راهکارهای نوین کاشت محصولات، بستری برای توسعه کمی و کیفی کشاورزی

توسعه راهکارهای نوین کشاورزی، زمینه ساز توسعه کمی و کیفی محصولات کشاورزی می شود که مستلزم بهره گیری از توان متخصصان و مخترعان جوان است.

راهکارهای نوین کاشت محصولات، بستری برای توسعه کمی و کیفی کشاورزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، استفاده از راهکارهای نوین کشاورزی، بستری برای توسعه کمی و کیفی کشاورزی است، هر ساله بهار نوید بخش تازگی، طراوت، پویش و رشد اقتصادی و فصل کشت و کار  برای کشاورزان بوده و از آنجا که کم آبی در چند سال اخیر گریبان گیر صنایع و کشاورزی استان شده است چرخ زندگی کشاورزان به نحوی استفاده بهینه از آب و روش‌های نوین کشاورزی بستگی دارد.

محصولات بهاره تشنه قطره های باران بودند که لطف پروردگار در سال زراعی جاری امید کشاورزان کویرنشین سمنان را چند برابر کرد و در کنار روش های نوین نعمت کشت محصول بیش از بیش افزون شد.

استان سمنان با توجه به تنوع اقلیمی در کشت محصول با شاخصه‌های مصرف آبی متفاوت است.بارش باران‌های بهاری در سال جاری و پر شدن سد‌ها و بند‌های خاکی استان نوید بخش سالی پر بار برای کشاورزان است.

راهکارهای نوین کاشت محصولات؛ عنصر لازم کشاورزی در استان کم آب سمنان

با توجه به اینکه استان سمنان استانی گرم و خشک است ،کاشت محصولات کم آب بر و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری مزارع نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی این استان دربخش کشاورزی دارد.

نقش کشاورزی در زندگی انسان‌ها غیرقابل انکار است و با نگاهی به بافت روستاها می توان به وضوح تجمع انسان برای ادامه حیات در بستر رودخانه‌ها با هدف ایجاد سرپناه و بهره گیری از سبزیجات و گیاهان اطراف رودخانه‌ها و کشت محصولات آبی دید. به مرور زمان با افزایش جمعیت و از طرفی تنوع غذایی تنها کشت محصولات آبی پاسخگوی نیاز استان سمنان نبوده و انسان‌ها مجبور به کشت محصولات کم آب بر می‌شدند.

کشت محصولات آبی

ابوالفضل شاهمرادی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش ۱۱.۶ درصدی میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته، گفت: به منظور جبران خسارت های ناشی از تندباد‌ها، تگرگ و بارش‌های شدید ابتدای سال بر بخش کشاورزی به خصوص در شهرستان شاهرود، یارانه‌ ویژه به کشاورزان پرداخت می شود و همچنین با کشت نشایی چغندر تلاش بر این است که خسارت های بخش کشاورزی تا حدودی جبران شود.

کاشت محصولات کم آب بر راهی برای مقابله با چالش کم آبی در بخش کشاورزی

 شاهمرادی با بیان اینکه به طور کلی ۸۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان سمنان به صورت کشت دیم و آبی است، ابراز داشت:  ۳۱ هزار هکتار از زمین ها مربوط به کشت بهاره و  ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مربوط به محصولات دیم است که بیشترین محصول دیم با دو هزارو ۷۰۰ هکتار آفتابگردان  در بخش کالپوش است.

کاشت محصولات بهاره با راهکاری نوین

او با اشاره به مقابله با چالش کم آبی در بخش کشاورزی اظهار داشت: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و زیر سطحی از جمله سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که به همین منظور یارانه‌ای به کشاورزان در قبال اجرای هریک از این سیستم‌ها ارائه می‌شود که در کاهش میزان مصرف آب اهمیت بسیاری دارد.

شاهمرادی با بیان اینکه تلاش بر این است تا تولید محصولات کم آب بر  بیشتر شود، بیان کرد: تلاش ما بر این است که کشت های بهاره را به سمت کشت های پائیزه پیش ببریم تا بهتر بتوانند از بارندگی های پاییز و زمستان استفاده نمایند و توانستیم با یک سیکل ۹۰ روز در شهرستان سمنان این محصولات را تولید نمائیم.

تولید محصولات کم آب

مالچ های پلاستیکی  راهی دیگر در کاشت محصولات

او اظهار داشت: از دیگر راه های مصرف بهینه آب استفاده از مالچ های پلاستیکی  (کشت زیرپلاستیکی) در کم کردن میزان تبخیر و تعرق  و جلوگیری از کانون های ریزگرد محسوب می شود. با توجه به اینکه استان سمنان در حاشیه کویر و منطقه بسیار گرم واقع شده است، کشاورزان عمدتا از مالچ های پلاستیکی در کاشت محصولات سبزیجات و صیفی جات استفاده می کنند.

شاهمرادی همچنین از دیگر راهکارهای حفظ منابع آبی بخصوص منابع خاک را استفاده از روش کشاورزی حفاظتی دانست و تصریح کرد:  استفاده بهینه از بقایای گیاهان در درون خاک و کمتر بهم زدن آن باعث می شود این نعمت خدادادی کمتر مورد تخریب قرار گیرد.

بیشترین سطح زیرکشت به غیر از یونجه محصول استراتژیک چغندرقند به میزان ۱۰ هزار هکتار است که در پائیز و بهار کشت می شود،از نظر سطح زیر کشت محصولات بهاره می توان به کاشت خربزه و طالبی حدود ۳ هزار هکتار اشاره کرد.

کاشت محصولات بهاره با راهکاری نوین

علی ثابت خیرآبادی کارشناس مسئول سبزی و صیفی استان سمنان با اشاره به اینکه در سال جاری بنابر ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی حدود ۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به کشت خربزه اختصاص یافته است،گفت: از مزایای کاشت محصول خربزه استفاده از روش زیر پلاستیکی است که موجب افزایش ۴۰ درصدی میزان تولید، مبارزه با علف‌های هرز، صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

او افزود: از ویژگی های کاشت زیر پلاستیکی خربزه رسیدن زود هنگام این محصول است که با توجه به اینکه بصورت غیرمستقیم با خاک در ارتباط است، محصول با کیفیتی را می توانیم در این روش داشته باشیم.

مسئول سبزی و صیفی استان سمنان در پایان تصریح کرد: توصیه می شود کشاورزان در پایان برداشت محصول در روش زیر پلاستیکی، پلاستیک ها را جمع آوری و یا از مالچ های تجدید پذیر استفاده کنند.

در بررسی مطالب مطرح شده در این گزارش به این نتیجه خواهیم رسیدکه استان سمنان با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی و بحران کم آبی، در عرصه جهاد کشاورزی تلاش های قابل تحسینی را انجام داده و بستری برای توسعه فرهنگ مدیریت آب در این عرصه در کنار بهره گیری از فناوری نوین در توسعه کمی و کیفی محصولات کشاورزی در کنار استفاده از توان و دانش متخصصان جوان در عرصه کشاورزی انجام داده است که نوید بخش آینده ای روشن برای این استان است.

گزارش از زهرا مجاور

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار