تداوم عشق در زندگی زناشویی با رعایت ۷ عادت مهرورزی

اغلب مشکلات زندگی زناشویی، ناشی از تصور رمانتیک و غیر واقعی افراد از همسر آینده خود است.

مهرداد ثابت روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نیاز‌های اصلی انسان‌ها اظهار کرد: ویلیام گلاسر، بنیانگذار تئوری انتخاب، پس از چندین دهه تحقیق و تجربه به این نتیجه دست یافت که انسان‌ها پنج نیاز اصلی دارند که ارضا و محقق نشدن هر یک از آن‌ها می‌تواند افراد را دچار یک نوع ناخرسندی و رضایت نداشتن کند و نکته شایان ذکر این است که انسان‌ها، ارضا و تحقق این نیاز‌های خود را در تعامل و رابطه با دیگران جست و جو می‌کنند.

وی، نیاز‌های اساسی انسان در دیدگاه تئوری انتخاب را شامل بقا، قدرت، عشق و تعلق خاطر، آزادی، تفریح و لذت عنوان کرد.

این روانشناس در رابطه با تجربه عشق در میان دختران و پسران جوان تصریح کرد: هر انسانی می‌تواند عشق بورزد و آن را دریافت کند. از این رو، زنان به عنوان نقش مادرانه و روح لطیفی که دارند در مقایسه با مردان احساس نیاز بیشتری به عشق و تعلق خاطر دارند، بدین معنا که آن‌ها  تمایل دارند هم عشق و محبت زیادی نثار دیگران کنند و هم اینکه این عشق و احساس را متقابلا دریافت کنند.

ثابت گفت: پسر‌ها در مقایسه با دختران احساس نیاز کمتری به محبت و عشق دارند، چرا که برای آن‌ها عشق با نیاز به بقا رابطه مستقیمی دارد، یعنی هرچه نیاز به بقا در یک پسر بیشتر باشد عشق و تمایلات عاشقانه او نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص شکست عاطفی در برخی از روابط عاشقانه ادامه داد: بسیاری از دختران و پسران جوان تصوری رمانتیک و غیر واقعی از همسر آینده خود دارند و بر این تصور هستند که با نثار عشق یا با کنترل گری می‌توانند همسر آینده خود را طبق تصویر دنیای مطلوب تغییر دهند که اغلب مشکلات زندگی  زناشویی نیز از فروپاشی این توهم به وجود می‌آید.

این روانشناس برای ثبات عشق زوجین پس از ازدواج افزود: گوش سپردن، حمایت و تشویق کردن، احترام گذاشتن، اعتماد کردن، پذیرش و گفت‌وگوی منطقی و همیشگی بر سر اختلافات موجود هفت عادت مهرورزی است که زوجین می‌توانند به منظور ثبات عشق خود، جایگزین رفتار‌های نادرست کنند.


بیشتر بخوانید: چقدر در زندگی زناشویی خود گذشت دارید؟

بیشتر بخوانید: احترام متقابل زوجین؛ گامی محکم برای خوشبختی در زندگی

بیشتر بخوانید: نکاتی که دخترها و پسرها باید در مراسم خواستگاری بدانند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این اوضاع منتظر فروپاشی خانواده ها باشید.چون تنها کاری که به خانواده ها شده تسهیلات فروپاشی هست و بس !!!
Iran (Islamic Republic of)
۱مین
۰۲:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید برای رفع محرومیت فکری اساسی بشود. والله گناه دارد که بعضی از مردم دست تنگ باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چراازدواج دختران 13 ساله همچنان درحال اجراست!! ؟؟؟ آیادختر 13 تاحتی 16 ساله ازپس زندگی برمیاد!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه اینها بفکرازدواج جوانها هستندبرای کسانی ک سنشون ازسی رفته بالا برا اونها یه کاری بایدانجام بدن اونها دراولویت هستن هرچی ادم بالاخره دیرترازدواج کنه بچه هاش مشکلات ژنتیکی پیدامیکنندبنظرمن نبایددختربچه هایی پونزده شونزده ساله هم ازدواج کنندچون اونها ن شوهرداری بلدن ن بچه داری اربیست وپنج به بالا برا ازدواج خوب هست ن بچه کوچک نه ساله ک بایدباعروسکاش بازی کنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
آهای ریس جمهور سران قوا من ززززززززززززززززززززززززززززن میخوام شغل ندارم خونه ندارم یکی بددددددددددددددددادم برسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه 32 سالمهههههههههههههههههههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
داداش اینجاکسی نیس ک بدادت برسه پس ایقدزن زن نکن وب زندگی مجردیت ادامه بده توک ۳۲ سالته من چی ک ۴۰ سالمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا متاسف شدم منم خواستگار ندارم خیلی زجر می کشم
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۲۰:۲۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اخه کدووم ادم سالم عقلی لا این اوضاع نابسامان و متزلزل ازدواج میکنه الان بی خرج ترین و بی دغدغه ترین کار مجردی هست چون تو مملکتمون هیچ چیزی با ثبات نیست چه برسه به رابطه زوجین الان هیچی تو ایران ثبات نداره هر کی هر کی هست الان قانون جنگل بهمون حاکمه کی زورش بیشتره و قدرت برندگی داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ولله این دوره زمونه یه شاخه گلم ک بخوای بخری برا زنت احتیاج ب پول هست چ بخوای یه کادو برا تولدش بخری ک خوشحالش کنی شما نمیدونید ک حتی رومانتیک بازیم پول میخواد!!!
آخرین اخبار