در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تاثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی بر سرکوب کرونا

مدیرگروه پژوهشی بازساختی پژوهشگاه رویان گفت: از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای کاهش و کنترل علائم حاد بیماری کرونا استفاده کرده‌ایم.

مسعود وثوق، مدیرگروه پژوهشی بازساختی پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماری کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی واگیردار بوده که سرعت انتشار بالایی دارد. علائم حاد تنفسی و ریوی از عمده نشانه‌های ویروس کروناست که فرد بیمار را بسیار ناتوان می‌کند.

او گفت: زمانی که بیمار دچار زجر تنفسی شود دیگر نمی‌تواند میزان اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. این عامل می‌تواند به سیستم ایمنی بدن ما که نقش دوگانه را ایفا می‌کند، آسیب بزند. سیستم ایمنی که در شرایط خاص می‌تواند نسبت به عوامل بیماری زا تخریب کننده و تهاجمی دفاع کند.

مدیرگروه پژوهشی بازساختی پژوهشگاه رویان ادامه داد: زمانی که یک عامل بیماری زا شدید شود، می‌تواند به بافت‌های بدن فرد هم آسیب وارد کند. در این حالت فرد درگیر عوارض بیماری خود می‌شود که به دلیل تخریب فرآیند‌ها و سیستم ایمنی فرد ایجاد شده است.

وثوق بیان کرد: در ابتدا تب بیمار را کنترل خواهیم کرد یا با در اختیار گذاشتن درصد بالای اکسیژن،کمبود اکسیژن تنفسی را جبران می‌کنیم. راه دیگر دادن دارو به مبتلایان بوده که تا حدودی موجب سرکوب بیماری می‌شود و می‌توانیم عوارض بیماری ویروس کرونا را به کمک دارو‌ها تا حدودی رفع کنیم. برای مثال با استفاده از دارو‌هایی که موجب تعدیل یا سرکوب فرآیند‌های ایمنی بدن می‌شوند، به بیمار کمک خواهیم کرد که از فاز حاد بیماری عبور کنند.

او افزود: از دارو‌ها و ترکیباتی استفاده می‌کنیم که مستقیما خود ویروس را درگیر کرده و مانع از تکثیر ویروس می‌شود. مانند انواع دارو‌ها ضد ویروسی آنتی بادی که به صورت تجاری وجود دارد.

وثوق گفت: برای رفع بیماری هم می‌توان از درمان‌های نوین استفاده کرد. برای مثال بر اساس دانش بیماری شناسی متوجه شدیم که اگر فرد مبتلا بهبود پیدا کرده باشد، عامل بیماری زا را می‌توان با وجود دارو‌ها محدود و سرکوب کرد.

او افزود: این نظریه باعث می‌شود از پلاسمای افرادی که قبلا مبتلا بودند و الان بهبودی کامل پیدا کردند، استفاده کنیم. قسمتی از این پلاسما را برای درمان افرادی که داخل فاز حاد بیماری هستند، استفاده می‌کنیم. رویکرد دیگر استفاده از مولکول‌هایی به نام پادتن مونوکلونال دسته از دارو‌های بیولوژیک مدرن است که به صورت اختصاصی به آن پرداخته ایم.

مدیر پژوهشی رویان بیان کرد: در بیماری کووید ۱۹ مشخص شد که از آنتی بادی‌های اختصاصی علیه برخی سایتوکول‌ها التهابی که به میزان زیاد داخل بدن فرد وجود دارند می‌توان استفاده کرد. در درمان‌های جدید، استفاده از واکسن‌ها هم می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشند. گاهی برای افراد بیمار از واکسن‌های سنتی، غشا سلول، یا پروتئین‌های آن استفاده می‌کنیم.

او گفت: یکی از راه‌های درمان که امروزه کاربرد جهانی دارد، سلول‌های بنیادی مزانشیمی است. نقش ذاتی سلول‌های بنیادی  تنظیم و تعدیل فرآیند‌ها و واکنش‌های سیستم‌های ایمنی بدن است. در فاز مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، بیمارستان شریعتی و مسیح دانشوری کمک شایانی به پژوهشکده رویان کرده اند. ما توانسته ایم از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای کاهش و کنترل علائم حاد بیماری کرونا و مسائل بالینی استفاده کنیم.

وثوق تصریح کرد: برای اخذ مجوز‌های لازم از وزارت بهداشت و درمان پروپوزال در سامانه ثبت شد. بعد از اخذ مجوز کمیته اخلاقی کشور فاز مقدماتی مطالعه در دو بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی با پشتیبانی پژوهشکده رویان آغاز شد. شرکت‌های مختلف داخلی به تولید سلول و فرآورده‌های سلولی که قابلیت تزریق در سطح بالینی داشته اند، پرداخته اند. البته در حال حاضر این نوع عملکرد در غرب آسیا بیشتر دیده شده است.

او گفت: بعداز فاز پایلوت، فاز دوم مطالعه شروع می‌شود. در فاز دوم مطالعه تعداد بیماران و بیمارستان‌هایی هم که همکاری می‌کردند، افزایش پیدا کرد. زمانی که نتایج مطالعه ثبت شوند، بعد از آنالیز نتایج آن‌ها را در اختیار جامعه علمی و درمانی کشور قرار خواهیم داد.

وثوق بیان کرد: این مطالب برای جامعه علمی که کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی در داخل و خارج کشور انجام می‌دهند، مناسب است. نکته‌ای که وجود دارد این است، وقتی پروژه به صورت ملی انجام می‌شود نیاز به حمایت‌های مالی گسترده‌ای دارد. خوشبختانه ما توانسته ایم یک کار ملی به کمک مراکز متعدد دانشگاهی و حمایت‌های ارگان‌های مختلف انجام دهیم.


بیشتر بخوانید: 

چرا در روز‌های کرونایی به مصرف مواد غذایی شیرین تمایل پیدا می‌کنیم؟

علائم کم خونی و راه های درمان آن/ خستگی و تنگی نفس را جدی بگیرید

آسیب‌های پوستی از علائم ابتلا به کرونا است؟

روزهای کرونایی بهترین فرصت برای بهبود روابط فرزندان با والدین


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار