ریاض زیان ناشی از سقوط بهای نفت را از جیب مالیات‌دهندگان تامین می‌کند

دولت عربستان برای جبران زیان‌های ناشی از سقوط قیمت نفت، بار بیشتری را بر دوش مالیات‌دهندگان این کشور گذاشته و کمک هزینه‌های زندگی مردم را نیز قطع خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عربستان به منظور جبران زیان‌های مالی ناشی از کاهش تقاضا و بهای جهانی نفت، مالیات بر ارزش افزوده در این کشور را تا سه برابر افزایش می‌دهد تا بدین ترتیب از بار هزینه‌های دولت ریاض کم کند.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از وزیر دارایی این کشور گزارش داد به منظور کاهش هزینه‌های دولت در بحبوحه سقوط قیمت جهانی نفت، دولت تصمیم به افزایش سه برابری مالیات بر ارزش افزوده گرفته است. براساس بیانیه وزارت دارایی عربستان، کمک هزینه‌های زندگی از سوی دولت از ماه ژوئن قطع می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده از ماه ژوئیه از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

اقتصاد عربستان که در آن درآمد‌های نفتی تا ۷۰ درصد از درآمد‌های نفتی دولت را پوشش می‌دهند، در ماه‌های اخیر سه شوک بزرگ، یعنی افت بهای جهانی نفت، کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش برنامه‌ریزی نشده در هزینه‌های دولت از جمله هزینه خدمات درمانی را تجربه کرده است.

این امر موجب کاهش درآمد‌های مالیاتی شد و دولت ریاض مجبور شده تا به منظور کاهش هزینه‌های خود برنامه کمک هزینه‌های زندگی، که از سال ۲۰۱۸ اجرایی شد، را قطع کند. بنا به گفته وزیر دارایی عربستان، پیش بینی می‌شود اقدامات مذکور نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی برای دولت در پی داشته باشد.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است و از کاهش شدید تقاضای جهانی نفت به شدت متاثر شده است. قیمت جهانی نفت از ابتدای امسال تاکنون به دو سوم کاهش یافته است. کسری بودجه این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۹ میلیارد دلار رسید و درآمد حاصل از فعالیت‌های نفتی ۲۴ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار