درخواست ۱۹۴ کشور برای آغاز تحقیقات مستقل سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا

کشور‌های عضو سازمان جهانی بهداشت با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای خواستار تحقیقات مستقل این نهاد وابسته به سازمان ملل درباره ویروس کرونا شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، در هفتاد و سومین مجمع جهانی بهداشت، ۱۹۴ کشور دنیا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای خواستار تحقیقات مستقل سازمان جهانی بهداشت در خصوص همه‌گیری ویروس کرونا شدند.

در این نشست که امروز دوشنبه به صورت مجازی آغاز بکار کرد، نمایندگان ۱۹۴ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت خواهان تحقیقات این نهاد بین‌المللی درباره همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ شدند.

در این نشست مجازی دو روزه، قرار است نحوه پاسخگویی کشور‌های مختلف به شیوع ویروس کرونا که تاکنون دستکم جان ۳۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان را گرفته، مورد بررسی قرار گیرد. کشور‌های مختلف از جمله استرالیا، هند، نیوزیلند، روسیه و انگلیس از جمله حمایت کنندگان پیش نویس قطعنامه ارائه شده به سازمان جهانی بهداشت هستند. 

اتحادیه اروپا قرار است هدایت این نشست دو روزه را برعهده داشته باشد و بر روی موارد خاص که مربوط به شیوع ویروس کروناست، تمرکز شود. بنا به گفته یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا، سازمان جهانی بهداشت درصدد است تا در جریان این تحقیقات به ابهامات مطرح شده در ماه‌های اخیر در خصوص شیوع این بیماری پاسخ دهد.

از ابتدای همه گیری ویروس کرونا، آمریکا بار‌ها سازمان جهانی بهداشت را به همدستی با چین برای پنهان کردن اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا متهم کرد.

دونالد ترامپ در ۱۴ آوریل (بیست و ششم فروردین) مشارکت آمریکا در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت را با مطرح کردن این اتهام که این سازمان «اطلاعات گمراه‌کننده» چین را درباره نحوه شیوع ویروس کرونا تبلیغ می‌کند، قطع کرد و گفت دولتش عملکرد این سازمان را بررسی می‌کند. سازمان جهانی بهداشت این اتهام را رد و چین نیز اعلام کرد در این باره شفاف عمل کرده است.

با این حال هفته گذشته دولت آمریکا اعلام کرد قصد دارد بخشی از کمک خود به سازمان جهانی بهداشت را مجددا ارائه کند. آمریکا بیشترین سهم را در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت دارد. اگر این کشور اکنون به اندازه چین مشارکت کند، سهم مشارکت فعلی آن، حدود یک دهم مشارکت قبلی‌اش خواهد بود که حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار