مدیرعامل ایران خودرو گفت: مبنای قیمت گذاری خودرو از سال ۹۰ محاسبه می‌شود که برای خودروساز به صرفه نیست.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سایه روشن نابسامانی بازار خودرو امشب ۲۸ اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور خلخالی استاد دانشگاه، مجید باقری قائم مقام مدیرعامل سایپا و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه در مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو با همت همه همکارانم تا به امروز توانستیم روند رو به رشدی را ادامه دهیم گفت: این روند رو به رشد تا کنون طی شده است، اما باید شرایط حاکم بر کشور و دنیا را هم در امر خودروسازی لحاظ کنیم لذا شرایط کشور و شرایط حاکم بر دنیا در تولید بی تاثیر نبوده است.

مقیمی با اشاره به اینکه وضعیت تولید خوب است افزود: جلساتی را با شورای رقابت برگزار کردیم و به دنبال رساندن بازار به آرامش هستیم. در جلسه با اعضای شورای رقابت به نکات اشاره کردیم به طوری که باید به این موارد توجه شود مکانیزم شورای رقابت به این صورت بود که سال ۹۰ را مبنا قرار می‌داد و در نهایت تورم سال‌های مختلف را لحاظ می‌کرد تا به قیمت برسد، این در حالیست که برخی از خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شد و برخی از خودرو‌هایی که الان تولید می‌شود با خودرو‌های آن زمان به لحاظ فنی متفاوت است.

۹ هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال قبل تولید کردیم

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ۹ هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال قبل تولید کردیم ادامه داد: مبنای قیمت گذاری خودرو از سال ۹۰ محاسبه می‌شود که برای خودروساز به صرفه نیست.

مقیمی با اشاره به استانداردهایی که باید در حوزه ایمنی، محیط زیست و امنیت لحاظ شود گفت : در ۱۳ آیتم الزام قانونی داریم که باید رعایت شود .

او با اشاره به این که خودروهای ما یورو ۴ هستند و الان به سمت یورو۵ نیز حرکت کرده‌ایم افزود : پلیس امنیت استانداردهای هایی را برای امنیت و ایمنی خودروها در نظر گرفته است که باید لحاظ شود.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه خرید ارزان با افزایش در تیراژ می تواند صورت گیرد خاطرنشان کرد: وقتی تیراژ بالا می‌رود قیمت هم کاهش می یابد لذا باید بر روی توانمندسازی داخلی توجه کنیم که این امر به خوبی صورت گرفته است. در موضوعات مرتبط با افزایش بهره‌وری ،بالا رفتن تکنولوژی نیاز به تجدید نظر در ساختار ها داریم، باید سرمایه‌گذاری‌ها به صورت هدفمند به سمت خرید ارزان برود.

او با اشاره به اینکه با روش های دانش بنیان باید تولید را افزایش دهیم گفت : ۴۵ پروژه در دست داریم به طوری که ۳۷ قطعه امروز به مرحله تولید انبوه رسیده است که قطعاً همه به کشور توزیع می شد لذا این موضوع سبب شد تا ۲۰ درصد در قیمت تمام شده و قیمت خرید کاهش ایجاد شود.

مقیمی با اشاره به اینکه تعدادی پروژه‌ را به بخش‌های دیگر سپرده ایم گفت: مجموعه صنایع دفاع به فرمان رهبر معظم انقلاب وارد میدان عمل شدند به طوری که  طی جلساتی به جمع‌بندی خوبی رسیدیم.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه امروز در دنیا حدود ۴۰ درصد بهای تمام شده خودرو به حوزه الکتریکال برمی گردد گفت: در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته است به طوری که به زودی پلتفرم الکتریکال ایران خودرو رونمایی می‌شود به گونه‌ای که در سال حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.حدود ۱۵۰ نفر از نخبگان صنعت کشور و دانشگاهیان بر روی این حوزه متمرکز شده اند .

هیچ خودروی بدون پلاک نصب شده‌ حق خروج از درب نمایندگی را ندارد

او درباره کنترل بازار خودرو تصریح کرد: در حال حاضر هیچ خودروی بدون پلاک نصب شده‌ حق خروج از درب نمایندگی را ندارد و با ۳۲ نمایندگی متخلف برخورد صورت گرفته است.

مقیمی گفت: گیربکس ۶ سرعته را بر روی خودرو رونمایی کرده ایم و از آبان ماه به تولید انبوه می رسد به طوری که این گیربکس بر روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب خواهد شد.

او گفت : راه مشخص کشور در هر صنعتی این است که به توان داخلی برای بومی‌سازی قطعات اعتماد کنیم.

در ادامه برنامه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی استراتژی برای توسعه خودروسازی نداشته باشیم خودروسازان درگیر مسائل پیش پا افتاده می‌شوند.

دو خودروساز سال گذشته حدود ۸۳۳ هزار خودرو تولید کردند

مجید باقری قائم مقام مدیرعامل سایپا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه طی پژوهش های به عمل آمده مشخص شد که در سال گذشته نیاز واقعی بازار کشور به خودرو ۹۰۰ هزار دستگاه بود گفت: هر دو خودروساز حدود ۸۳۳ هزار خودرو را تولید کردند این در حالی بود که با شرایط سخت تحریم مواجه بودیم .

۳۰ درصد نیاز بازار خودرو کاذب است

باقری با اشاره به اینکه در کنار نیاز واقعی کشور شاهد نیاز کاذب هستیم که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است ادامه داد : تجربه تاریخی نشان می‌دهد که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده و لذا در این رابطه نقش واسطه ها پررنگ می شود .

او با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری خودرو باید به گونه ای منصفانه باشد تا خودروسازان متضرر نشوند تصریح کرد: قيمت‌گذاری شورای رقابت باعث شده تا بازار خودرو دست دلالان باشد.

قائم مقام شرکت سايپا گفت: صورت‌های مالی را در اختیار می‌گذاریم تا نظام قیمت‌گذاری مولفه ها را مدنظر قرار دهد اصلی ترین قربانی این قیمت‌گذاری مردم هستند.

او با اشاره به اینکه امروز ۶۰۰ خودرو پراید را به قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ فاکتور کردیم تصریح کرد: ۱۵۰ هزار خودرو تولید کرده‌ایم که در پارکینگ های خصوصی مردم قرار دارند ،هیچ خودروی بدون پلاک وجود ندارد .

پراید مدل ۱۱۱ و ۱۳۲ از مدار تولید خارج شد

باقری با بیان اینکه پراید مدل ۱۱۱ و ۱۳۲ از مدار تولید خارج شده است ادامه داد:در مورد پراید مدل ۱۳۱ بنا داریم تا همه تعهداتمان را به مشتریان تحویل دهیم و از اواخر تیر ماه  این مدل هم از مدار خارج خواهد شد.

قیمت گذاری ابلاغی و آیین‌نامه ای  نتیجه مثبت ندارد

خلخالی استاد دانشگاه در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه قیمت گذاری ابلاغی و آیین‌نامه ای نمی تواند نتیجه مثبت در بر داشته باشد گفت: قیمت‌گذاری در همه جای دنیا بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد لذا ما به صورت کوتاه مدت ممکن است قیمت را کنترل کنیم اما در طولانی مدت باید به سمت روش هایی برویم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طبق سند ۱۴۰۴ یک میلیون و پانصد هزار خودرو باید به بازار عرضه شود افزود: باید عرضه متناسب با تقاضا باشد به طوری که در بخش عرضه باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم .

خلخالی با اشاره به اینکه صنعت خودرو سایر بخش های دیگر را به تکاپو می‌اندازد گفت : در خودروسازی بی برنامه گی، برنامه‌های کوتاه مدت و تغییر سریع مدیران را شاهد هستیم به طوری که خودروسازی بهره‌ور نداریم که لوکوموتیو این صنعت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من خودم یک صنعتگر هستم. خودرو سازها دارن تو بازار قطعاتشونو با نازل تمرین قیمت ها تولید میکنن و مثلاً قطعه ای که از ما حدود۲۰,۰۰۰ تومان خریده میشه و فقط با بسته بندی ایساکو یا غیره بین ۸۰تا ۱۰۰هزلرتومان به مردم فروخته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بانام خدا
من یک طرحی می دهم بخش حصوصی هرکس یک کارگاه منتاژ ویا خود همان کارگاه هم تولید لوازم یا بخرد مانند لولزم خانگی و از بخش دولتی بیرون و به بخش خصوصی و همین دو شرکت را بخش بخش کوچک شود و به همان کارگران و دیگران واگذاری شود و هر شرکتی بهتر خورو تولید منتاژ کرد مشتری بیشتری داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
بشناس
۱۱:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئولین که بهتربگوییم محصولین خودروسازهاوووفقط به زروزیوروخودروی خانوده ی خودتان نگاه کنیدوازملت ایران بویژه ندارهاخجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
مردم اگاه ایران اسلامی
۱۱:۴۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
1-درخودروسازی هرکس می ایدمیگویندضررکرده ایم ومی کنیم ولی اول باحدود1000مترزمین شروع کردند داشتندوالان سروته زمین وساختمانهایشان به حساب وکتاب نمی گنجدویکی ازمارخورده وافعی شده هاهستند.
2-مثال دوم مرغداران 98درصدشان باچندمرغ وتخم مرغ شروع کرده اندالان اکثرزمینهای خوب وساخمانهای خوب درایران وخارج مال انهاست.ولی وقتی صحبت ناله می کنند، و و و-------ووای به حال مردم عادی.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
از نظر هر تولید کننده ای سود محدود شده ضرر به حساب میاد و تولید کننده تنها به سود بی نهایت راضی میشه . برای مثال پراید ۵۰۰ میلیونی هم از نظر تولید کننده ضرر به حساب میاد ، همینطور پراید ۹۰۰ میلیونی و الا آخر . تنها چیزی که طمع تولید کننده را کنترل و اونا وادار می کنه به سمت تولید بهینه تر بره وجود رقیبیه که می خواد بازار را از دستش بگیره و سود بی نهایت اون را به سمت صفر میل بده و در نتیجه یک تولید کننده سود محدود شده را به سود صفر ترجیح بده ، به قول گفتنی کاچی به از هیچی . خدا را شکر که در ایران هیچ رقیبی برای دو خودرو ساز بزرگ وجود نداره که بخواد اونا را از سود بی نهایت منصرف و به سود منطقی و محدود راضی کنه و یا وادار بشن که روند تولید را بهینه کنند و از مخارج اضافی بکاهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
آیا بیل گیتس در آمریکا و ماتسوشیتا مالک شرکت ناسیونال در ژاپن ... تنها یک سرمایه دارند یا مدیرانی لایق و خالقان ثروت برای جامعه ؟ ... ما در ایران چند نفر مثل آنان در عرصه تولید و صنعت داریم ؟...اگرچه ورود انبوهی از شمش های طلا و پول با تولیدات صنعتی به حساب یک فرد حتی به گفته خود آنان نوعی بی عدالتی است اما باید نظام اقتصادی جهانی را اصلاح و یک نظام نو و پویا را در ایران ایجاد و به جهان ارائه داد...
-
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
"قیمت‌گذاری در همه جای دنیا بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد" در بازار آزاد درست است نه در بازار انحصاری اجازه بدهید خودرو های چینی، کره ای، ژاپنی، اروپایی وارد بازار شوند بعد بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری کنید
اگر بازار انحصاری است برای حمایت از تولید داخلی باید باتکیه بر دانش و توان داخلی بهره وری را افزایش داده و قیمت تمام شده را کاهش داد و کیفیت را افزایش داد
تا کی باید جور مدیران کار نابلد و مافیای خودرو را مردم بدهند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
راست میگن یه سانروف و یه صندوق به ۲۰۷ اضافه کردن ازامکاناتش کم کردن و فنیش هم که به بی کیفیت ترین درحد خودش رسیده بعداومدن ۲۰۰میلیون کشیدن روی قیمت!!!
کدوم کیفیت
کیفیت تمامی خودروهای داخلی ازسال ۸۷ به بعدبه پایین ترین حدخودش رسیده برای چی افتخارمیکنین
باسه اینکه یه داشبورد و یه پخش تصویری ساخت خارج بهش اضافه کردین،؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا شما که همهً اقتصادمان را با خارج مقایسه میکنید نم یایید روش خرید و فروش و تولید خودرو را با جهان مقایسه نمیکنید تنها راه نجات از این بحران آزاد سازی واردات خودرو های کم مصرف خارجی است ولاغیر چون الان خودروسازان ما تبدیل به غول سرمایه دار شدند وکسی جلودارشون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
۱- شما قطعه ها را سرهم بندی میکنید و چندین برابر قیمت تمام شده میفروشید.
۲- قطعه های وارداتی خودرو( قطعات منفصله خودرو) بدون مالیات و عوارض گمرکی است.
قطعه ساز داخلی هم که وضعیتش معلوم است کلی طلبکار شماست و هر وقت خواستید قطره ای از طلبش را میدهید.
۳- پول مردم را میگیرید و بجای سرهم بندی قطعات در جاهای مختلف سرمایه گذاری میکنید و سودی سرشار میگیرید .
۴- ارز دولتی میگیرید و با آن لوازم آرایشی و خانگی وارد میکنید ( خبرهای بدون پیگیری سالهای گذشته)
۵-...........
۶-..........
اگرقیمت به صرفه نیست و ضرر میدهید پس پایان هر سال و هنگام تعویض مدیریت به مدیر عامل و هیئت مدیره از چه منبعی پاداش های میلیاردی میدهید.
البته نگران نباشید به بهانه پیش فروش عیدفطر مثل سایر مناسبتهای گذشته تعداد زیادی ساده دل زود باور بازهم گول خورده و ثبت نام میکنند و شماهم به ما بخندید و با پول ما بهترین خودرو روز دنیا را پلاک ملی کرده در اختیار نوجوانان و جوانان خود قرار دهید
Iran (Islamic Republic of)
یوسفی فرد
۰۹:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
صرف نداره خب تعطیلش کنید والله همه ی مردم دعاتون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
تنها راه رشد و جهش اقتصادی و رشد صنعتی استفاده از سهام خرد مردم و شریک کردن مردم در سودهای بزرگ تولید و بورس و ایجاد شفافیت و عدالت در سود سهام و حذف ربا از بانکهاست پول پاک همچون تزریق خون شفاف به اقتصاد جامعه است و به اقتصاد جامعه جان می بخشد و غیر شفاف بودن و جریان پول اقتصاد هر جامعه ای را بیمار و روح و جسم جامعه را بیمار و تباه می کند و این تنها بخش کوچکی از پازل توسعه است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکل صنعت خودروسازی ما استخدام افراد سفارشی و فاقد صلاحیت - خلاقیت و دانش کافی است افرادی که فقط یک میز میخواهند یک کامپیوتر و یک حقوق بسیار بالا بدون هیچ مسئولیت در قبال کارهایشان ... واین یعنی پر هزینه کردن تولید شبه خودرو در ایران ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
به صرفه نیست؟ این خودرو سازی ها رو سپاه بگیره تحویل و از این ها بگیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من خودم یک صنعتگر هستم. خودرو سازها دارن تو بازار قطعاتشونو با نازل ترین قیمت ها تولید میکنن و مثلاً قطعه ای که از ما حدود ۲۰هزارتومان خریده میشه و فقط با بسته بندی ایساکو یا غیره بین ۸۰تا ۱۰۰هزارتومان به مردم فروخته میشه. در صورتی که تو کشورهای همسایه خودروهایی صدها برابر بهتر از محصولات این شرکت های داخلی به قیمتی کمتر به مردمشون ارائه میشه
پس چرا برای اونها میصرفه برای این حضرات نمیصرفه؟!!!!
۱۲۳۴
آخرین اخبار