تاریخ معطل کاغذبازی/مرمت خانه پدر شعر انقلاب و کلاف سردرگم بودجه‌ای ۲ میلیاردی

بازسازی و مرمت خانه حمید سبزواری پدر شعر انقلاب روی زمین مانده است و عملیاتی نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، «حسین آقاممتحنی» معروف به 'حمید سبزواری' شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب دارد ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست و در سبزوار به خاک سپرده شد.
 
تاریخ معطل کاغذبازی/مرمت خانه پدر شعر انقلاب و کلاف سردرگم بودجه‌ای ۲ میلیاردی
خانه ایشان در سبزوار پس از فوت قرار شد به محلی برای ادب و هنر تبدیل شود و موزه شعر انقلاب تبدیل شود و به همین منظور قرار دادی میان دانشگاه حکیم سبزواری و خانواده ایشان منعقد شد. اما پس از گذشت سه سال تاکنون هیچ اقدامی در این خانه انجام نشده و طی چند روز قبل یکی از دیوار‌های خانه تخریب شده که برخی بارندگی‌ها و برخی دیگر اقدام قانونی شهرداری برای تعریض و رفع خطر را عامل این تخریب می‌دانند.

محسن برآبادی  رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بخشی از خانه مرحوم استاد حمید سبزواری معروف به پدر شعر انقلاب در پی بارندگی‌های اخیر تخریب شده است.

او با بیان اینکه بارش‌های رگباری اخیر سبب تخریب دیوار جنوبی و هشتی ورودی این ضلع خانه استاد حمید سبزواری که مصالح عمده آن خشت و گل بود شده است، افزود: خانه استاد سبزواری شامل سه بخش شرقی، مرکزی و غربی است که بخش غربی آن اثر تاریخی است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد، اما این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.
 

بیشتربخوانید:منزل مرحوم سبزواری پدر شعر انقلاب در سبزوار تخریب شد


رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار ادامه داد: ۲ سال پیش برای مرمت این بنا تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه حکیم سبزواری و پسر مرحوم سبزواری با هدف بهره‌برداری ادبی و فرهنگی از منزل استاد حمید سبزواری امضا شده بود.

جواد حدادنیا  رئیس سابق دانشگاه حکیم سبزواری  گفت: در آبان ماه سال ۱۳۹۶  منزل پدر شعر انقلاب اسلامی به مدت ۱۵ سال به دانشگاه حکیم سبزواری با هدف انجام فعالیت‌های فرهنگی و ادبی واگذار شد.

او در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه مرحوم سبزواری حق بزرگی بر گردن سبزورای‌ها دارد، تصریح کرده بود: این وظیفه ماست که میراث به جای مانده این شخصیت بزرگ سبزواری را برای آیندگان حفظ کنیم.

رئیس سابق دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه ساختمان منزل به دلیل قدمت بالا نیاز به مرمت و تعمیر جدی دارد که با وجود پتانسیل و افراد متخصص در گروه‌های عمران، مرمت و معماری دانشگاه پیش بینی می‌شود کار مرمت و تعمیر این بنا به خوبی انجام شود، تاکید کرده بود: پس از مرمت این ساختمان به عنوان خانه ادب و هنر در شهرستان مورد استفاده عموم مردم و به خصوص نخبگان شهرستان قرار خواهد گرفت. نوع استفاده از این بنا پس از مرمت و بازسازی فرهنگی، آموزشی، علمی و هنری خواهد بود و همچنین موزه شعر انقلاب نیز در این خانه ایجاد می‌شود.

کلاف سردرگم بودجه جهت تخصیص اعتبار برای بازسازی

مجتبی کاویان مدیر گروه مرمت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: سال ۹۶ قراردادی میان دانشگاه حکیم سبزواری و مالک خانه حمید سبزواری برای مرمت و بازسازی بنا منعقد شد که ریاست وقت دانشگاه یا فرصت نکردند و یا انجام دادند که بودجه مرمت را مشخص کنند که از چه طریق این بودجه تامین شود.
 
تاریخ معطل کاغذبازی/مرمت خانه پدر شعر انقلاب و کلاف سردرگم بودجه‌ای ۲ میلیاردی
او افزود: از سال ۹۶ بسیار پیگیری کردیم که از کجا می‌توانیم تامین بودجه کنیم، زیرا سرفصل اعتبار برای این کار مشخص نبود؛ همه کار‌هایی که تاکنون توسط دانشگاه انجام شده کار‌های دانشجویی و یا با همکاری نهاد‌های وابسته بوده است.

مدیر گروه مرمت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید به اینکه برای احیای خانه حمید سبزواری بودجه مشخصی وجود ندارد، ادامه داد: همین مسئله دردسر ایجاد کرد و اگر بودجه امروز مشخص و تامین شود با یک سال کار فشرده می‌توان بنا را برای مرمت کرد.

کاویان ادامه داد: این پروژه را می‌توان به صورت کار دانشجویی انجام داد که بسیار زمان‌بر و طولانی است و نواقص و اشکالات خاص خودش را دارد.

او با بیان اینکه تخریب خانه حمید سبزواری به جهت تعریض کوچه بوده که توسط شهرداری انجام شده است، تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که این خانه برای همسایه‌ها مشکل ایجاد کرده و به همین جهت تخریب و تعریض انجام شده است.

مدیر گروه مرمت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری یا بیان اینکه مرمت اضطراری این بنا حدود ۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، تاکید کرد: نهاد‌های تبلیغاتی و ارگان‌ها می‌توانند هر کدام برای این پروژه اعتباری بگذارند تا این بنا احیا شود.

وعدهایی که روی هوا ماند

محسن ممتحنی  فرزند ارشد استاد حمید سبزواری نیز گفت: طی چند روز قبل در اخبار دیدم که رئیس دانشگاه حکیم سبزواری اعلام کرده‌اند خانواده استاد سبزواری منتظر اقدامات دانشگاه حکیم برای ساخت و مرمت خانه پدری نباشند، چون دانشگاه بودجه کافی برای این کار را ندارد.
 
تاریخ معطل کاغذبازی/مرمت خانه پدر شعر انقلاب و کلاف سردرگم بودجه‌ای ۲ میلیاردی
او با بیان اینکه کار‌هایی در ابتدا قرار بود انجام شود، ولی کمبود بودجه جلوی اقدامات را گرفت، افزود: در یک شهرستان باید سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها برای انجام یک کار این چنینی پیش قدم شوند و کمک کنند، زیرا امروز همه دانشگاه‌ها کمبود بودجه دارند.

فرزند ارشد استاد حمید سبزواری  با بیان اینکه خانواده استاد سبزواری برای مرمت و احیا این اثر امروز از نظر مالی نمی‌تواند کاری انجام دهد، ادامه داد: حمید سبزواری کسی بود که قبل و بعد از انقلاب هیچ هدیه‌ای دریافت نکرد و پای اعتقادات خود ایستاد.

ممتحنی بیان کرد: مسئولان در سال‌های پیش خبر داده بودند که خانه استاد سبزواری برای حفظ یادگاری از پدر و برای مردم مرمت و یک کار فرهنگی در آنجا انجام می‌شود، اما مسئولین بار‌ها حرف زده و قول‌هایی را داده اند، اما هیچ اقدامی انجام نشده است.

او تصریح کرد: آنچه که امروز خانواده ایشان را ناراحت می‌کند این است که استاد سبزواری آبرو و حیثیت خود را در این مسیر گذاشتند و امروز شایسته است که برای قدردانی یادبودی از ایشان در شهر وجود داشته باشد همانطور که شما در سایر شهر‌های کشور نگاه کنید برای شعرای در سطح پایین‌تر المان‌هایی وجود دارد، اما این که این کار در شهرستان انجام نشده است که از بی‌وفایی مسئولین است.

فرزند ارشد استاد حمید سبزواری تاکید کرد: مسئولین و دانشگاه حکیم سبزواری اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند به صورت رسمی به خانواده ایشان اعلام کنند تا خودمان اگر توانستیم کاری انجام دهیم.

براساس نامه‌های موجود چندی پیش شهرداری سبزوار طی نامه‌ای به دانشگاه حکیم سبزواری اعلام می‌کند که دانشگاه نسبت به رفع خطر و تعریض کوچه اقدام کند که دانشگاه اعلام می‌کند فقط بهره‌بردار است و این کار برعهده مالک خانه است و این را رسما طی یک نامه به خانواده استاد سبزواری اعلام می‌کنند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند.

در این بین در پی اعتراضات مردمی مبنی بر اینکه این خانه مخروبه به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است منجر به دستور مدعی‌العموم در راستای تخریب بخشی از خانه در راستای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
 
منبع:تسنیم
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.