ایران یک قدم تا تبدیل شدن به کشور پیرمردها/ آژیر قرمز در خانواده‌ها به صدا در آمده است

کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری، سبب شده است تا جمعیت کشور روند کاهشی پیدا کند و در آینده تبدیل به یک بحران شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تقریبا ۵ سالی است که ۳۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است؛ جمعیتی که این روز‌ها به عنوان یک خطر و تهدید از آن یاد می‌شود، چراکه چند سال پیاپی است که زنگ خطر بحران جمعیت به صدا در آمده است، جمعیتی که بر اساس آمار نامه‌ها نشان می‌دهد که هر سال در مقایسه با سال گذشته در حال کاهش است.

بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵، ۲۴ درصد جمعیت کشور کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال، ۲۵.۱ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۴.۸ درصد میانسالان ۳۰ تا ۶۴ سال، ۶.۱ درصد سالمندان ۶۵ سال و بیشتر را تشکیل می‌دهند و متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت ایران حدود ۱.۲۴ درصد است.

حتی اگر میزان ولادت در ۵ سال اخیر را نیز مورد بررسی قرار دهید مشاهده می‌کنید که میزان ولادت هر سال در حال کاهش است، در سال ۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۱۸۳ نوزاد، در سال ۹۵ یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۳ نوزاد، در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۸۶۱ نوزاد، در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۹۱ نوزاد و در سال ۹۸ یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۴ نوزاد در ایران متولد شده‌اند.

این آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور نشان از این دارد که جمعیت جوان کشور ما رو به افول است و درباره همین موضوع محمد اسماعیل اکبری مشاور سازمان جهانی بهداشت؛ در اولین نشست تخصصی جمعیت که در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد اظهار کرد: اصلاح ساختار جمعیتی باید هدف قرار گیرد و این نسبت‌ها اصلاح نمی‌شود مگر با فرزند آوری.

او در ادامه بیان کرد: لزوما تشویق ازدواج به نتیجه نمی‌رسد، زیرا ۳ تا ۶ سال طول می‌کشد تا یک زوج صاحب فرزند شوند.

اکبری با بیان اینکه حتما باید اعلام کرد که در هر خانواده ۴ فرزند هدف است، گفت: جمعیت سالمند باید زیر ۶ درصد باشد و جامعه سالمندی در کشور ما رشد کرده که این موضوع به این معناست که یک خلاف در حال وقوع است.

اکبری در ادامه افزود: در ۳۰ سال آینده ایران جزء ۴ کشور پیر جهان خواهد بود که تنها یک حرکت بسیجی و معنادار می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

او با اشاره به اینکه هیچ کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران در ۳۰ سال گذشته کاهش جمعیت نداشته است، گفت: در تمامی سند‌های جمهوری اسلامی ایران نوشته شده‌ که در سال ۹۵ باروری کل جمعیت ۲.۱ دهم بوده که این موضوع از نظر علمی غلط است.

اکبری با بیان اینکه در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷، ۱۵۸ هزار نفر کمتر به دنیا آمده‌اند، تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰‌ درصد از دختران ما ازدواج می‌کنند و ۳۰ تا ۴۰‌ درصد از دختران هرگز ازدواج نمی‌کنند.

مشاور سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه در هر خانوار داشتن ۴ فرزند هدف است، گفت: ۴ ساختار حاکمیتی، حکومتی، تولیتی و جمعیت برای اصلاح ساختار‌های جمعیت مدنظر هستند.

اکبری بیان کرد: عده‌ای از افراد مشکلات اقتصادی را بهانه‌ای برای عدم فرزند آوری می‌کنند، در صورتی که بیشترین ازدواج‌ها و فرزند آوری‌ها در خانواده‌های فقیر در حال انجام است.

علاوه بر آمار ولادت متاسفانه آمار ازدواج نیز در مقایسه با سال‌های قبل رو به کاهش است، بر اساس آمار‌های ازدواج در سال ۹۳، ۷۷۰ هزار و ۷۳۸ مورد، در سال ۹۴، ۱۷۴ هزار و ۱۱۷ مورد، در سال ۹۵، ۶۶۹ هزار و ۷۹۱ مورد و در سال ۹۶، ۶۰۸ هزار و ۸۵۰ مورد و در سال ۹۷، ۶۰۸ هزار و ۴۱۶ مورد ازدواج ثبت شده است.

حال باید توجه داشت که جمعیت به یک مسئله حیاتی برای کشورمان تبدیل شده است، مقام معظم رهبری نیز سال هاست که به این موضوع نگاه جدی دارند و ایشان در جلسات سخنرانی متعددی در این باره صحبت کردند.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۹۲/۰۸/۱۹ در یکی از سخنرانی های خود فرمودند: «یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله جمعیت است. مسئله جمعیت را جدی بگیرید؛ جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست.»

همچنین ایشان در ۲۵ خرداد سال ۹۵ در همین باره نیز خاطر نشان کردند: «امروز جمعیت جوان ما یک پدیده است، که نعمت است؛ چون جوان، منشأ حرکت و چشمه جوشان انگیزه و حرکت و نشاط و ابتکار و نوآوری است، کار را جوان می‌کند، اگر چنانچه این بیست سال دیگر از دست رفت این جوان را که نمی‌شود وارد کرد، کشور ضرر خواهد کرد؛ از امروز نباید بگذریم.»

جالب است بدانید که بر اساس بررسی‌های جهانی، خانواده‌های ایرانی کم جمعیت‌تر از خانواده‌های اسرائیلی، انگلیسی و آمریکایی شده‌اند.  اگر جامعه به تدریج به سمت پیری رود، بعد از گذشت چند سال جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا میزان افزایش جمعیت بستگی به نیروی جوان و تشکیل زندگی و افزایش آمار ولادت دارد.

۳۰ اردبیهشت روز ملی جمعیت نامگذاری شده است تا مسئولان به این موضوع و افزایش نرخ جمعیت نگاه جدی تری داشته باشند، اما با این حال با گذشت چند سال از تدوین برنامه‌های موثر بر افزایش جمعیت، خبری نیست، بنابراین بهتر است به این موضوع نگاه جدی تری شود و مسئولان برای تسهیل در امر ازدواج و فرزندآوری تدابیر ویژه ای را اتخاذ کنند.


بیشتر بخوانید: آب یا جمعیت، کدام بحران است؟

بیشتر بخوانید: تله برای ایران

بیشتر بخوانید: آخرین آمار از طلاق و ازدواج در ۵ سال اخیر


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳۲
در انتظار بررسی: ۲
Netherlands
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
خرج بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
فرزند آوری= اشتباه محض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممد بپر برو اون آژیرو خاموش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظرم آدم باید با فک و فامیل قطع رابطه کنه که دیگه به خاطر نداری جلو آشنایان خجالت نکشه بعد یه گوشه بشینه و آبرومندانه مرگش فرا برسه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۰۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام ،،،بسم الله ،،دوسال هیچ کاری برای جوان های تحصیل کرده درست نکردین و جوان هایی که درس خوندن و چشم انتطار شعل هستن چجور برن ازدواج کنن برا هر دختری رفتی بهت میگن کار داری ،شغل داری ،،شعل ابرو مند میخوان ،شغل کارمندی میخوان برا دخترشون که پشتوانه داشته باشه ،،،جوون تو این گرونی و اقتصاد با چه دل و توکلی بره زن بگیره اصلا بره آیا دختر بهش میدن !نه جانم ،،شغل نیست و باعث و بانی رشد جمعیت خود دولت میباشد ،،دولت ،،دولت ،،مجلس ،،
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۷:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پارادوکس اقتصاد کشور و فرزند آوری
Iran (Islamic Republic of)
aras
۱۷:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت کمتر= نیاز کمتر = تولیدات کمتر= کارخانه های کمتر = بیکاری بیشتری


جمعیت کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان خیلی کم جوانان ازدواج میکنن اگر هم ازدواج کنند بچه رو بیخیال میشن.

دلیلش هم این که دخلمون با خرجمون نمیخونه برادر وسلام
Belgium
رشا
۱۵:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما در آمد و کار بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بچه کیف و کفش و لباس میخواد، بچه به خاطر اوضاع بد آموزشی انواع کلاس ، کتاب و آتاشغال های کمک آموزشی دیگه میخواد، بچه غذا میخواد، بچه تنقلات میخواد، من خودم تاحالا کرم کنجد نخوردم ولی اگه بچه دسته دوستش ببینه و بخواد که آدم نمیتونه دلش بشکنه ، من خودم شغل ندارم ۳۰ سالمه از دله خودم گذشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مانمیتونیم بچه بیاریم بااین وضع ازپس مخارج برنمیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بچه بیارن که مثل من بخاطر مشکل اقتصادی از خونه بیرونش کنن‌‌...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بچه بیارن که مثل من بخاطر مشکل اقتصادی از خونه بیرونش کنن‌‌...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الانم زیادیم باید جمعیت برسه به 20 میلیون اون موقع هم خونه هست هم کار هم تورم نیست دهه 60 تی ها که تو این اقتصاد کلا تعطیل شدن با این تورم هر روزی کی دیگه میتونه ازدواج کنه بچه بیاره نه کاری نه درآمدی نه شغلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
این رو به آقا زاده ها بگید تا با خیالت راحت عین قارچ تکثیر بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی از مشکلات ازدواج نکردن جوانان هستش که یک بخش بزرگش سختگیری خانواده ها و چشم و هم چشمی که به وجود امده بخش دیگش اینه که همین جمعیت سن بالا مون تمام پست های دولتی رو دارن اقا پاشن بازنشست بشن ما بریم سرکار
جاشون بعد انشالله ازدواج می کنن جوانان و بچه دار میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو این اوضاع اقتصادی کسی سمت ازدواج نمیره. معلومه که زاد و ولد کم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۰۸:۵۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من افراد زیادی رو دور و بر خودم دیدم که خیلی دوست دارن بچه بیارن ولی فقط و فقط بخاطر مشکل مالی نمیتونن
چون خانم هم مجبوره بره سرکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت به کسایی که بچه دار میشن مخصوصا بچه دوم و سوم تسهیلات بده مثلا یارانه به پوشک و شیر خشک تعلق بگیره حداقل طرف بدونه خرج اون دو سه سال بچه تأمینه اونوقت میتونه به بچه دار شدن فکر کنه، به نظرم این کوچکترین کاریه که دولت میتونه در حق مردم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بانک خودرو تورم ... !فرصت به مردم دادن!
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۶:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بلایی به روز مردم آوردن که کسی نمیتونه حتی فکر ازدواج کنه !
حقوق کارمند و کارگر : 1.8 تا 5 میلیون !
تلویزیون : بالای 7 میلیون !
دارین چیکار میکنین با مردم و مملکت ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
برادر من ۸ساله خدا بهش بچه نداده بااینکه خیلی دوست داره بچه دار شن متاسفانه نه کار دائم داره نه حقوقی که بتونه اجاره خونشو بده یاخرج دو نفر رو داشته باشه همیشه کار کرده ولی نه ماشینی نه ....
هزینه یک دندان پزشکی که هر دندون خراب برای عصب کشی و روکش اونم توی درمانگاه خیریه یک و خوردهای هزینه داره روهم نداره دندون نباشه هزار تا مرض هم کنارشه چکار باید بکنه
.............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من مجرد بیکار تو حسابم پشه نمیجنبه حالا خرجی دیگری هم بیافته گردنم چه برسه بچه
Iran (Islamic Republic of)
هومن
۰۰:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بنده 20 سال سن دارم متأسفانه این تورم وگرونی ها و همچنین از اون مهمتر توقعات بیجا دختر خانم ها باعث میشه آدم حتی از اسم ازدواج وحشت داشته باشه حالا چه برسه به خود ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
فعلا بچه ایی درستو بخون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو ۲۰ سالته من ۳۵ سال سن دارم .ـ۱۵ سال دیگه بیا این حرفو بزن خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۳:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر تدبیری نشود در آینده نزدیک باید مهد های کودک را تغییر کاربری بدهیم به سرای سالمندان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
تو ی جمله کل مفهموم رو رسوندید
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
از قدیم یه ضرب المثلی هست که میگه:
پول دارا، پول دارن، فقیرا بچه!
بابا بیخیال، ازدواج؟
خرج خودمونو نمیتونیم در بیاریم. ازدواج و بچه پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
صنم
۱۴:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این گرونی مردم بچه میخان چیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم خودشون ندارن بخورند آواره اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند ساله دیگه نسلمون منقرض میشه دیگه فقط آقازاده داریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۲۳:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من موندم چرا بعضی از مردم نمیخوان بچه دار بشن یا بعضی ها میخوان جمعیت کم بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتما توجات گرمه ک ازاین حرفها میزنی یا چشماتو به روی حقایق بستی همشون گفتن مشکلات اقتصادی نمیزاری نظراتشون دادند دیگه چرا ازاین حرفها میزنی!!!
Iran (Islamic Republic of)
صنم
۱۴:۲۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزم اگه این زمونه مثه قدیم بود همه ۴ تا بچه داشتن.توقعات بچه ها زیاده من یه پسر ۳ ساله دارم یه دست لباسو باره سوم نمیپوشه میگه لباس بخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بچه الان ماهی ۱ تومن فقط پول مای بی بی میشه تو معلومه پولداری . برادر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
در خبر ها آمده بود در خانه ای تعداد 24700 عدد سکه و مقدار 100 کیلو طلا کشف شده در آن خانه اثری از کودک و خردسال بود ؟؟؟؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر به هزینه تحصیل یک فرزند در خانواده توجه کنید و در سبد هزینه خانوار خواهید دید که فرزند آوری اشتباه بزرگی است و توجه کنید که در حد نی نی کوچولو نمی ماند و به مدرس .دبیرستان .دانشگاه و شغل و....... نیاز خواهد داشت که در شرایط فعلی دشوار است و مایه شرمندگي والدین مشود... پس نگران پیری جامعه نباشد تا گشایشی عظیم حاصل بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه سری دری وری تحویل ملت میدن انتظار دارن مردم مثل قبل و گذشته مثل احمقها بیسواد تا مبگن بچه فرتی زایشگاه ها پر بشه
نه عزیزم الان همه سواد و عقل دارن، هر وقت تونستین مثل کشورهای دیگه حمایت اقتصادی بزارین رو فرزند آوری بعد بیاید دم از عارق ناشتا بزنید
تصور کردن مثل بیست سال پیش میان حتی همون خانواده های مذهبی رو تحریک میکنن بعد بیرون گود به اختلاس و دزدی و چپاول میشینن زهی خیال باطل
همگان تا نتونن خواسته های مقدماتی فرزند رو مثل پوشک و شیر و لباس و مهد و.... فراهم کنن همچین خریتی نمیکنن
حالا شما هم هی بشینید ببافید
ببافید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم باید تاسف خورد یا خوشحال بود به حال کسانی که سال 57 ریختند تو خیابون .
حالا هم خودشون هم فرزندانشون و هم نوه هاشون به غلط
کردم افتاده اند.!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمیفهمی دیگه. نمی فهمی. برو یه کم مطالعتو زیاد کن.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دین و ایمانت رو به پول و مال دنیا فروختی و به تعبیر قرآن راضی و آرام به دنیا شدی.برو سال های اولیه انقلاب رو مطالعه کن تا ببینی فساد در کمترین حد ممکن بوده. این مردم بودند که با انتخاب ها ی غلطشون کسانی رو سرکار اوردند تا فساد دامنشون رو بگیره وگرنه انقلاب خیلی هم سالم بود.مطمئن باش هنوز هم امسال سلیمانی ها و باکری ها و همت ها در این کشور هستند که با جونشون از این انقلاب پاسداری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما مسکن و خودرو و درمان را تضمین کنید شک ندارم جمعیت زیاد خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشوری که مدیریت خود را درست کند و برنامه ریزی خوب بر پایه دانش داشته باشد،
هم پیشرفت میکند و هم جمعیتش چندین برابر میشود.
اساس و پایه جمعیت پیشرفت و پایه پیشرفت هم جمعیت کارا و پویا و پر بار و دانش دوست و دانشمند پرور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودرویی که می‌رفت هر خانواده ایرانی یکی داشته باشد با قیمتهای سرسام آور و تولید اندک و با احتکار و انبار کردن و پنهان کردن نایاب و کمیاب شد و خودروسازان نتوانستند نیاز کشور خود را هم با تولید ایرانی و قیمت ارزان و پایین در دست ،گیرند .
چطور انتظار فرزند آوری دارید در صورتیکه هنوز با مدیران ناشایست و مدیریت غلط و راه اشتباه اقتصادی ، به بیگانگان وابسته ایم!!!!!!؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۲۲:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکل را در مدیریت نادرست و برنامه ریزان و مدیران کار نابلد و مسولان نادان و نبود مسکن و خودرو و امکانات ابتدایی زندگی ببینید.
مردم همان مردمند همان مردمی که شهید دادند و جوانان رشیدشان سرو قامتانه و استوار جلو تیر و ترکش ایستادند ، تحریم شدند و مقاومت کردند زلزله آمد و همدل و هماهنگ تر شد ،کرنا آمد و همیاری و جوشش و مهر شان بیشتر گردید و خلاصه در همه شرایط فولاد آبدیده هستند همین مردم برای نسل‌های بعد خود خانه و خودرو و لوازم خانه و کار و درمان درست میخواهند .
نمیشود بیگناهان معصومی را سرگردان در این دنیا رها کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفانه چشم و هم چشمی و تجملات مردمو نابود کرده وگرنه یه عقد ساده بین زن و شوهر و رفتن سر خونه زندگی کاری نداره. مگه پدر مادرهای ما اول ازدواج همه چی داشتن.؟ اونا صبور بودن ما نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چشم هم چشمی کجا بود فقط برا این میگن عروسی بگیریدخانوادها ک واسع دخترخودشون ارزش قایل بشن دیگران فکر نکنند مردم دخترشونوازسر راه اوردن
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۴:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم در فقر مطلق هستن کدوم چشم هم چشمی؟ بهتره چشماتو باز کنی فقر فساد اختلاس و دزدی و اقازاده و احتکار بیکاری افسردگی نگرانی از اینده اینا رو چرا نمیبینی ؟واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
طهماسب بختیاری فرزند زاگرس
۲۲:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی امکانات و سطح زندگی ،مسکن ،کار ،درمانگاه،خودرو و لوازم خانه با دردسر فراوان بدست میآید جمعیت اضافی سود چندانی هم ندارد طفل های معصوم پا بگذارند به جهانی که پیاده به مدرسه بروند گرما و سرما بکشند با بخاری نفتی بسوزند با هزار درس و زحمت مدرک بگیرند ،فن و حرفه بیاموزند و بیکار بمانند و فرسوده و پیر ازدواج کنند و بی امکانات بمیرند چه سود و فایده ای دارد .
نمونه بزرگی از شرکتهای بد عهد و بد پیمان ایران‌خودرو و سایپا و یا نبود خدمات درمان رایگان برای همه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئله اینه که اینا نگران مردم نیستن اصلا مردم مهم نیستن براشون هدف از افزایش جمعیت هم ترس از نابودی و داشتن فدایی هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا از کشورهای روسیه وپیشگام یاد بگیرید. مشوق ها وامتیازات وحقوق ومزاییای فراوان حقوق و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
برادرمن ب کی میگی مگه قبلا نگفتن یه میلیون ب کسایی ک بچه میارن پول نقدمیدن کجا دادن فقط یه وعده بود توداری چی میگی اینها ب همون وعده عمل نکردن تومیخوای مثل روسیه عمل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
به جای استخدام خانم ها از آقایان استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم از گرسنگی دارن میمیرند. بایست حقوق بدهند به مادران بهخاطر. فرزند اوری. میفهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا نظرات را به جلسه سران قوا نشان دهید وجمع بندی نظرات را به مقام معظم رهبری ارجاع دهید تا چاره ی اندیشیده شود با این اوضا واحوال هم امار از دواج پایین ما اید وکشور هم دچار مشکل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این وضع اقتصادی که واسه ملت درست کردید انتظار افزایش جمعیت هم دارید ؟ طرف بزور نون خودشو درمیاره زن میخواد چیکار با این همه بیکاری و تورم و گرونی از کجا بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
این رو به مسئولان بگین. بیکاری بیداد میکنه. فقر رو به افزایش هست.
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۲۱:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
علی برکت اله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی شغل، خونه ماشین نیست ، ازدواج کنیم که چی
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۱:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
میگن سیر خبر از گشنه نداره مسئولین و آقازاده‌هاشون بالا گود نشستن میگن ها ماشالله بیا تو گود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئولان بیفکر این مملکت اقتصاد کشور رو درست کنند تا مردم به نان شب محتاج نباشند. بعد از حل این مشکل هر چقدر که نیاز باشد باهمکاری همه ملت جمعیت رشد صعودی خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا لار
۲۰:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما به زور دادیم زندگی می کنیم دیگه بچه کجا بیاد تو این اوضاع بد اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
س و م
۲۰:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو خبر گفتن حدودا از سال 94، 95 این روند کاهشی شروع شده یعنی دقیقا تو دو دوره این دولت پس معلوم بخاطر مشکلات فاحش اقتصادی است من خودم بخاطر مشکلات اقتصادی یه بچه بیشتر نداریم خیلی دوست داشتم دو تا فرزند داشته باشم ولی با این قیمت های سرسام آور پوشک و شیر خشک و... واقعا میبینم نمیتونم از پس مخارج بربیام کسانی که بچه کوچیک دارن میدونن قیمت پوشک دقیقا چنده حالا این فقط مخارج دوران بچگیش تو این سال حالا بماند مخارج دوران بزرگسالی و تحصیل و خورد خوراکشو... در سال های آینده با تورم و گرانی بیشتر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همون یکی هم اشتباه کردی آوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
امنیت شغلی پایین - آینده نامعلوم - تورم سرسام آور مشکل حتی مایحتاج اولیه به نظر شما برای چی جمعیت زیاد شود

با این امکانات همین الان هم زیادیم...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی که برای زن گرفتن، پسر باید حتما سکه طلا مهریه کند و اگر قبول نکنی ازدواجی صورت نمی گیره قبول هم کنی همیشه باید نگران زندان رفتن فرزندت برای مهریه باشی امروزه 14 سکه رو هم نمیبشود پرداخت نمود تا چه رسد به 110 سکه یا برای ازدواج دختر باید بیچاره شوی تا جهیزیه تامین کنی نماینده های مجلس هم به فکر نیستند بزرگترین جنایته که بخواهی بچه دارشوی و یک نفره دیگه رو بدبخت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
قبلنا می گفتیم فرزند کم تر زندگی بهتر ولی الان باید بگیم مجرد باشی بهتره به ازدواج هم نمی رسیم چه برسه به فرزند کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم تنهایی نون ندارم بخورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
نان برای خوردن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
نان نداریم بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تنها واولین راه کار حقوق جامعه از لحاظ دستمزد است
کارگران که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند وقتی حقوق دسمزد تایین نمیکنید وبه نحوی از آن سر باز میزنید قشر پایین جامعه در دراز مدت پول امرار معاش کم دارد خوب طبیعتا زندگی را با فرزند کمتر میگذراند وباقی ماجرا بخدا همین است بس نگاه کنید در قبل از انقلاب بیشتر جمعیت مال قشر پایین جامعه بود حالا
بروید دنبال راه حل غیر از وضعیت مالی این قشر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سال هفتاد و هفت بود که رو در و دیوار می نوشتن فرزند کمتر،زندگی بهتر،حالا چی شد از همون شعار ها بدید،یادمه توی ی خانواده هشت نفره به بچه اخر کوپن نمی دادند و میگفتن زیادیه، و زمانی که مادر بیچاره می رفت خانه بهداشت، بهش بهداشت یارها تند می شدند و می گفتند چه خبرته خانوم که اینقدر بچه اوردی..... با این وضع اقتصادی که مسولا بار اوردن ،خودشون بچه دار بشن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید از همون دهه 60 به فکر تعادل بودن دیگه، اون زمان که یدفعه جمعیت زیاد شد الان هم همون جمعیت دارن به سمت پیری میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اون موقع که رو بستنی و پفک مینوشتین فرزند کمتر زندگی بهتر به فکر حالا هم باید میبودید
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۹:۳۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب هرکی ازدواج کرده بچه دار بشه که این اتفاق نیفته که ایران کشور پیر ها بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکل اینه هر خانواده یه بچه بیشتر نمیاره نهایتا دو تا، من که خودم به شخصه به سه تا بچه هم فکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشور جوون میخواید؟
پیرمردا و پیرزنا رو از مسئولیت بردارین، بذارید جوونا کشورو بگردونن...
طرف چرتکه آخرین تکنولوژی مورد استفادش بوده، در مورد فناوری کشور تصمیم گیرندست
چرا؟ چون چشم استخدام کننده ها فقط یه تیکه کاغذ به اسم مدرک دانشگاهی و یک یا چند نفر پارتی میبینه که زشته روشونو زمین بزنن بعد این همه سال رفت و آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
گل گفتی حاجی. خون به جیگر ما کردن.
این مملکت جوون به دردش نمیخوه. اگه به جوونا اهمیت میداد، این همه درخواست پذیرش نمیدادن که برن خارج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت زیاد بشه آخه شرایط فراهم نیست بیکاری بدبختی هزار تا مثل این.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این وضع اقتصادی بدی که برای مردم درست کردین چه انتظاری دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
به جای استخدام خانم ها از آقایان استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه مردشاغلم میره یه شاغل میگیره من خودم عمم معلمه همکاراش بهش میگن نمیتونی یه دخترشاغل حالا یامعلم یاکارمند یکی ک کاررسمی داشته باشه براش جورکنی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ولله این دوره زمونه مردهایی ک شاغل وسرکاررسمی هم نیستندزن سرکاررسمی وبامزایا میخوان چ برسه ی مردی ک سرکارشغل دولتی ثابت باشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکلات مردم روپیچونده چطور میشه یه بچه رو به دنیا آورد وقتی سی وهفت سال سن داری و با این که کارگری میکنی خرج خودت هم که مجردی نمیتونه در بیاری.
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۸:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
روز به روز قیمت اجناس بیشتر بالا میره.
با چه پولی ازدواج کنیم؟
با کدوم پشتوانه مالی؟
خرما ۷۰۰ گرمی خریدم ۲۱۰۰۰ تومن.
اونوقت حقوق من روزی ۶۰ تومنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوبه دیگه . با حقوق یک روزت میتونی 2 کیلو خرما بگیری . کجاش بده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
به جای استخدام خانم ها از آقایان استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ولله این دوره زمونه شاپبرا ازدواج شاغل فقط شاغل میشناسه!!!اون وقت اون دخترهای بیکاربایدچیکارکنند!!!
Germany
ناشناس
۱۷:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم حقوق بگیرم ولی متاسفانه شوهرم طوری مادرش بهش آموزش داده که زن فقط درصورتی میتونه آب بخوره که شوهراجازه بده واجازه خرج کردن حقوق خودم راندارم وحتی جلوخودم بهش این حرفارامیزنه اگه شوهرم راضی به اون چیزنباشه مثلااون بایدتشخیص بده که چه چیزی ضروریه یانیست وفک میکنه فقط پول بایدخرج ضروری بشه اونم بانظراون اصن شایدمن بخام همه پولموصرف چیزاتجملی بکنم حقمه زحمت کشیدم براش منم براهمین براش بچه نمیارم که به اونم ظلم کنه واحساس کنه اختیارزندگی خودش رانداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کار خوبی می کنید که بچه دار نمیشی،اینطوری به اون بچه هم ظلم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما یک نمونه بارز از موانع ازدواج هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما خودتون یک نمونه بارز از موانع ازدواج هستید. چرا باید یک پسر که شغلش رو گرفتین بخاد با کسی ازدواج کنه که چند تا تکه شیشه رو از اون بیشتر دوس داره؟
Germany
ناشناس
۰۴:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چطوریه ساعت پیش نگاه کردم ۱۵تامثبت داشت الان شدن ۹تا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
حقوق زن حق خودشه و میتونه هرجور که دلش میخواد خرجش کنه، شما وظیفه ای ندارید برید سرکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازدواج مکن جان برادر ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسی که ازدواج کند ، از ما نیست
از ما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مجرد بمونید تا خوشبخت بشید
Iran (Islamic Republic of)
s
۱۷:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
فرزند کمتر زندگی بهتر- فرزندی که آیندش از خودمون بدتر خواهد بود نباید دنیا رو ببینه. لعنت به اقتصاد خراب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
قربون دهنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی من از وجود خودم راضی نیستم چرا یه کس دیگه هم به وجود بیارم ؟ فقر بیکاری بی پولی، این چه وضعیه
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۱:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
نگران آینده نباش، انشاالله ظهر حضرت (عج) نزدیک است، بعد ظهور عدالت در دنیا برقرار خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۲۳:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعاگل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسکن نداریم بازدواج کنیم بچه بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هرچی سطح جمعیت بیاپایین خدمات بیشتره کاربیشتره خوشحالی بیشترزمین بیشتره من خودم ازجمعیت زیادوشلوغی خوشم نمیاد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت زیادوشلوغی باعث شیوغ وسرایت کرونا میشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه دل خوشی دارین ، من با یک فرزند و اجاره خونه و قسط و این گرونی و تورم وحشتناک و نداشتن شغل ثابت با مدرک بالای دانشگاهی توی خرج و مخارج همون یک بچه موندم بعد اینا میان برامون تفسیر علمی فرزندآوری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هروقت مسئولین توانستند با حقوق یک کارگر ویک کارمند زندگی کنند وچندین سال حقوق نگیرند تا درد بیکاران را متوجه شوند آن موقع جمعیت هم زیاد خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
منابع زمین رو به اتمام هست جمعیت باید کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
علاج تمام مشکلات کشور در جلوگیری از ازدواج و فرزندآوری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی همه جا دختر ها و خانم ها استخدام و به کارگیری میشن با حقوق ناچیز و دختر ها و خانم ها شاغل و مشغول به کار هستند

و از اون طرف پسر ها و مرد ها بیکار و بی پول توی خونه هستن و استخدام نمیشن و شغل و درآمدی ندارند

وضعیت ازدواج ، فرزند آوری و جمعیت بهتر از این که می بینید نمیشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
به جای استخدام خانم ها از آقایان استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی یکی بیاد باهاشون ازدواج کنه مجبور نمیشن کار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وضعیت ازدواج ، فرزند آوری و جمعیت بهتر از این که می بینید نمیشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر کجا میریم خانم ها مشغول به کارند و مرد ها بیکار و بی پول توی خونه نشستن زانوی غم بغل کردن خب معلومه با این وضعیت جمعیت منقرض میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت کمتر=فرصت کار برای همه.نمیدانم اصرارتون برای جمعیت زیاد چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزم تو پیر میشی یه روز بالاخره باید نیروی جوان باشه که بتونه کشور رو بگردونه الان شهرو تصور کن همشون شصت هفتاد ساله نمیشه که از پا میوفتیم باید زاد و ولد کنن تا جوونا بتونن راه مارو ادامه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه راست میگن ماهمین الان خیلی جون بیکارداریم خوب همینا روبزارن سرکار بفکراینده هم لازم نکروه باشند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیروز رفتم یه پوشال کولر بی کیفیت خریدم 100 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واللاه یخچالمون که چند سال پیش ۲ ملیون خریدیم تعمیرش کردیم ۶۸۰ هزار تومن پولش شد معلوم نیست نوش چن شده
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی بدبختیم از بی پولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت بیشتر = بیکار بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت بیشتر = شاخص فلاکت بالا تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت بیشتر = بدبختی بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
Nima
۱۶:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه دهه شصتیم بدلیل مشکلات اقتصادی توان ازدواج کردن رو ندارم نه کار ن خونه نه ماشین نه آینده شغلی روشنی میبینم فقط شعار دادن مسئولان،چرا یکی رو همراه خودم بدبخت کنم بزا دخترا خونه پدر و مادرشون بمونن حداقل خرج و خوراک و لباسشونو تامین کنن،اون انگیزه واسه ازدواج بخاطره همین مشکلات ک حاکم شده در کشور دیگه هیچ پسری قصد ازدواج رو نداره اونایی ک دارن ازدواج میکنن جزو دهک های بالای جامعه هستن من شامل هیچ دهکی نیستم وقتی منبع درآمدت زیره صفرباشه فقیر اعظم بحساب میای.تازه تحصیلات دانشگاهی هم دارم ولی کو کار؟یه آزمون استخدامی میزارن پانصد نفر ثبت نام میکنن ۵نفر استخدام میشن با این روند استخدامی باید جزوه اون پنج نفر فیلسوف باشی تا استخدام شی،فقط خدا بداد مجردا برسه از مسئولین ک هیچ بخاری بلند نمیشه،میخاییم ازدواج کنیم دلمون میخاد زن بگیریم ولی کو شرایطش؟زمینه ازدواج جوانا رو تسهیل کنین،امنیت شغلی ومسکن ندارن ،شغل و مسکن رو باید دولت ایجاد کنه واسه جونا،این همه ذخایر معدنی داریم و خودکفاییم چرا دولت نمیاد یارانه ساخت مسکن رو نمیده و خودش بیاد وسط و مصالح ساختمانی ب نرخ دولتی واسه کسانی ک مسکن ندارن بده،سیمان و فولاد خودکفاییم چرا ب نرخ دلار محاسبه میشه تولید داخله چرا یارانه تعلق نمیگیره؟این مشکلات اگه رفع شه مجردا هم ازدواج میکنن و به جرگه متاهلین میان و مشکلات جمعیتی هم اتومات رفع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام مشکلات مردم به خاطر جمعیت دهه شصتی هاست، جهانگیری قبلا گفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکلات به خاطر انتخاب غلط دوستان و توجه برخی به خارج و واردات بی رویه و دلال بازی ها و.....به طور کلی بگم به خاطر تصمیم های غلط مسئولینه نه به خاطر دهه شصتی ها اون بدبختا که اکثر مشکلات این کشور رو تحمل کردن اول مشکلات جنگ بعد پسا جنگ بعد اون هم الان بیچاره اکثرشون بیکارن الکی انتخاب اشتباه خودتونو گردن دیگران نندازید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت بیشتر = بدبخت بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۶:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای اینکه کشور استوار بماند قطعا و بی چون و چرا نیاز به جوانان هست در هر کشوری نه فقط ایران منتها اوضاع خراب اقتصادی باعث شده کسی به طرف ازدواج نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
توکشورهای دیگه اینقدر ب مردم نمیگن طلاق نگیرید حق طلاق بازن هست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
همین جوان هایی که هستیم چرا بهمون شغل نمیدن؟ چون شغل واسه خودشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشور ما الان جوان زیاد داره اما جز رهبرمون بقیه مسئولا به فکر نیستن
Iran (Islamic Republic of)
دلخوش به این مقدار نباشید !
۱۶:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلخوش به این مقدار نباشید !

علی برکت الله !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
گل گفتی، گل جان!!!
علی برکت اللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللله!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
الله الله یا ربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجبااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازدواج کنید فرزند آوری کنید تا بدبخت بشید از فقر و نداری و بیکاری و گرسنگی و بی پولی هم خودتون رو بدبخت تر می کنید هم چند نفر دیگه رو بدبخت می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت بیشتر = فقیر و گرسنه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت بیشتر = بیکاری بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت بیشتر = فقر و فلاکت و بدبختی بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوانان خودشان نان ندارند بخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوان نان ندارد بخورد چی میگید شما ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من پول خرید یک تکه نان خشک هم ندارم چه برسه به ازدواج و فرزند آوری !
۱۲۳۴
آخرین اخبار