بررسی مشکلات توسعه روستا‌های گیلان

مشکلات توسعه و عمران روستا‌ها و حوزه کشاورزی و دامپروری گیلان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، اولویت‌ها و محدودیت‌های توسعه و عمران روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و همچنین ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری استان گیلان، شب گذشته در نشست مشترک منتخبان مردم گیلان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مدیران حوزه سازمان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن استان بررسی شد.

علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این نشست با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، آبزی پروری و مراکز تحقیقاتی استان، تحقق توسعه پایدار را مستلزم ایجاد امنیت غذایی در بستر ارتقاء تولید و بهره گیری بهینه از ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی دانست.

او با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد چای داخلی و حدود ۴۳ درصد از برنج باکیفیت کشور معادل مصرف ۲۲ میلیون نفر در گیلان تولید می‌شود، افزود: این استان در مجموع در ۲۰ محصول کشاورزی رتبه اول تا پنجم را دارد که نشان از فعالیت سختکوشانه بیش از ۴۰۰ هزار کشاورز و بهره بردار حوزه کشاورزی گیلان است.

محمد اکبرزاده، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز در این نشست از عمده‌ترین فعالیت‌های این بنیاد در حوزه توسعه و عمران روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر گزارش داد.

او افزود: صدور ۵۵۷ فقره سند برای خانه‌های روستایی در سال ۹۸، آسفالت ۶۲۰ کیلومتر راه روستایی استان از سال ۹۴ تاکنون، برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۴ روستای هدف گردشگری، ارائه تسهیلات ۷۲ میلیارد ریالی برای احداث ۵ هزار اقامتگاه بوم گردی در روستا‌ها از جمله اقدامات بنیاد مسکن بود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان ادامه داد: ساخت و تحویل ۲۳ هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در شهر‌های زیر ۲۵ هزار خانوار و اجرای طرح اقدام ملی مسکن در گیلان با حمایت از احداث هزار و ۵۷۰ واحد مسکونی نیز بخشی دیگر از فعالیت‌های این بنیاد برای ایفای ماموریت‌های محوله است.

در ادامه این نشست هر یک از نمایندگان منتخب استان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص نحوه ارتقاء کارآمدی در روند اجرای طرح‌های هادی روستایی، ارائه مجوز برای احداث ساخت و ساز‌های جدید در روستاها، اثربخشی در روند مهاجرت معکوس به مناطق روستایی، اصلاح معماری سازه‌ها در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ارائه کردند.

آنها همچنین با اشاره به بازنگری در برخی ابعاد طرح‌های هادی روستایی متناسب با ویژگی‌های اقلیمی- جمعیتی استان و همچنین نحوه رونق بخشی به فعالیت‌های گردشگری و بوم گردی روستاییان در کنار تولیدات کشاورزی و دامی، بر ضرورت تعامل جدی با مدیران اجرایی برای تحقق توسعه پایدار و رونق تولید و اشتغال تاکید کردند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.