ثبت مدرسه عسکریه مشهد در فهرست آثار ملی ایران

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مدرسه عسکریه مرحوم عابدزاده مشهد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ابوالفضل مکرمی‌فر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بنای عسکریه مرحوم عابدزاده به شماره ۳۲ هزار و ۷۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او افزود: پس از مهدیه که اولین بنای مرحوم عابدزاده در سال ۱۳۲۰ بود، در سال ۱۳۲۸ دومین مدرسه وی با نام "عسکریه" در پایین خیابان مشهد و کوچه مسجد فیل ساخته شد که زمین این بنا را سه نفر اهدا کرده بودند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: عسکریه مانند دیگر بنا‌ها و مدارس مرحوم عابدزاده است که در شکل گیری عقاید سیاسی و مذهبی و هویت بخشی به بافت تاریخی که در آن واقع شده نقش مهمی داشته است.
 

مکرمی فر بیان کرد: نام بنای عسکریه، که یکی از ۱۲ مدرسه ساخت مرحوم عابدزاده می‌باشد، برگرفته از نام حضرت امام حسن عسکری (ع) است.

او تصریح کرد: علاوه بر معماری سنتی و نقش پررنگ این بنا در وقایع سیاسی و مذهبی زمان خود و نقش پررنگ آن در شکل دهی به اعتقادات مذهبی و دینی، باید به نقش و جایگاه سازنده آن یعنی مرحوم عابدزاده به عنوان فردی متدین، شخصیت برجسته و تأثیرگذار نزد عامه مردم و خواص اشاره کرد که از طریق احداث این مدارس مذهبی تحولی عظیم در جامعه، شیوه‌های آموزشی و ترویج آموزه‌های مذهبی پدید آورد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: این مکان طبق گفته احمد سعیدی نژاد با زحمات بسیار در سال ۱۳۷۰قمری و ۱۳۲۹ شمسی به پایان رسید و در سالگرد شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) افتتاح شد.
 

قدمت این مدرسه به بیستم ربیع الثانی سنه ۱۳۷۰ هجری قمری می‌رسد


محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم در این باره گفت: مدرسه عسکریه عابدزاده در خیابان نواب صفوی " پایین خیابان" مشهد و کوچه عسکریه " کوچه سرحوضو" قرار دارد.

 او افزود: آجرچینی خاص دیوار‌ها با پنجره‌ها و در بزرگ چوبی وجه تمایز این بنا با سایر بنا‌های قدیمی این محله است. براساس سند منقوش در کاشی‌کاری‌های سردر بنا، قدمت این بنا به بیستم ربیع الثانی سنه ۱۳۷۰ هجری قمری می‌رسد.

مدیر دفتر ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: بر سر در این بنا بر روی کاشی نوشته شده است: عسکریه به یاری خداوند متعال و به همت عده‌ای از اهالی محترم پایین خیابان بنا شد. حفظ و تعمیرات بعدی آن با خدا و به عهده اشخاص خیرخواه و علاقه‌مندان به دین است.

طغرایی  بیان کرد: معماری درونگرا با حیاط مرکزی در تداوم معماری سنتی مدارس خراسان از ویژگی‌های خاص این بناست.

در نامه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار خراسان رضوی هم آمده است: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی–تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های مرتبط ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی - تاریخی "مدرسه عسکریه عابدزاده" واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش مرکزی، شهر مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه عسکریه که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲ هزار و ۷۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌گردد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اثر یاد شده تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود.
 
مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر فقط با تایید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود.
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.