در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور: تاکنون ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌ها ایجاد شده است/ ۹۳ درصد روستا‌ها از همه امکانات زیربنایی برخوردار هستند

موضوع توسعه روستایی از اشتغال پایدار تا جهش تولید در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور معاون توسعه روستایی رئیس جمهور بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد امید معاون توسعه روستایی رئیس جمهور و حجت ورمزیار عضو هیئت علمی دانشگاه تهران امشب ۱۸ اردیبهشت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی موضوع توسعه روستایی از اشتغال پایدار تا جهش تولید پرداختند.

محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در روستا‌ها ساکن هستند گفت: یک میلیون از این جمعیت شامل عشایر و ۲۰ میلیون نفر شامل روستاییان می‌شود.

او با اشاره به اینکه ۶۲ هزار نفر در آبادی‌ها ساکن هستند افزود: ۳۹ هزار روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار و ۲۳ هزار روستا جمعیت زیر ۲۰ خانوار دارند.

امید با اشاره به اینکه ۹۷ درصد روستا‌های کشور جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارند گفت: از سال ۶۵ تا ۹۵، ۱۳ هزار روستا از جمعیت خالی شدند، اما از سال ۹۶ به این سمت شاهد رشد جمعیت جوان در روستا‌ها هستیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات خوبی در روستا‌ها انجام شد تصریح کرد: شرایط روستا‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون در بحث زیرساخت‌ها بسیار مطلوب شده است به طوری که در این دولت ۱۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات به صورت روزانه متصل می‌شوند و به صورت هفته‌ای ۴۷ روستا به شبکه گاز و ۳۰ روستا به شبکه آب متصل می‌شوند، به‌طور کلی ۹۰ درصد روستا‌ها از گاز و ۹۳ درصد از همه امکانات زیربنایی برخوردار هستند.

او با اشاره به اینکه در دولت دوم آقای روحانی حرکت جدی در راستای اشتغال روستایی صورت گرفته است گفت: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار مجموعه اشتغال روستایی باید قرار بگیرد.

امید با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌ها ایجاد شده است خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد اعتبارات توسط بنگاه‌های فعال در روستا‌ها اداره می‌شود، ترجیح ما بر این است که به سمت مجموعه‌های کارآفرینی برویم.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در روستا‌ها فراهم شده است عنوان کرد:، اما متاسفانه ما دیر متوجه اشتغال در روستا‌ها شده‌ایم، قبل از ارائه تسهیلات در روستا‌ها ۲۲۰ واحد بومگردی داشتیم، اما امروز این عدد به ۱۰ برابر رسیده است و سبب رونق اشتغال، بوم گردی و گردشگری شده است.

او با اشاره به سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور گفت: ۳۰ درصد اشتغال و منابعی که در کشور هزینه شده مربوط به روستا‌هاست و طرح اشتغال روستایی ۴ یا ۵ اشکال عمده دارد، اما بسیاری از اشکالات این طرح نیز مرتفع شده است.

امید با اشاره به ماده ۲۷ قانون برنامه ششم گفت: سالانه باید در ۵ هزار روستا آمایش کامل سرزمینی انجام شود تا منابع به آن سمت سوق پیدا کند، ما در اشتغال روستایی تنها نمی‌توانیم به افراد تسهیلات بدهیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نسبت به سال پیش ده برابر شده است خاطرنشان کرد: به کسانی وام تعلق می‌گیرد که توانایی ایجاد اشتغال در روستا را داشته باشند.

حجت ورمزیار عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه طبق سیاست‌های کلی برنامه ششم نرخ رشد اقتصادی باید به ۸ درصد برسد گفت: در سال ۲۰۱۷ نرخ رشد اقتصادی ۲/۳ درصد بود، یعنی ۴ برابر باید رشد پیدا می‌کردیم تا به اهداف پیش بینی شده برسیم.

او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۴ باید به مقام اول منطقه دست پیدا کنیم افزود: برخی از کشور‌ها علیرغم این که وابستگی به نفت شان کمتر از ماست و ارزش تولید ناخالص داخلی آن‌ها دوبرابر کشور ماست و لذا ما از قافله عقب افتاده‌ایم.

ورمرزیار با اشاره به اینکه جهش تولید باید از طریق بنگاه‌های کوچک، خرد و متوسط انجام شود ادامه داد: باید تمام آحاد مردم در اقتصاد مشارکت کنند تا به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم، در دو دهه اخیر پیشرفت آنچنانی در بحث اشتغال نداشتیم، الان در مناطق روستایی متاسفانه ساز و کاری نداریم تا پتانسیل‌های مناطق روستایی و عشایری شناسایی کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه روستا‌ها قابلیت‌های اقتصادی زیادی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا سرمایه گذار در راستای قابلیت‌های روستا متمایل شوند، ۸۰ درصد وام‌های پرداخت شده در طرح اشتغال روستایی به افراد حقیقی و ۱۸ درصد مربوط به افراد حقوقی بوده است لذا تسهیلات افراد محور ارائه شده است در حالی که می‌توانستیم به گونه‌ای دیگر عمل کنیم.

ورمرزیار با اشاره به اینکه ۷۹ درصد تسهیلات پرداخت شده به افراد دیپلم و زیردیپلم بوده است خاطرنشان کرد: دو هزار و ۴۸۰ نفر یعنی ۴۴ درصد وام‌های پرداخت شده را دریافت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار