دانستنی‌های حقوقی؛

مسئولیت تعمیر پشت بام و نمای ساختمان با چه کسی است؟

قانونگذار در قانون تملک آپارتمان‌ها درباره قوانین و مقررات مسئولیت تعمیر پشت‌بام و نمای ساختمان صحبت کرده است.

مسئولیت  تعمیر پشت بام و نمای ساختمان با چه کسی است؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، زندگی در مجتمع‎های مسکونی، بدون وجود قانون و رعایت آن توسط اعضای یک ساختمان امکان پذیر نیست و به همین دلیل قانون دست به‎ کار شده و برای حل مشکلات آپارتمان‎نشین‎ها ماده و تبصره تعیین کرده‎ است.

در ساختمان‌هایی که بیش از سه مالک وجود داشته باشد، باید مدیر یا مدیرانی توسط اعضای ساختمان انتخاب شود؛ وظیفه مدیر اداره و حفظ ساختمان، دریافت و پرداخت هزینه‌ها، بیمه آتش‌سوزی ساختمان، تعیین سهم هر آپارتمان در هزینه‌ها و اعلام آن است.

علاوه بر آن مدیر ساختمان می‌تواند درباره پرداخت نکردن هزینه‌های مشترک ساختمان، تصمیم گیری کند و در صورت وجود بدهی از سوی یکی از اعضا و ادامه آن مدیر می‌تواند دسترسی این مالک را به خدمات مشترک مانند سرمایش، گرمایش، برق و آب مشترک محدود کند.

همچنین مدیر می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک کشور درخواست صدور اجرائیه و توقیف اموال بدهکار را بدهد.


بیشتر بخوانید: ملک مشاع چیست و چگونه به فروش می‌رود؟


یکی دیگر از موضوعات مورد توجه این است که نمای ساختمان بخش مشترک و متعلق به همه مالکان است، همچنین آن بخش از ورودی آپارتمان‌ها و سردرب که در ظاهر و زیبایی موثر و پیداست، جزو مشاعات و بخش مشترک محسوب می‌شود؛ بنابراین هیچ تغییر و اصلاحی در این موارد نباید بدون موافقت دیگر مالکان انجام شود.

نگهداری حیوانات در آپارتمان هم نیازمند قوانین و مقررات مربوط به خود است؛ اگر سروصدای حیوانات یا حضورشان در محل زندگی باعث ایجاد مشکل و ناراحتی ساکنان شود، آن‎ها می‌توانند با استناد به قانون رفع مزاحمت، همسایه‌شان را از نگهداری حیوانات منع کنند. این مزاحمت و ایجاد ترس از هر نوع که باشد، مصداق سلب آسایش عمومی و موضوع ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی است.

زیبا نگهداشتن محیط ساختمان هم یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه داشت. قرار دادن اشیای اضافی مانند میز و صندلی در قسمت‌های مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی و گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی، پشت درب آپارتمان و در محوطه راهرو‌ها ممنوع است.

علاوه بر آن قراردادن اشیا و آسیب رساندن به عایق پشت بام ممنوع و در صورت بروز این اتفاق، هزینه‌های تعمیرات بر عهده واحد آسیب‌زننده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
پس پشت بام جزو مشاعات است؟
آخرین اخبار