در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش فعالیت‌های لرزه‌ای از شب گذشته / ایران خودکفا در ساخت گیرنده‌های GPS

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: طبق مطالعات انجام شده با دستگاه‌های صفر سنج، میزان فعالیت گسل مشا کم شده است.

کاهش فعالیت‌های لرزه‌ای از شب گذشته /تعداد ایستگاه‌های ژئودینامیک کشور کم استپیمان بکتاش معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: زلزله پنجشنبه شب دماوند طبق مطالعات انجام شده در گسل مشا رخ داده است، این گسل جزو گسل‌های فعال کشور است که حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و به گسل شمال تهران متصل است.

وی افزود: زمانی که گسل‌های بزرگ مانند گسل مشا فعالیت دارد می‌تواند روی گسل‌های مجاور اثر گذار باشد البته طبق مطالعات انجام شده با دستگاه‌های صفر سنج مشخص شده است که میزان فعالیت گسل مشا کم شده، اما ممکن است هر لحظه گسل‌ها فعال شوند.

بکتاش بیان کرد: ما از روز گذشته مطالعات خود را با دستگاه‌های موجود در سازمان نقشه برداری آغاز کردیم، ابتدا در ساعت ۱۷:۵۳ نویز در ثقل زمین ثبت کردیم در ساعت ۲۳:۲۹ دقیقه پیش لرزه‌ای ۲/۳ ریشتری رخ داد و در نهایت در ساعت ۰۰:۴۸ دقیقه با مداد تغییرات ثقل به اوج خودش رسید که ناشی از زمین لرزه اصلی ۵/۱ ریشتری بود در نتیجه  فکر می کنیم زمین لرزه بامداد جمعه زمین لرزه اصلی بود و پیش لرزه نبود زیرا پس از آن شاهد پس لرزه هایی با قدرت کمتر بودیم.

وی ادامه داد: در هیچ کشوری نمی‌توان زمان دقیق وقوع زلزله را پیش بینی کرد، اما با بررسی و مطالعه فعالیت دوره‌های زمانی فعالیت گسل‌ها می‌تواند پیش بینی‌هایی انجام داد. در سازمان نقشه برداری با دستگا‌ها و روش‌های علمی فعالیت‌های پوسته زمین را رصد می‌کنیم.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: یک شبکه سراسری ایستگاه‌های دائمی ژئو دینامیک در کل کشور وجود دارد که به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز در هفته حرکت پوسته زمین را رصد می‌کند و حدود ۱۴۵ ایستگاه وجود دارد که حرکت پوسته زمین را زیر نظر دارند.


بیشتر بخوانید: زلزله دماوند چقدر خطرناک بود؟ خطر وقوع زلزله همیشه تهران را تهدید می‌کند


بکتاش تصریح کرد: تعداد ایستگاه‌های ژئودینامیک به نسبت وسعت کشور بسیار کم است در کشور ژاپن که یک پنجم ایران است حدود ۲ هزار گیرند شبکه ژئودینامیک وجود دارد.

وی گفت: در سطح شهر تهران به عنوان پایتخت فقط یک ایستگاه ژئودینامیک وجود دارد که نمی‌تواند کارایی دقیقی برای اندازه گیری‌ها داشته باشد و نیاز داریم در اطراف تهران ایستگاه‌های بیشتری روی گسل‌های مشا، گسل شمال تهران و گسل ری داشته باشیم تا بتوانیم پیش نشانگر‌های زلزله را تشخیص دهیم.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: اطراف قله دماوند نیز ایستگاه‌های وجود دارد که رفتار‌های پوسته زمین را اطراف این قله رصد می‌کند.

بگتاش افزود: درباره قله دماوند پیشنهادی از سوی سازمان نقشه برداری به سازمان مدیریت بحران کشور داده شد تا رصدخانه دائمی قله دماوند را ایجاد کنیم که متولی آن می‌تواند سازمان مدیریت بحران یا مرکز تحقیقات راه و مسکن باشد.

چگونه از فعالیت احتمالی آتشفشان دماوند مطلع شویم؟

وی ادامه داد: اگر رصدخانه دائمی قله دماوند ایجاد شود تمام دستگاه های متولی مانند سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری، مدیریت بحران، مرکز راه و مسکن می توانند از اطلاعات به دست آمده استفاده کنند. اگر بخواهیم فعالیت های آتشفشانی قله دماوند را پیش بینی کنیم باید تمام پیش نشانگرها مانند میزان گاز رادون و گوگرد را رصد کنیم  که با راه اندازی رصد خانه قله دماوند امکان آن ایجاد می شود.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: سازمان نقشه بردرای یک سازمان تخصصی با تجهیزات مدرن است که هشدارهایی را در زمینه زلزله، فرونشست به دستگاه های متولی و مسئولان می دهد اما نکته مهم این است که تعداد ایستگاه های ژئودینامیک در کشور کم است.

وی تصریح کرد: گیرندهای GPS به صورت دائمی حرکات پوسته زمین را رصد می کند و زمانی که حرکات پوسته زمین به هم نزدیک می شود می تواند نشانه ای از وقوع زمین لرزه باشد حال اگر این گیرندها در کشور توسعه پیدا کند می توانیم پایش های دقیق تری داشته باشیم.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: در دوره ای دستگاه های گیرنده به کشور وارد می شد اما در حال حاضر این دستگاه ها در داخل کشور تولید می شوند و فقط لازم است حمایت های بیشتری از سازمان زمین شناسی انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار