احتمال ماندگاری مشکلات ریوی در بیماران کرونایی

برخی از بیمارانی که توانستند از ویروس کرونا جان سالم به در ببرند ممکن است برای همیشه دچار آسیب‌های ریوی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در بین بیماران بهبودیافته مبتلا به کرونا در چین، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از این بیماران دچار آسیب طولانی مدت در ریه شده‌اند.

محققان اعلام کردند از بین ۷۰ بیمار بهبودیافته، در سی‌تی‌اسکن ۶۶ مورد از آن‌ها آسیب به ریه مشاهده شده است.

یووهی وانگ، (Yuhui Wang) رادیولوژیست در دانشگاه علم و فناوری Huazhong در ووهان چین گفت: این آسیب‌ها به دلیل وجود انبوهی از بافت‌های سفت شده است که باعث انسداد رگ‌های خونی در کیسه‌های ریز هوایی به نام آلوئول‌ها می‌شود. آلوئول‌ها اکسیژن را جذب می‌کنند تا ضایعات بافت اطراف خود را تشکیل دهند.

ضایعات بافتی می‌تواند نشانه مزمن بیماری‌های ریوی باشد، از جمله در بیماری سارس و مرس صدمات مشابهی در بیماران بهبودیافته مشاهده شده بود.

احتمال آسیب ریه در افراد مبتلا به کرونا با علائم شدید

مطالعات طولانی مدت در مورد بیماران سارس نشان داد که حدوداً یک سوم افرادی که دارای علائم شدید بیماری بودند، بعد از بهبودی دچار آسیب دائمی ریه شدند.

همچنین درباره بیماری مرس، یک مطالعه نشان داد که حدود یک سوم از افرادی که از عفونت جدی نجات پیدا کردند تا ۷ ماه بعد، هنوز مشکل ریوی داشتند.

آسیب به هر دو ریه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹

به گفته وانگ و همکارانش مطالعات انجام شده روی بیماری سارس و مرس نشان می‌دهد معمولاً این ویروس‌ها فقط یک ریه را درگیر می‌کند، اما ویروس کرونا دو ریه را فوراً درگیر می‌کند.

از ۹۰ بیمار مبتلا به کرونا که در بیمارستان Huazhong بستری شده بودند، در ۷۵ مورد آن‌ها از تاریخ ۱۶ ژانویه تا ۱۷ فوریه، آسیب در هر دو ریه مشاهده شده بود.

سی‌تی‌اسکنی که از قبل ترخیص از ۷۰ بیمار گرفته شد، نشان داد که ۴۲ مورد این بیماران دارای ضایعات در اطراف آلوئول‌ها هستند که احتمالاً این ضایعات به زخم تبدیل می‌شود.

آسیب به ریه افراد مبتلا به کرونا

برخی از آسیب‌های ریه بعد از بهبودی باقی می‌ماند

وانگ و همکاران گفتند این سی‌تی‌اسکن از یک زن ۳۵ ساله مبتلا به ویروس کروناست که نشان داده است برخی از آسیب‌های ریه حتی پس از بهبودی باقی می‌ماند.

همانطوری که مشاهده می‌کنید، هنگامی که این بیمار در بیمارستان بستری شد یک اسکن نشان داد که بافت یا مایعات باعث انسداد رگ‌های خونی در هر دو ریه می‌شود.

برخی از بافت‌ها تا روز پانزدهم، چند روز قبل از اینکه بیمار از بیمارستان ترخیص شود، بهبود یافتند، اما برخی از این بافت‌ها ممکن است در ریه ماندگار شوند؛ بنابراین با توجه به گسترش وسیع این بیماری همه‌گیر، مشکلات ریوی ناشی از کووید ۱۹ ممکن است سلامتی هزاران نفر را در سال‌های بعد تهدید کند.

ویروس کرونا در آلوده کردن افراد سریع‌تر از سارس و مرس است

در مقایسه با بیماری کرونا، سارس (SARS) یا سندرم حاد تنفسی (در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۴) حدود ۸۰۰۰ نفر را بیمار کرد. مرس (MERS) یا سندرم تنفسی خاورمیانه بیش از ۲۵۰۰ نفر را آلوده کرده بود.

در حالی که تا امروز بیش از ۳.۱ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از موارد کووید ۱۹ خفیف بوده است، بقیه موارد از مشکلات و نارسایی تنفسی رنج می‌برند.

احتمال ناپدید شدن آسیب‌های واردشده به ریه

وانگ و همکاران معتقدند که برخی از آسیب‌های به وجود آمده در ریه با گذشت زمان ناپدید می‌شود، اما  در برخی از بیماران، ناهنجاری‌های ریه به لایه‌هایی از بافت زخم معروف به فیبروز ریوی تبدیل می‌شود.

جای زخم ریه‌ها باعث سفت شدن بافت ریه می‌شود و گرفتن اکسیژن کافی را سخت می‌کند.

افراد مبتلا به فیبروز ریوی به طور معمول دچار تنگی نفس می‌شوند و توانایی‌شان برای فعالیت جسمی کمتر می‌شود، برخی از بیماران بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع جای زخم هستند.

اولین بیمارستان دانشگاه لانژو (Xiaolong Qi) در چین درباره بیماران مبتلا به فیبروز ریوی، گفت: این بیماران شامل سالمندانی هستند که دچار درد شدید کووید ۱۹ می‌شوند.

به گفته این بیمارستان، مطالعات لازم درباره بیماری‌های دیگر مانند سرطان یا دیابت و سایر بیماری‌های ریوی ناشی از استعمال دخانیات در حال انجام است.

علت ایجاد جای زخم در ریه‌ها

یک پاسخ ایمنی بیش فعالی ممکن است دلیل ایجاد جای زخم در ریه‌ها باشد، هجوم ناگهانی مولکول‌هایی به نام سیتوکین‌ها باعث التهاب ریه می‌شود و می‌تواند به بافت ریه آسیب برساند و آلوئول‌ها را پر از چرک کند.

در بدترین حالت، آسیب ناشی از این التهاب به حدی شدید است که در نهایت باعث ایجاد بافت ضخیم زخم می‌شود، چیزی که در سارس و مرس نیز دیده می‌شود.

ونتیلاتور‌ وکرونا

تنفس با ونتیلاتور‌ها می‌تواند به ریه آسیب برساند

به گفته رادیولوژیست کارونا داس (Karuna Das) از دانشگاه امارات متحده عربی، تنفس با کمک ونتیلاتور‌ها (تهویه‌های مکانیکی وسایلی هستند که برای تنفس بیماران استفاده می‌شوند) می‌تواند باعث آسیب به ریه شود و شاید تشخیص این نوع آسیب از طریق ونتیلاتور‌ها سخت باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی تأثیر طولانی مدت کووید ۱۹ روی ریه هستیم.

داس افزود: در هنگام شیوع مرس، برخی از بیماران بیش از ۱۰۰ روز در ونتیلاتور قرار داشتند، اکسیژن با فشار قوی به آن‌ها تزریق می‌شد و هنگامی که ریه‌ها پر از اکسیژن و باعث تروما می‌شد.

داس و همکارانش در سال ۲۰۱۷ در مجله رادیولوژی و تصویربرداری هندی اعلام کردند که حدود یک سوم بیماران مبتلا به مرس که دچار آسیب ریه شده بودند، بعد از گذشت ۷ ماه به طور کامل بهبود نیافتند.

فیبروز ریوی

فیبروز ریوی چیست؟

فیبروز ریوی یک بیماری ریوی است که وقتی به بافت ریه آسیب می‌رسد اتفاق می‌افتد، این بافت ضخیم و سفت باعث می‌شود که کار کردن مناسب و درست ریه‌ها را سخت‌تر کند.

علائم بیماری فیبروز ریوی

- کوتاهی نفس تنگی نفس
- سرفه خشک
- خستگی
- کاهش وزن عجیب
- درد عضلات و مفاصل
- پهن شدن و گرد شدن نوک انگشتان دست یا پا

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا؛ کدام اندام‌ها را درگیر می‌کند؟

کرونا چگونه به سلول‌های ریه حمله می‌کند؟

ریه افراد مبتلا به کرونا پس از بهبودی آسیب پذیر خواهد شد؟

آیا دود اسپند تاثیری در مهار کردن ویروس کرونا دارد؟

ویروس کرونا؛ سلامت روان سالمندان در خطر است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وای خدای من
به تو پناه می بریم از این ویروس خطرناک