باشگاه خبرنگاران جوان اراک گزارش می دهد؛

"اُهو اُهو" کهن شادباش مردم در شادی اهل بیت

"اُهو اُهو" از مراسم کهن ماه رمضان در خورهه محلات نشانه ای از شادی مردم در شادی اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، هرچند با گذشت سالیان سال رسوم سنتی قدیمی در ایران کم‌رنگ شده، اما مراسم "اُهو اُهو" همچنان در خورهه به قوت خود باقی است و به عنوان یکی از آثار معنوی استان مرکزی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده‌است.

رحیمی رئیس شورای اسلامی روستای خورهه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: "اُهو اُهو" مراسم سنتی است که شب نیمه ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) درروستای خورهه محلات اجرا می‌شود.

رحیمی افزود: این مراسم به این صورت است که نوجوانان روستا در دسته‌های چند نفری به در خانه اهالی رفته و یک ترانه فولکوریک (عامیانه) اجرا می‌کنندو کوچک‌ترین فرزند پسر خانواده را مورد خطاب قرار داده و ترانه را به نام او می‌خوانند و در نهایت صاحب‌خانه مقداری آجیل، شیرینی، پول و یا چیز‌های دیگر به آن‌ها می‌دهد.

او اضافه کرد: در این شب تمام خانواده‌ها منتظرند تا دسته‌های مختلف به درب خانه آن‌ها بروند.

فلسفه وجودی مراسم "اُهو اُهو" در واقع نوعی شادباش و تبریک تولد امام حسن مجتبی (ع) است، که به فال نیک گرفته می‌شود و به صورت سمبلیک اجرا می‌شود و اشعاری که نوجوانان هرسال در این مراسم می‌خوانند ثابت است.

محمد عارف مردم شناس و استاد دانشگاه می‌گوید بر اساس شواهد یافت شده پیشینه سکونت در محوطه پیش از تاریخ شهریاری در نزدیکی روستای خورهه شهرستان محلات، به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد و هرساله مراسم کهن و شادباش "اُهو اُهو" به مناسبت میلاد امام در این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

قسمت اصلی ترانه را یکنفر می‌خواند و قسمت "اُهو اُهو" را همه تکرار می‌کنند و با فرض اینکه کوچک‌ترین فرزند پسر خانواده، علی نام دارد ترانه به شرح زیر است.

علی خان شمایید "اُهو اُهو"
از قله در نیایید "اُهو اُهو"
که مردم دشمنتن "اُهو اُهو"
به قصد کشتنتن "اُهو اُهو"
خرکی خریدم "اُهو اُهو"
دمبکش بریدم "اُهو اُهو"
یه چوب می‌زنم می‌خوابه "اُهو اُهو"
یه چوب می‌زنم پا می‌شه "اُهو اُهو"
بلبلا ریختن بر سر چنار "اُهو اُهو"
جیرجیر می‌کنن اشرفی بیار"اُهو اُهو"
قلیونو آب نم کن"اُهو اُهو"
آتیش به سرش بند کن"اُهو اُهو"
تا ما بکشیم دودی "اُهو اُهو"
آجیلو بیار زودی "اُهو اُهو"

به گفته اهالی رسم است که پول‌های جمع شده از این مراسم به فقیرترین خانواده روستا داده می‌شود.

مراسم "اُهو اُهو" نشانه‌ای از شادی مردم خورهه در ماه رمضان و بیانگر پیوند میان مذهب تشیع و شادی مردم با شادی اهل بیت با آیین‌ها و ادبیات شفاهی ایرانی است که در این مراسم جلوه‌گر شده است.

سنت کهن پیشواز ماه مهربانی خدا، قرآن خوانی، اطعام نیازمندان و بیدار کردن روزه داران در وقت سحر و افطار، سحر خوانی در خمین و دلیجان، مراسم الم ترانی در ساوه، آیین کلوخ اندازان در فراهان ونخل گردانی در تفرش از دیگر مراسم‌های ویژه این ماه در استان مرکزی است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.