کشف دارویی که ریسک مرگ بر اثر کرونا را کاهش می‌دهد

یافته جدید محققان نشان می‌دهد که استفاده از داروی سکته مغزی می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ موثر باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان دانشگاه آبردین دریافتند که دارویی به نام فعال کننده پلاسمینوژن بافت یا TPA که برای درمان افراد دچار سکته مغزی استفاده می‌شود، می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز موثر باشد.

بیماری کووید ۱۹ اندام‌ها به ویژه ریه را دچار التهاب کرده و منجر به رسوب پروتئینی به نام فیبرین که از اجزای اصلی لخته‌های خون در بدن است، می‌شود. در نتیجه رسوب فیبرین اکسیژن موجود در ریه کاهش می‌یابد.

ایجاد لخته‌های خونی در ریه بر اثر رسوب فیبرین خطر مرگ را در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ افزایش می‌دهد؛ بنابراین بیماران مبتلا به ویروس کرونا باید دارو‌هایی را برای پیشگیری از لخته شدن خون در بدنشان مصرف کنند.

فعال کننده پلاسمینوژن بافت یا TPA یکی از مهم‌ترین دارو‌ها برای پیشگیری از ایجاد لخته‌های خون در بدن است و افراد مبتلا به کرونا با مصرف این دارو‌ها می‌توانند از خطر مرگ در اثر لخته شدن خون، نجات پیدا کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که این دارو قابلیت بازسازی خون‌هایی که از قبل لخته شده اند را نداشته و تنها می‌تواند از لخته شدن مجدد خون جلوگیری کند.

استفاده از داروی سکته مغزی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند راهی برای کاهش میزان مرگ و میر توسط این بیماری باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Thrombosis and Haemostasis منتشر شده است.


بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا در جهش جدید خود ضعیف‌تر می‌شود

باید‌ها و نباید‌هایی که افراد چاق باید در برابر کرونا رعایت کنند

شناسایی نوع جدیدی از ویروس جهش یافته کرونا که از اصل آن مسری‌تر است

ویروس کرونا سلول‌های روده را آلوده می‌کند

تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف کشور


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کوید 19 نه ویروس چینی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
باعث خونریزی نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من دستم دردگرفت ازبس نظربنویسم که آقایون مسول لطفافروشگاههاومغازه هاراملزم به استفاده ازماسک ودسکش بکنین وهمچنین ازورودافرادبدون ماسک ودسکش جلو گیری کننددرغیراینصورت آن واحدراپلپ کنیدماکه رعایت میکنیم چه گناهی کردیم که باماسک ودسکش میریم فروشگاه یهومیبینیم چنتابدون ماسک اومدن داخل وجفتمونن میخان خریدکنند ضمناچرازمینهای نانوایی ویافروشگاههارانشانه گذاری نمیکنیدکه وقتی اونجاییم یدفه یه آدم بیفکرنیادجفتنون اونم بدونه ماسک وظیفه مسولینه که باقانون گذاری مردم رامجبوربه رعایت مواردایمنی بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب کپی و پییست کن :-)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر در هر کدام از کشورها واکسن وداروی کرونا ساخته بشه به سختی به ایران داده میشه اگرم بدن حتما خیلی کم ویا اصلا تقلبی به ایران میدن البته اگه تحریم بزاره.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۸:۱۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخخخ اینها فعلا در حد ایده و آزمایشگاهی است و اینها داروهای دیگر بیماریهایی هستند که روی این ویروس هم آزمایش میشوند!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرامبتلایان به کرونا درایران درروزهای اخیر زیادشده!!؟؟؟؟
علتش بازشدن تمام مراکز عمومی است!؟!؟ دولت تقصیرها رابه گردن مردم می اندازه!؟!؟ دولت همیشه راه فرافکنی رادرپیش گرفته!؟!؟ ازطرف دیگه ماسک ودستکش وموادضدعفونی کننده، کم ونامرغوب ودرصورت وجود، خیلی گران است، ودولت این وسایل رابامرغوبیت خوب، صادرمی کند واجناس بنجل وگران راوارد بازاکرده!؟!؟ همه چیز به ضرر مردم بوده!!؟؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۵:۰۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت اینکه آمار مبتلایان بالا رفته به علت اینه که تعداد گرفتن تست بالا رفته.از کیا؟از کسانی که با بیماران کرونایی در تماس بودن مثل افراد خانواده.با این افراد تماس گرفته میشه از طرف مراکز بهداشتی و درمنی و دعوت میکنن که ازشون تست گرفته بشه.بیشتر این افراد کم علامت و بی علامت هستن و نع خفیف و ضعیف بیماری رو گرفتن و نیاز به بستری در بیمارستان ندارن و باید قرنطینه خانگی بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمونه واقعی فرافکنی ، نظری هست که شما ثبت کردی
Iran (Islamic Republic of)
بيشتر بدانيم
۱۲:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
هيچ وقت پزشكان براي افزايش اكسيژن خون داروي خاصي را به مردم پيشنهاد و تجويز نكردند بسيار ي از بيمارها از كاهش اكسيژن خون ايجاد ميشود اگر مردم براي افزايش جذب هواي تميز و عاري از آلوده تنفس خود را بهبود دهنداز بيمارهاي كليوي و كبدي و گوارش و ريوي در امان خواهند ماند و ورزش و تنفس در هواي تميز داروي مفيد اين بيمارها خواد بود .
آخرین اخبار