رایحه درمانی نقش مهمی در کاهش مشکلات روزه داری دارد

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت:از دیدگاه طب سنتی، روزه دارانی که دچار منگی،گیجی،خشم و خواب آلودگی می‌شوند، از سحر تا افطار از استشمام بو‌های خوش بویژه گلاب،استفاده کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمد رضا نورس عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه گلاب در طب ایرانی مقوی بسیار خوب قلب و سیستم عصبی است، گفت: اگر سکون توام با آرامش و شنیدن آوای قرآن یا دعا‌های این ماه در فضای معطر به گلاب باشد نه تنها مفرح و مقوی قوای بدن است که به کشف و شهود باطنی نیز کمک می‌کند.

او افزود: بوییدن خیار تازه محلی، سیب رسیده زرد شیرین، پرتقال و میوه به بر جان شما قوت دوباره می‌بخشد و از خشم و خشونت می‌کاهد و شما را پذیرای گذراندن یک ماه پر از برکت و سعادت می‌گرداند.

بیشتر بخوانید: فواید رایحه درمانی چیست؟

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان، روزه داران از مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک خودداری و بجای آن از چهار مغز یعنی گردو، فندق، بادام و پسته نیم کوب استفاده کنند، ادامه داد: روزه داری تاحدودی یبوست به همراه دارد بنابراین توصیه می‌شود در ماه رمضان از مصرف چای پررنگ خودداری شود و در وعده‌های افطاریا سحر، غذا‌های ملینی مانند خورش آلو و خورش کرفس گنجانده شود.

دکتر نورس با تاکید بر اینکه نوجوانان باید از مصرف زیاد غذا‌هایی با طبع گرم و خشک اجتناب نمایند ، بیان کرد: از این رو اکتفا کردن به موادی مانند عسل یا خرما در وعده سحر قابل توصیه نیست و این خوراکی‌ها لازم است با غذا‌هایی مانند شیر مصرف شوند که این گرمی و خشکی را تعدیل کند.

او با تاکید بر اینکه خوردن زیاد مایعات در وعده سحری مضر است، زیرا نوشیدن آن‌ها همراه با غذا باعث اختلال هضم، نفخ، ترش کردن معده و رفلاکس می‌شود ، تصریح کرد: روزه داران حتما در سحر از لیمو ترش به همراه آب استفاده کنید تا بوی بد دهان در طول روز از بین برود.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سعی شود از غذا‌های خشک مثل کوکو و کتلت به دلیل افزایش تشنگی در سحر اجتناب شود، تاکید کرد: از غذا‌های چرب و سرخ شده کمتر استفاده شود، زیرا این غذا‌ها خشکی بدن را تشدید می‌کنند.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.