نقش روانشناسی در مدیریت کم حوصلگی‌ها در زمان کرونا و ماه مبارک رمضان

یک متخصص روانشناسی گفت: پژوهش‌های روانشناسی، تاثیر مستقیم و مثبت روزه داری را نسبت به شناخت شخصی و حافظه، تایید می‌کنند.

حمید خاکباز، متخصص روانشناسی و مشاوره در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای زنده کردن شخصیت است تا بتوانیم صبر، بردباری و تاب آوری را درون خود بازسازی کنیم. در واقع هدف این ماه مبارک، تقویت ابعاد معنوی انسان‌ها محسوب می‌شود تا روح و روان در مسیر معنویت کامل شود.

او افزود: روزه داری باعث می‌شود تا ناخالصی‌های اندیشه و شخصیت را از درون خود خارج کنیم و برای بهبود روابط اجتماعی تلاش کنیم.

این متخصص روانشناسی ادامه داد: ممکن است در ماه مبارک رمضان امسال، با وجود ویروس کرونا، شرایط قرنطینه و بسته شدن مکان‌های مذهبی با خستگی روح و روان و کم حوصلگی رو به رو شویم.

خاکباز تصریح کرد: روزه داری، انگیزه افراد برای سالم زیستن و تقویت خصوصیات شخصیتی را بیشتر می‌کند. طبق شواهد موجود بسیاری از افراد توانسته اند در دوران قرنطینه بواسطه رسانه‌های اجتماعی، با برنامه‌های معنوی همراه شوند و به نوعی تاب آوری و کم حوصلگی خود را جبران کنند.

این متخصص روانشناسی مطرح کرد: پژوهش‌های روانشناسی تاثیر مستقیم و مثبت روزه داری را نسبت به شناخت افراد و حافظه، تایید می‌کنند؛ بنابراین فواید روزه داری از لحاظ روانشناختی موارد زیر را شامل می‌شود.

_ روزه داری صبر و تحمل افراد در برابر وسوسه‌ها و محرک‌های درونی و بیرونی تقویت می‌کند.

_ روزه داری فضیلت ایثار و از خودگذشتگی را درون افراد زنده می‌کند.

_ خود کنترلی و خود تنظیمی درون افراد از اصلی‌ترین فوائد روزه داری محسوب می‌شود.

_ شناخت نقاط قوت و ضعف.

_ ایجاد حس اعتماد به نفس و خودکارآمدی در افراد.

_ افزایش حس تعلق خاطر با یک گروه و جامعه.

حمید خاکباز در پایان یادآوری کرد: در واقع روزه داری از لحاظ روانشناختی تفکر در افراد را زنده می‌کند و باعث خودسازی و خودشناسی می‌شود که در نهایت به هدف اصلی یعنی خداشناسی خواهیم رسید. در واقع روزه داری به سلامت روان و بهزیستی روانشناختی مردم کمک می کند.


بیشتر بخوانید:

شرایط روزه‌داری برای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی

کدام گروه از بیماران مجاز به روزه داری نیستند؟

نکات ضروری روزه‌داری برای بیماران دیابتی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار