سفری مجازی به پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در روز‌های کرونایی

در روز‌های کرونایی در خانه بمانیم و مجازی به پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان سفر کنیم.

ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در غرب نی ریز قرار دارد، اظهار کرد: منطقه بختگان در سال ۱۳۵۴ از سوی شورای عالی نظارت بر صید به عنوان پناهگاه حیات وحش خوانده شد.

او با بیان اینکه حداقل ارتفاع منطقه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان یک هزار و ۵۵۸ و حداکثر ارتفاع آن ۲ هزار و ۵۵۰ متر است، تصریح کرد: کوه‌های پیچکان، چاه روغنی و نا انجیر در شمال و کوه‌های صادق آباد و خانه کت در جنوب دریاچه بختگان از مهم‌ترین ارتفاعات منطقه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان است.

ظهرابی با بیان اینکه دریاچه طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب‌ترین دریاچه‌های کشور هستند، تصریح کرد: سال‌های پربارش، این دو دریاچه به هم می‌پیوندند و مناطق کوهستانی بین طشک و بختگان و جزایر متعددی که در این دو دریاچه وجود دارند مجموعه طبیعی بسیار زیبا و باارزشی را بوجود آورده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه تالاب بختگان ۸۵ هزار و طشک ۴۱ هزار هکتار وسعت دارد،  افزود: در اردیبهشت امسال تالاب بختگان ۲۰ درصد و طشک ۳۱ درصد آبگیری شده است.

او گفت: چشمه گمبان واقع در شمال غربی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان و رودخانه کر از جمله منابع تأمین کننده آب دریاچه‌های طشک و بختگان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: باغو، لیاب، ریزاب، هل، بی بی فاطمه، قلمو، باغ قاضی، ناانجیر، چاده دراز، مقنعه سر، آخوندو، امامزاده، چاه بیوک بیدمشک از جمله چشمه‌های دریاچه طشک و بختگان است.

ظهرابی ادامه داد: دریاچه طشک دارای شرایط طبیعی همچون دریاچه بختگان است، و ۱۰ جزیره بزرگ و کوچک دارد که از نظر تخم گذاری پرندگان حائز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: پرتگاه‌ها، صخره‌ها، دره‌های عمیق، منظره‌های ویژه کوه‌ها و صخره‌ها از جلوه‌ها و چشم انداز‌های دیدنی منطقه هستند.

ظهرابی افزود: درختان و درختچه‌های بنه، بادام کوهی، تنگرس، کیکم و قیچ پوشش گیاهی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان را تشکیل می‌دهند.

او گفت: از رده حیات وحش مهره دار، تعداد ۴۶ گونه از رده پستانداران، ۲۱۸ گونه از رده پرندگان، ۳۶ گونه از رده خزندگان و ۳ گونه ازرده دوزیستان و تعداد ۲۳ گونه ماهی در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان زندگی می‌کنند.

ظهرابی ادامه داد: همچنین از جمله حیوانات کوهستانی منطقه می‌توان به قوچ و میش، پلنگ و کل و بز و پرندگان دشتزی مانند کبک، تیهو، هوبره و دیگر پرندگان آبزی اشاره کرد.

او بیان کرد: چرای بی رویه و حفر چاه‌های غیر مجاز از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان است.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در ۷۰ کیلومتری غرب نی ریز قرار دارد. نی ریز در فاصله ۲۱۶ کیلومتری شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار