پس از نوروز ۹۸ از دست دادم. طبق اساسنامه اگر رئیس فدراسیون به هر دلیلی کنار برود، نایب رئیس اول تا زمان برگزاری انتخابات باید کار‌های او را انجام بدهد.

کفاشیان: اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد/ برای سومی جام ملت‌ها هم باید به کی روش پاداش می‌دادیم

دلتنگ کار‌های سخت فوتبال نیستم

کفاشیان درباره اینکه آیا در این مدت دلتنگ فوتبال شده است یا خیر، اظهار داشت: گاهی مصاحبه می‌کنم و فوتبال می‌بینم، اما دلتنگ کار‌های سخت فدراسیون نیستم.

عملکرد من در فدراسیون قابل قبول بود و به خودم نمره ۱۶ می‌دهم

او درباره اینکه چه نمره‌ای به خودش به دلیل حضور ۷،۸ ساله در فدراسیون می‌دهد، گفت: نمی‌توانم به خودم نمره بدهم، اما ملاک و معیار در فدراسیون فوتبال، صعود تیم ملی به جام جهانی است که در زمان حضور من ۲ بار متوالی به این رقابت‌ها صعود کردیم. تیم‌هایی مثل فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتسال بانوان مان نتایج خوبی گرفتند. تنها نقطه منفی کارمان راه پیدا نکردن تیم ملی امید به المپیک بود که در زمان ریاست من و تاج این اتفاق رخ نداد. در مجموع نمره قابل قبولی می‌گیریم و شاید نمره من ۱۶ باشد.

فدراسیون باید ۳ ،۴ سال پیش کمیته‌ای تشکیل داده و اساسنامه را اصلاح می‌کرد

کفاشیان درباره ارزیابی اش از اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بیان کرد: به نظر من اساسنامه باید ۳،۴ سال قبل بازنگری می‌شد. فیفا و AFC هرچند سال یک بار در اساسنامه خود تغییراتی می‌دهند که فدراسیون‌های عضو هم ملزم به لحاظ کردن این تغییرات در اساسنامه خودشان هستند. من خودم در همان زمان به فدراسیون پیشنهاد کردم کمیته‌ای برای اصلاح اساسنامه تشکیل شود چراکه از سال ۹۰ تغییر نکرده است. به هر دلیل این کار انجام نشد تا کار به جایی رسید که فیفا نسبت به این موضوع ایراد گرفت.

با اساسنامه فعلی هم می‌توانستیم انتخابات را برگزار کنیم

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال افزود: به نظر من با همین اساسنامه فعلی هم می‌توانستیم انتخابات را برگزار کنیم، اما انتخابات به دلیل ایراد‌های فیفا و شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. اکنون هم فدراسیون به سرعت مشغول اصلاح اساسنامه و اعمال نقطه نظرات فیفا است. البته آنچه که جز قوانین مملکت مان است هم باید در نظر بگیریم.

اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد

او درباره اظهارنظر جنجالی اش مبنی براینکه «فیفا را گول زدیم» گفت: منظور من از این حرف چنین چیزی نبود. در اساسنامه مصوب سال ۸۶ آمده بود که فدراسیون نهاد مستقل غیردولتی است. این اساسنامه به تایید هیئت وزیران و دولت رسید. ما هم گفتیم اکنون اختیار دست خود فدراسیون است و کار را جلو می‌برد، اما بعد‌ها نهاد‌های نظارتی گفتند این اساسنامه مصوبه دولت را ندارد. پس از رجوع نهاد‌های نظارتی به دولت مشخص شد اساسنامه به تصویب دولت نرسیده و تنها در کمیسیون خاص دولت مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

کفاشیان: اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد/ برای سومی جام ملت‌ها هم باید به کی روش پاداش می‌دادیم

راه ورود نخبگان به فدراسیون فوتبال بسته نیست

کفاشیان درباره بسته بودن راه ورود نخبگان و چهره‌های مطرح فوتبالی به فدراسیون توضیح داد: اگر نخبگان قصد ورود به فوتبال را داشته باشند، راه برای آن‌ها بسته نیست. طبق اساسنامه هر فردی می‌تواند ثبت نام کرده، برنامه هایش را ارائه بدهد و در نهایت با حمایت اعضای مجمع رای بیاورد.

عضو بودن در مجمع به معنی اداره کردن فدراسیون نیست

او درباره اینکه باید نخبگانی مانند کاپیتان‌های سابق تیم ملی و فردی مانند علی دایی هم در مجمع فدراسیون حق رای داشته باشد، گفت: چهره‌های فوتبالی به شکل محدود در مجمع فدراسیون هستند. حتی در کشور‌های دیگر هم اینگونه نیست و من ندیده ام در کشوری ۲۰۰ ،۳۰۰ نفر عضو مجمع باشند. ضمن اینکه عضو بودن در مجمع به معنی اداره کردن فدراسیون نیست بلکه مجمع سالی یک بار تشکیل می‌شود و نیازی هم نیست ۱۰ مربی عضو باشند، چراکه کار مربی در زمین است. کانون مربیان، بازیکنان و داوران نظرات خود را به نماینده شان می‌دهند و او در مجمع نظرات کانون خودش را مطرح می‌کند. تصمیم گیرندگان اصلی مجمع، اداره کنندگان امور فدراسیون هستند.

۱۰ درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی متعلق به کی روش بود

کفاشیان درباره نوع قرارداد کارلوس کی روش با فدراسیون فوتبال اظهار داشت: ما ۲ دوره با کی روش قرارداد بستیم. مبلغ قرارداد او در چهار سال اول یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود و این رقم برای چهار سال دوم به یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو تغییر یافت. ضمن اینکه طبق قرارداد ۱۰ درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی هم باید به او تعلق می‌گرفت. کی روش بخشی از این پاداش را هم به دستیارانش داد.

پاداش کی روش برای هر برد ۲ برابر بازیکنان بود

او افزود: ضمن اینکه پاداش‌های دیگری هم در این قرارداد‌ها بود. به صورت مثال اگر به بازیکنی که در استخدام فدراسیون نبود، برای برد در جام جهانی ۵ هزار دلار پاداش می‌دادیم باید به کی روش ۲ برابر این مبلغ را می‌دادیم. البته ما برای جام ملت‌ها هم باید به سرمربی مان پاداش می‌دادیم.

کفاشیان: اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد/ برای سومی جام ملت‌ها هم باید به کی روش پاداش می‌دادیم

برای سومی جام ملت‌ها هم باید به کی روش پاداش می‌دادیم

نایب رئیس فدراسیون تصریح کرد: در قرارداد کی روش آمده بود در صورت قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌ها ۵۰۰ هزار دلار و در صورت نایب قهرمانی ۳۰۰ هزار دلار به او بدهیم. ما حتی برای سومی جام ملت‌های آسیا هم به کی روش پاداش می‌دادیم.

ایران در رتبه بندی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا سوم شد و شاید ادعای کی روش درست باشد

او در پاسخ به این سوال که آیا کی روش قرار بود برای سومی جام ملت‌های ۲۰۱۹ که دیدار رده بندی در آن برگزار نشد هم پاداش ۲۰۰ هزار دلاری بگیرد، گفت: بحث کی روش برای کسب رتبه سوم نبود بلکه طبق رتبه بندی تیم‌ها در جام ملت‌های اخیر، تیم ملی ایران در جام ملت‌ها سوم شد و به جمع ۴ تیم صعود کرد. هرچند در امارات دیدار رده بندی برگزار نشد و شاید ادعای ما هم درست باشد.

کی روش اصرار داشت پاداش هایش به موقع پرداخت شود

کفاشیان ادامه داد: کی روش خیلی مقرراتی بود و خودش می‌گفت ۳۵ سال تجربه ام را به ایران آورده ام. تمام این موارد را در قرارداد خود لحاظ می‌کرد و اصرار داشت پاداش هایش به موقع پرداخت شود.

برای عقد قراداد با کی روش از ۲ وکیل مجرب بین المللی مشورت گرفتیم

او درباره اینکه آیا قرارداد کی روش از سوی عباس ترابیان امضا شده بود یا بخش حقوقی فدراسیون توضیح داد: خود کی روش و مشاوران او صاحب نظر بوده و پیشنهاد می‌دادند. این پیشنهاد‌ها از سوی ترابیان که متخصص است، مورد بررسی قرار می‌گرفت. ضمن اینکه ما از ۲ وکیل بین المللی که مهارت بالایی در امر حقوق بین الملل دارند مشورت گرفتیم تا در نهایت با درج مصالح طرفین، قرارداد امضا شود.

وظیفه کی روش آموزش مربی نبود، اما باید ۲ دستیار ایرانی در کادر او حاضر می‌شدند

کفاشیان درباره اینکه طبق قرارداد کی روش باید در زمان حضورش در ایران ۲ مربی به فوتبال کشورمان تحویل می‌داد، گفت: او نباید مربی تحویل می‌داد چراکه کی روش می‌گفت کار من مربی تربیت کردن و آموزش دادن نیست. البته باید ۲ دستیار ایرانی در کادر کی روش بودند. او هم مارکار آقاجانیان و امید نمازی را انتخاب کرد.

کفاشیان: اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد/ برای سومی جام ملت‌ها هم باید به کی روش پاداش می‌دادیم

نمازی تا قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ در این کادر حضور داشت، اما خودش نماند. ضمن اینکه علیرضا منصوریان، جواد نکونام، مجید صالح و علی کریمی هم در مقطعی عضو کادرفنی کی روش بودند که دیگر نتوانستند یا نخواستند با او همکاری کنند.

به دلیل عملکرد خوب کی روش با حضور مربیان موقت در کادرفنی موافقت می‌کردیم

او درباره حضور دستیاران پرتعداد خارجی در کادرفنی کی روش گفت: برخی از این مربیان به شکل مقطعی و حتی برای ۱۰ روز به ایران می‌آمدند چراکه کی روش نیاز داشت. حتی می‌گفت این مربیان نباید دائم کنار تیم ملی باشند تا بخواهند پول زیادی از ما بگیرند. ما هم به دلیل خوب بودن کار کی روش با او کنار می‌آمدیم.

پس از صعود تیم ملی به جام جهانی از گرفتن جریمه از کی روش منصرف شدیم

کفاشیان درباره اینکه آیا در قرارداد کی روش بندی آمده بود که او با رعایت نکردن مفاد جریمه شود، توضیح داد: درباره ابن موضوع باید خاطره‌ای بگویم. بعد از برتری مقابل کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ حرکتی که کی روش مقابل سرمربی کره انجام داد سبب شد ما جریمه شویم و فدراسیون گفت خودت باید این پول را پرداخت کنی. البته در نهایت با توجه به اینکه او تیم را به جام جهانی برده بود از گرفتن این جریمه صرف نظر کردیم.

پس از جام جهانی برزیل فیفا حدود ۵۰۰ هزار دلار دستمزد کی روش را از پاداش مان پرداخت کرد

او درباره دلیل مفقود شدن پاداش‌های تیم ملی گفت: فیفا خیلی منظم است و هر پاداشی به ایران بدهد، صورت حساب آن را هم لیست می‌کند. البته امکان دارد ما از فیفا درخواستی داشته باشیم و طبق همان پاداش‌ها را بپردازد. به صورت مثال چند بار به فیفا گفتیم نمی‌توانیم حقوق کی روش را بدهیم که یک بار قبول کرد و ۴۰۰،۵۰۰ هزار دلار به او داد. حساب و کتاب تمام این موارد مشخص است.

کی روش با ادعای بهره گرفتن ما را می‌ترساند، اما بار‌ها پرداخت پولس به تاخیر افتاد

کفاشیان افزود: فیفا اگر ۱۰۰ دلار به یک داور ما بدهد آن را صورت حساب کرده و در اختیار حسابدار فدراسیون قرار می‌دهد. تمام این صورت حساب‌ها مشخص است، اما ما خیلی مواقع پول کی روش را با تاخیر می‌دادیم. درست است او ما را با گرفتن بهره می‌ترساند، اما هیچگاه آن را عملی نکرد و بار‌ها حقوق خود را با ۵ ،۶ ماه تاخیر گرفت. البته کی روش وضعیت ما برای انتقال پول را درک می‌کرد.

AFC گفت یک میلیون دلار بلوکه شده ایران را از آمریکا می‌گیرد، اما ۷۲۰ هزار دلار از آن کسر کرد

کفاشیان درباره بلوکه شدن یک میلیون دلار از پول فدراسیون در فیفا و پرداخت ۷۰۰ هزار دلار به شرکت وکالتی طرف قرارداد AFC برای دریافت این مبلغ گفت: AFC به دلیل قرار گرفتن ایران در جایگاه چهارم گروهش در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ یک میلیون دلار به ایران تخصیص داد. در زمان انتقال پول به کشورمان این پول از سوی وزارت خزانه داری آمریکا بلوکه شد. پس از آن ما و کنفدراسیون آسیا به آمریکا اعتراض کردیم و پول هم ۲ ،۳ سال بلوکه ماند.

کفاشیان: اساسنامه سال ۸۶ هم مصوبه هیئت دولت را ندارد/ برای سومی جام ملت‌ها هم باید به کی روش پاداش می‌دادیم

کنفدراسیون آسیا قبول نکرد جداگانه پیگیر دریافت پول مان از آمریکا باشیم

او افزود: خود AFC گفت ما برای دریافت این پول وکیل می‌گیریم، اما ما هم گفتیم غلامرضا علیپور را به عنوان وکیل برای گرفتن این پول استخدام کرده ایم و خودمان پیگیر هستیم. AFC چنین بحثی را قبول نکرده و تاکید کرد ما جداگانه پیگیر دریافت پول ایران از طریق وکیل مان هستیم. علیپور هم فردی به نام فراری در آمریکا را برای گرفتن پول مامور پیگیری کرد.

نمی‌دانم چرا فدراسیون از AFC شکایت نکرد

کنفدراسیون فوتبال آسیا با وکالت شرکتی به نام کیم دنبال دریافت این پول از خزانه داری آمریکا رفته و در نهایت پس از گرفتن این پول ۷۲۰ هزار دلار را به این شرکت تحویل داده است. سال ۲۰۱۷ مهدی تاج همراه با وزیر ورزش به مالزی می‌روند و آنجا AFC می‌گوید ایران ۲۸۰ هزار دلار پول دارد. حتی زمانی که طرفین توافق می‌کنند باقی مانده یک میلیون دلار به خزانه داری ایران واریز شود با توجه به شفاف نبودن صورت حساب‌های این پول خزانه داری کشورمان از دریافت این پول خودداری می‌کند. در اینجا شائبه‌ای مطرح شد که کفاشیان به دلیل رفاقت با شیخ سلمان، رئیس AFC قید دریافت ۷۲۰ هزار دلار پول را زده و آن را پیگیری نکرده است.

رئیس اسبق فدراسیون درباره این موضوع توضیح داد: زمانی که قرار شد این پول به ایران وصول شود من رئیس فدراسیون نبودم. حتی در دوره‌ای که من رئیس بودم یک بار خزانه داری آمریکا با پرداخت پول به حساب ایران موافقت کرد، اما دادگاه‌های این کشور چنین موضوعی را قبول نکردند. پس از انتخاب تاج به عنوان رئیس فدراسیون خود AFC گفت من برای دریافت این پول وکیل گرفته ام و هزینه اش ۷۲۰ هزار دلار شده است. باقی مانده پول را هم به فدراسیون ایران می‌دهم. نمی‌دانم چرا فدراسیون از AFC شکایت نکرد.

او درباره دریافتی علیپور و فراری از فدراسیون گفت: علیپور با فدراسیون قرارداد داشت و به او گفته بودیم در صورت وصول پول مان به او پول می‌دهیم. البته من نمی‌دانم فراری چه قدر پول گرفته یا اینکه نگرفته است.

کفاشیان درباره اینکه آیا همچنان با کی روش در ارتباط است، گفت: برای تبریک کریسمس و تولد کی روش به او پیام دادم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار