اسلام‌زاده گفت: ۹۸ درصد از صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند، اما با این وجود هیچ توجهی به این بخش نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی اسلام‌زاده عضو هیئت مدیره شهرک‌های صنعتی در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های حوزه ساخت و ساز با نمایندگان استان تهران و اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید باید تغییرات بنیادی در بهبود و سهولت محیط کسب و کار و همچنین اصلاح ساختار نظام اقتصادی کشور ایجاد شود، گفت: در سال جهش تولید باید رتبه فضای کسب و کار همانند سایر کشور‌ها از ۱۲۸ به ۲۸ برسد.

او ادامه داد: در سال جهش تولید باید نگاه به بخش خصوصی، مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و واگذاری اقتصاد و تولید به بخش خصوصی تغییر کند و قانون خاصی برای حمایت از صنعت‌گران تدوین شود چرا که صنعت‌گران دارای ارزش معنوی اجتماعی هستند و بعنوان تولید کننده و ایجاد کننده اشتغال بسیار مهم هستند.

اسلام‌زاده توضیح داد: صنایع کوچک در شرایط اقتصاد کرونایی کشور با مشکلات بسیار زیادی روبرو است و رکودی که در بازار به ویژه در صنایع کوچک کشور ایجاد شده با عنوان تهدیدی برای تولید و کسب و کار ما شده است.


بیشتر بخوانید:سلیقه‌ای عمل کردن در حوزه ساخت و ساز سازندگان را دلسرد کرده است


عضو هیئت مدیره شهرک‌های صنعتی یادآور شد: ما صنایع کوچک قشر ضعیف و آسیب‌پذیر با فراز و نشیب‌های قشر صنعتی دچار مشکل می‌شویم بنابر این باید همانند صنایع بزرگ با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

اسلام‌زاده توضیح داد: صنایع کوچک در زمان تحریم‌ها نقش برجسته در تأمین کالا‌ها برای صنایع بزرگ داشت و ما در ادامه حرکت اقتصاد کشور نقش بزرگی داشته‌ایم این در حالی است که صنایع کوچک برای دولت هزینه چندانی نداشته و نخواهیم داشت.

او تأکید کرد: صنایع کوچک، آلودگی زیست محیطی ارزبری و استفاده از یارانه انرژی نداشته، اما با این وجود ۹۸ درصد از صنعت کشور را تشکیل داده‌ایم و بیشترین میزان اشتغال با کمترین سرمایه‌گذاری را داشته‌ایم به طوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد اشتغال صنعت بخش خصوصی توسط ما ایجاد می‌شود.

عضو هیئت مدیره شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: ما سازمان صنایع کوچک مستقل از شرکت شهرک‌های صنعتی را تاکنون چندین بار درخواست کرده‌ایم چرا که ما در سازمان صنایع کوچک متخصصان و کارشناسان خبره‌ای داریم، ولی به دلیل آنکه بودجه و امکانات لازم در اختیار ما قرار داده نشده با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌ایم.

او با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی دو وظیفه ذاتی جدا و مستقل از هم دارند، افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی یک شرکت پیمانکار عمران دولتی است و وظیفه آن ایجاد و ساخت زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی است.

اسلام‌زاده یادآور شد: بسیاری ازشهرک‌های صنعتی مشکلات زیرساختی مانند تصفیه‌خانه، فاضلاب، تأمین آب و برق، خیابان‌ها، پساماند‌ها دارند بنابر این باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود به طوری که شرکت شهرک‌های صنعتی از تصدی‌گری تبدیل به سازمان توسعه‌ای تحت عنوان وزارت صمت شود و شهرک‌سازی به بخش خصوصی واگذاری شود.

او با اشاره به اینکه نقش سازمان صنایع کوچک برای توسعه کسب و کار صنایع کوچک در رفع موانع تولید، آموزش، فن‌آوری، ارتقاء رقابت‌پذیری بسیار مهم است، افزود: در سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی اولویت و نقش شرکت شهرک‌های صنعتی بیشتر است و توجهی به سازمان صنایع کوچک نمی‌شود.

او تصریح کرد: یکی از عوامل پیشرفت و توسعه صنایع کوچک منفک شدن سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی است و باید به عنوان یک سازمان مستقل رشد داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار