معرفی کامل دارو پرومتازین (ضد آلرژی)

داروی پرومتازین برای کنترل علائم آلرژی و التهابات ناشی از حساسیت استفاده می‌شود.

معرفی کامل دارو پرومتازین (ضد آلرژی)به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، داروی پرومتازین برای کنترل علائم آلرژی (آبریزش بینی و عطسه)، التهابات ناشی از آلرژی (قرمزی و حساسیت چشم) و آلرژی‌های پوستی استفاده می‌شود.

نحوه استفاده:

این دارو به صورت شربت، قرص و شیاف وجود دارد.

اگر برای تسکین علائم سرما و درمان استفراغ و حالت تهوع استفاده می‌شود، ۲۵ میلی گرم تا ۴۲۵ میلی گرم، یک بار در روز مصرف شود.

اگر برای آلرژی استفاده شود، ۲۰ میلی گرم تا ۳۲۰ میلی گرم یک بار در روز مصرف شود.

احتیاط ها:

این دارو برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.
دارو را باید با مایعات مصرف کنید. می‌توانید آن را همراه یا بدون غذا مصرف کنید.
دقیقا به اندازه‌ای که توسط پزشک تجویز شده است، مصرف کنید و از میزان تجویز شده بیشتر مصرف نکنید.
اگر از حالت مایع دارو مصرف می‌کنید، آن را با سرنگ دارویی یا قاشق مدرج دارویی استفاده کنید. برای مصرف، از قاشق آشپزخانه استفاده نکنید.
اگر به فنوتیازین‌ها حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر از دارو‌های ضد افسردگی (نظیر آمیتریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین)، آنتی هیستامین ها، آزاتیوپرین، باربیتوراتی (فنوباربیتال)، دارو‌های شیمی درمانی، اپی نفرین، مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (فنلزین، ایزوکاروباکسیدید، ترانیل سی پرومین و سلژیلین)، دارو‌های بیماری پارکینسون، ضد اضطراب، زخم یا مشکلات ادراری و تشنج استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. امکان دارد که این دارو‌ها با پرومتازین تداخل داشته باشد.
اگر به پروستات، انسداد روده و معده، انسداد مثانه، سرطان، آسم، بیماری‌های ریوی، بیماری قلبی و عروقی مبتلا هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
هنگام مصرف این دارو، مشروبات الکی نخورید. الکل عوارض جانبی دارو را افزایش می‌دهد.
اگر ۶۵ سال به بالا سن دارید، در خصوص مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.
در صورتی که جراحی دارید و از پرومتازین مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
این دارو می‌تواند موجب خواب آلودگی شود. بعد از مصرف دارو، بهتر رانندگی نکنید و از کار با ماشین آلات بپرهیزید.
سعی کنید بعد از مصرف پرومتازین، در معرض نور قرار نگیرید و از عینک ضد آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اما اگر به نوبت بعدی نزدیک بود، از مصرف آن صرف نظر کنید.
این دارو، علائم آلرژی را فورا درمان نمی‌کند و درمان آن زمان می‌برد.
مصرف ترکیب این دارو کدئین، برای کودکان زیر ۱۶ سال ممنوع است.
این دارو می‌تواند موجب تنگی نفس شود. به همین دلیل مصرف آن برای کودکان، خصوصا کودکانی که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند، توصیه نمی‌شود و ممکن به مرگ موجب شود.
مرتبا به پزشک مراجعه کنید و نوبت‌های ویزیت خود را مرتب انجام دهید.
مصرف پرومتازین می‌تواند روی پاسخ آزمایش بارداری تاثیر بگذراد. برای انجام آزمایش بارداری، به بیمارستان مراجعه کنید و مصرف خود را به پزشک اطلاع دهید. بهتر است از آزمایش‌های خانگی بارداری امتحان نکنید.
اگر از دارو‌ها و مکمل‌های گیاهی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائمی شبیه به شما داشتند.
اگر علائمی نظیر تنگی نفس، یبوست، غش، بی وزنی، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری، تپش قلب، عدم تعادل، خشکی دهان، گر گرفتگی، حالت تهوع، اضطراب، هیجان زدگی و دیدن کابوس داشتید، نشانه مصرف بیش از حد است. در صورت بروز این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

محل نگه داری و روش دور ریز:

دارو را در ظرفی در بسته و به دور از دسترس کودکان قرار دهید. دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگه داری کنید. برای دور ریز این دارو، بهتر است باقی مانده آن را به داروخانه ببرید.

عوارض جانبی شایع و جدی:

خشکی دهان، خواب آلودگی، اختلال در خواب، بی قراری، شنیدن صدای زنگ در گوش، تاری دید، سرگیجه، عدم تعادل، حالت تهوع، استفراغ، عصبی بودن، پیش فعال بودن، خارش، خوشحالی مفرط، خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی عضلات، تب، تعریق، تپش قلب، ناتوانی در کنترل اعضا بدن، خون ریزی و کبودی غیر معمول، گلو درد، حرکات کنترل نشده چشم، مشکل در گفتار، زرد شدن رنگ پوست و چشم، تورم صورت و گلو، کوفتگی و اختلال در بلع.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: پرومتازین ، ضد آلرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار