فرسایش بادی سالانه ۳۳۰ میلیارد ریال به استان سمنان خسارت می‌زند

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی سمنان گفت: فرسایش بادی براساس آخرین مطالعات در سال ۹۸، سالانه ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت اقتصادی و زیست محیطی در این استان به بار می‌آورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی ترابی رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: ۳۲ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان سمنان وجود دارد که یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: وسعت کانون بحرانی فرسایش بادی در استان سمنان طبق آخرین مطالعات در سال ۹۸، ۵۵۰ هزار هکتار گزارش شده است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز داشت: خشکسالی‌های پی در پی و کاهش بارندگی موجب بیابان‌زایی و از بین رفتن پوشش گیاهی در سال گذشته شده است.

علی ترابی با بیان اینکه به جز شهرستان مهدیشهر که مناطق بیابانی ندارد، در سراسر استان سمنان عملیات بیابانزدایی انجام می‌شود، بیان کرد: تاکنون در ۱۱۰ هزار هکتار از مساحت استان سمنان جنگل‌کاری اجرا شده که نقشی مهم در بیابانزدایی داشته است.

او اظهار داشت: ۶ هزار هکتار عملیات بیابانزدایی سال گذشته با هدف حفظ پوشش گیاهی و مقابله با فرسایش بادی در استان سمنان انجام شد.

ترابی تصریح کرد: طرح‌های بیابانزدایی در استان سمنان با اولویت مناطق در معرض فرسایش بادی و کانون‌های گرد و غبار اجرا می‌شود.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد ریال برای بیابانزدایی در استان اختصاص یافت که بیش از نیمی از این اعتبارات تخصیص یافت و قول‌هایی برای تخصیص باقیمانده اعتبارات اختصاص یافته داده شده است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.