راه‌هایی برای سرگرمی کودکانمان در قرنطینه خانگی

با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، وظیفه پر کردن این ساعت‌ها، سرگرم کردن و بخش بزرگی از آموزش به عهده والدین است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ما ایرانی‌ها به طور معمول افرادی شاد، اهل معاشرت و سفر هستیم به همین خاطر در خانه ماندن و قرنطینه کمی سخت به نظر می‌رسد. اما می‌توان این قرنطینه را با انجام امورات سرگرم‌کننده به‌روز‌هایی شاد تبدیل کرد تا علاوه بر خانواده، کودکان ما نیز با این تجربه برای خود خاطراتی به یاد ماندنی بسازند.

به فرزندانتان مسئولیت دهید

ممکن است بخاطر اینکه نمی‌توانید کار‌های خارج از خانه خود را انجام دهید احساس ناامیدی کنید فرزندان شما نیز دقیقا چنین احساسی دارند بنابراین اگر کودکان هر روز زمان مشخصی برای آموزش و یادگیری داشته باشند، احساس رضایت بیشتری می‌کنند، به آن‌ها وظایفی محول کنید که بطور مستقل انجام دهند.

استقلال و یادگیری فرزندتان را پرورش دهید

به کودک فرصت دهید تا مهارت‌های جدیدی کسب کرده و بتواند مستقل کار کند، شما نیز می‌توانید به کار‌های خود برسید. اگر پدر و مادر هر دو در خانه هستند؛ می‌توانند روز را به بخش‌هایی برای گذراندن با کودکان تقسیم کنند تا روی کار‌های خود نیز تمرکز داشته باشند.

پیاده روی کنید

پیاده روی کنید، مگر اینکه بیمار یا در قرنطینه کامل شهری باشید. حداقل یک بار در روز با فرزند خود بیرون بروید شما به هوای تازه، ورزش و تغییر محیط نیاز دارید. همچنین در خانه ورزش کنید، کودک به ورزش نیاز دارد برخی خلاقیت‌ها در همین شرایط اتفاق می‌افتد، از فرزندتان ایده بگیرید.

ایده‌های برای کار در خانه با کودکان در دوران کرونا

سرگرمی ایجاد کنید

فیلم و انواع مستند‌های طبیعی را با فرزند خود تماشا کنید، حتی می‌توانید با هم باشید و کار‌های جداگانه خود را انجام دهید. یک فعالیت یا مطالعه آزاد تعیین کنید تا فرزندتان بی سرو صدا خود را سرگرم کند و طی آن بتوانید به کار‌های خود برسید. حتی می‌توانید از فرزند خود بخواهید، نقاشی کند یا مجسمه و کولاژ بسازد. 

به فرزندتان پیشنهاد دهید یک نمایشنامه بنویسد و آن را اجرا کند

می‌توانید آن را ضبط کنید یا بصورت زنده برای دوستان یا دیگر خانواده‌ها در فضای مجازی به اشتراک بگذارید. 

به فرزند خود انجام کار‌های خانگی را بیاموزید

اگر قبلا کار با لباسشویی، نظافت و مرتب کردن کمد و وسایل خود را انجام نداده اید، الان فرصت خوبی است تا به آنها در کسب مهارت‌های اساسی زندگی کمک کنید. حتی اگر مخالفت یا سر سختی نشان دهند شما مسر باشید؛ چرا که نه تنها مهارت‌های مهم را یاد می‌گیرند بلکه با کمک به خانواده؛ احساس رضایت و اعتماد به نفس بدست می‌آورند. به فرزند خود آشپزی و مهارت‌های مفید در پخت و پز بیاموزید.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ بازی‌های فکری و خانوادگی مخصوص ایام قرنطینگی


یک دفتر ثبت برای این ایام تنظیم کنید

مواردی که باعث حفظ سلامت خانواده می‌شود را با کمک فرزند خود در آن یادداشت کنید، اینکه اکنون چه تفاوتی با گذشته دارد، انجام چه کار‌هایی را دوست دارند و یا وقتی این ایام تمام شود، تمایل دارند چه کار‌هایی انجام دهند. می‌توانید از عکس هم استفاده کنید و توضیحات و فعالیت‌ها و نظرات فرزندتان را در آن ثبت کنید.

به حرفهای فرزند خود گوش کنید

وقت بگذارید تا درباره آنچه اتفاق می‌افتد به او گوش دهید و صحبت کنید.اکنون فرزند شما به اطمینان نیاز دارد. اگر کودک شما از یک تماس تصویری با مادر بزرگ، پدربزرگ یا شخص دیگری لذت می‌برد با او روزانه ارتباط بگیرید.

راه‌هایی برای سرگرمی بچه‌ها در قرنطینه

یک سفر برنامه ریزی کنید

هیچ کس نمی‌داند دوره قرنطینه و انزوا چه موقع به پایان می‌رسد، اما بی شک پایان خواهد یافت. در مورد سفری در آینده صحبت و برنامه ریزی کنید. از فرزندتان در مورد امید‌ها و آرزوهایش سوال کنید، به آینده‌ نزدیکی که در پیش است و به آرزو‌ها و امیدهایش فکر کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار