در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اختصاص ۶۳۹ بیمارستان ویژه بیماران مبتلا به کرونا

مشاور وزیر در امور بهداشتی گفت: ۶۳۹ بیمارستان و ۴۹ هزار تخت، ویژه بیماران مبتلا به کرونا اختصاص پیدا کرده است.

محمد آسایی، مشاور وزیر در امور بهداشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت درباره مواجه با ویروس کرونا اظهار کرد: باید ظرفیت ارتباطات و مدیریت رسانه‌های فعال در کشور‌ها گسترش پیدا کند و ظرفیت خدمات ضروری سلامت عمومی برای پاسخگویی به شرایط اضطراری مثل آزمایشگاه، ایجاد قرنطینه و شناسایی گروه‌های آسیب پذیر در کشور‌ها ارتقا پیدا کند.

او افزود: توصیه دیگر سازمان جهانی بهداشت، روشن شدن استراتژی اولین نقطه تماس برای موارد احتمالی کووید ۱۹ و محافظت از سایر نقاط  در نظام سلامت است. بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران COVID-۱۹ در شرایط بحرانی و حاد در هر ICU و آماده شدن برای افزایش ظرفیت ICU در شرایط حاد باید تعیین شود. به طوری که در ایران ۶۳۶ بیمارستان و از مجموع ۱۴۰۰۰۰ تخت ۴۹۰۰۰ معادل ۳۵% به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت.

۷۱ میلیون ایرانی تلفنی، غربالگری شدند

آسایی بیان کرد: سازماندهی و گسترش خدمات نزدیک به خانه و قابل دسترسی برای پاسخگویی به کووید ۱۹ از جمله توصیه‌های بهداشت جهانی بود که در کشورمان با پیگیری مراقبین سلامت و بهورزان در سیستم پویای شبکه به خوبی به انجام رسید. افتخار داریم در طی ۴۰ روز ۷۱ میلیون ایرانی از طریق تماس تلفنی، غربالگری شدند؛ به طوریکه افراد نیازمند به مراکز بهداشتی درمانی فرا خوانده شده و در صورت نیاز به بیمارستان ارجاع شدند.

مشاور وزیر در امور بهداشتی افزود: مراقبت از سلامت مادر و کودک، ایمن سازی گروه هدف و غربالگری و درمان افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در شرایط شیوع بیماری کرونا کماکان بدون وقفه ضمن رعایت موازین بهداشتی انجام گرفت که این نیز از توصیه‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت بود.

او با اشاره به لزوم حافظت از کادر درمانی در خط مقدم جبهه سلامت افزود: پیش بینی و پرداختن نیاز‌های سلامت روان کارکنان سیستم سلامت، بررسی زنجیره‌های تأمین و موجودی دارو‌های ضروری و فناوری‌های مرتبط با سلامت، بسیج حمایت مالی و هموار کردن موانع لجستیکی و عملیاتی، ارزیابی و کاهش موانع مالی احتمالی برای دسترسی به مراقبت‌ها و کاهش موانع دسترسی فیزیکی بالقوه برای گروه‌های آسیب پذیر مردم، بهینه سازی حمایت‌های اجتماعی برای کاهش تأثیر مداخلات سلامت عمومی بر امنیت مالی خانوار، اطمینان از شفافیت در نقش‌ها، روابط و مکانیسم‌های هماهنگی در حاکمیت نظام سلامت؛ از جمله اقدامات مهم برای مقابله با بیماری کرونا است .


بیشتر بخوانید: از ورود افراد بدون ماسک به مترو جلوگیری می‌شود


آسایی گفت: ایران در مبارزه با کووید ۱۹ اکثر این توصیه‌ها را با علم و مدیریت مسئولان بخش سلامت و جان‌فشانی ارائه دهندگان خدمت در خط مقدم جبهه جنگ با ویروس کرونا از بهورزان خانه‌های بهداشت، تا مراقبان سلامت و ماما‌های زحمتکش در پایگاه‌ها و مراکز جامع ۱۶ ساعته شهری و روستایی، تکنسین‌های اورژانس و پرستاران و پزشکان محترم به انجام رسانیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.