چه کسی نان سفره کارگران سر گذر را می دهد؟/ پاسکاری مسئولین همچنان ادامه دارد

کارگران فصلی در اوضاع نابه سامان کرونایی بیشترین قشر آسیب دیده هستند، اما بعد از وعده های مسئولین هنوز مشخص نیست چه کسی باید این اوضاع را سر و سامان دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صبح خروس خوان کیسه خود را بر می‌دارد و به دوش می‌کشد، درون کیسه تکه‌ای نان خشک و کمی پنیر است تا شب به همین مقدار بسنده می‌کند.

گرمای شدید تابستان و سرمای سوزان زمستان و کرونا را نمی‌شناسد، چون او باید نان سفره‌  ۵ نفر را تامین کند و برای سیر کردن شکم اهل خانواده راهی سر گذر شود.

در تقویم فقط نامی از آن‌ها برده می‌شود و دیگر هیچ، گوششان پر است از وعده‌های گذرای مسئولان و روزنه‌ای امید برای زندگی.

علی بلغاری کارگر سرگذر و پدر چهار فرزند است، با صورتی آفتاب سوخته و آکنده از رنج  به خبرنگار ما می گوید: از دوماه قبل عید بیکارم، با پول یارانه زندگی می‌کنیم که آن هم فقط کفاف نان را می‌دهد.
 
چه کسی نان سفره کارگران سر گذر را می دهد؟/ پاسکاری مسئولین همچنان ادامه دارد
او می‌افزاید: از ۷ صبح  تا ۱۱ شب کنار خیابان هستم به امید اینکه کاری پیداشود و شب شرمنده به خانه نروم. گا‌ها مردم کمک می‌کنند، چشممان به دستگیری از مردم بیشتر است تا وعده‌های سر خرمن مسئولان.

این کارگر سرگذر ادامه می‌دهد: بیمه ندارم و بسته‌های حمایتی به افراد دارای بیمه تعلق می‌گیرد و بقیه که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

ناگفته نماند مشاغلی، چون نظافت‌چی، پیک موتوری و کارگر ساختمانی به صورت قراردادی کار می‌کنند و این افراد به دلیل نداشتن قرارداد‌های طولانی مدت و رسمی نمی‌توانند از مزیت ثبت‌نام برای دریافت بیمه بیکاری استفاده کنند و به همین دلیل شرایط‌شان در این دوران کرونایی سخت‌تر از بقیه است.
 

بیشتربخوانید:کار بی مزد کارگران کارخانه آساک دوچرخه سازی قوچان/تسویه حساب کامل تا ۱۰ خرداد ماه

 برای پیداکردن راه حلی برای این موضوع به سراغ مسئولین رفتم، موضوع ساماندهی کارگران سرگذر محدود به یک سازمان نیست، خدمات شهری شهرداری، نیروی انتظامی، استانداری و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی از جمله نهاد‌های مسئول در این زمینه هستند.

 مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد  به خبرنگار ما می‌گوید:  پارسال، ساماندهی کارگران ساختمانی به صورت جدی در دستور کار حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری قرار گرفت و مشاوری نیز برای این منظور به‌کار گرفته شد.
 
چه کسی نان سفره کارگران سر گذر را می دهد؟/ پاسکاری مسئولین همچنان ادامه دارد
او می‌افزاید: هدایت و ساماندهی کارگران باید در جایگاه‌هایی که شهرداری در سطح شهر ایجاد می‌کند عملیاتی شود و البته برای تحقق این مهم باید دستگاه‌های مرتبط هم به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل کنند.

معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: تا کنون ۵ جایگاه در خصوص ساماندهی کارگران اجراشده که بالغ بر ۴۰۰ کارگر ثبت نام کردند.

یعقوبی بیان می‌کند: با توجه به شیوع ویروس کرونا، در طرح ضربتی، چهار جایگاه جدید استقرار کارگران سر گذر با سازه سبک و با پراکنش مناسب در سطح شهر در محدوده نبش سید رضی ۵۸، میدان فردوسی، میدان امام حسین(ع)، بولوار صبا، ابتدای بولوار دلاوران دلاوران ایجاد شد.

او تصریح می‌کند: در این طرح کارگران به جایگاه‌های شهرداری هدایت خواهند شد و متناسب با زمان حضور کارگر در جایگاه، نوبت دهی می‌شوند و شهرداری، کارفرمایان و شهروندان می‌توانند نیروی کار مورد نیاز خود را از این محل‌ها تامین کنند. البته هنوز هماهنگی لازم بین کارگر و این جایگاه‌ها انجام نشده است و بعضی از کارگران در این جایگاه‌ها ثبت نام نکردند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تاکید می‌کند: البته این روند  زمان بر است و تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع باید همکاری لازم داشته باشند.

یعقوبی اظهار می‌کند: علاوه بر استفاده این کارگران در پروژه‌های شهرداری، در پروژه کشف رود هم از این نیرو‌ها استفاده می‌شود البته کارگران افغانستانی  مستثنی از این قضیه هستند.

او می‌افزاید: لایحه‌ای تقدیم شورای شهر کرده ایم مبنی بر تخصیص اعتبارات جهت بیشتر کردن این جایگاه‌ها، که پس از تصویب آن اجرایی می‌شود.

شهرداری در حوزه ساماندهی کارگران سرگذر مسئولیت خود را به نحو احسن انجام داد، اما کار نباید نیمه تمام رها شود، در این رابطه اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی و نیروی انتظامی هم باید پای کار بیایند.

علی رسولیان معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ما  می گوید:در ستاد ملی مبارزه با کرونا، برای کارگران سرگذر تصمیم گیری شد که در این خصوص شهرداری مشهد اقدامات مهم و موثری به همین منظور انجام داد.
 
او می افزاید: مخصوصا کارگرانی نظیر کارگران ساختمانی که درآمد ثابتی ندارند و بیمه نیستند بسته‌های حمایتی تعلق گرفت و ضمن آن از مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان برای این کارگران به غیر از وام یک میلیونی دولت واریز شد.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد می دهد: در خراسان رضوی با همت کمیته امداد، سپاه، آستان قدس ۵۰۰ هزار بسته معیشتی تهیه شد که در تامین این بسته‌ها فراهم آوری برنج، شکر و گوشت منجمد از طریق استانداری انجام پذیرفت.

ناگفته نماند بخشی از کارگران سرگذر کارگر واقعی نیستند و حضور آن‌ها در این ایام تا پاسی از شب جای تامل دارد به نظر می‌رسد در این ایام که نذورات مردمی و کمک‌های مومنانه گسترش یافته تعداد این قشر هم افزایش یافته است، سوال اینجاست پس چرا کسی مسئول جمع آوری افراد به ظاهر کارگر نیست؟
 
چه کسی نان سفره کارگران سر گذر را می دهد؟/ پاسکاری مسئولین همچنان ادامه دارد

زیرا طبق اعلام خدمات شهری شهرداری، کارگران جویای کار می‌توانند هر روز قبل از ساعت ۷ صبح در خواست خود را اعلام کنند و اگر تا ساعت ۱۰ به کارگیری نشوند بعد از این ساعت در پروژه‌های شهرداری روزانه مشغول به کار می‌شوند.

البته در این خصوص با اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی هم ارتباط گرفتیم که در کمال تعجب گفتند این مسئله در حوزه این اداره نیست.
 
نیروی انتظامی هم در خصوص جمع کردن این افراد اقدامی انجام نداده است.

اگر مصوبه‌ای مطرح می‌شود تمام نهاد‌های ذی ربط آن باید پاسخگو باشند؛ و پاسکاری کردن مسئولیت‌ها دردی را دوا نمی‌کند.

گزارشگر: فاطمه غلامی

انتهای پیام// ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
یه فکری باید کرد.. بازم دم شهرداری گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بیشتر آنهاییکه سرگذر وامیستن اطلاع رسانی درست نشده بهشون که که باید برن در جایگاه‌ها..

لطفا اینم پیگیری کنید
متولی اطلاع رسانی به کار گران سرگذر کیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه عجب یکی یاد کارگران سرگذر هم افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بدبختن این بازنشسته ها سی سال جون کندن به امید بازنشستگی نمیدونستن اگر بازنشسته بشن بدبختر می شن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه کسی نان سفره کارگران سر چهار راه را میدهند؟ خب معلوم خداوند مهربان . جز او هیچ کسی دگری نیست. الله اکبر. خداوند بزرگ است رحمان و رحیم است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چندماه قبل بنده نوشتم ما جمعیت زیادی هستیم که وزیر ورییس نداریم کمک معیشت هم نمی گیرن.بیمه بیکاری نداریم.حقوق ما اندک ازکارگران واقعی اداره کارآست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفم مسئولین بی مسئول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تورم تمام بازارها را قفل کرده