نوغانداری یا همان پرورش کرم ابریشم در استان سمنان به فراموشی سپرده شده بود که ۴ سالی می‌شود در حال احیا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، کمتر جایی پیدا می‌شود که هم کویر داشته باشد، هم جنگل و هم آسمان صاف برای رصد ستارگان و هوایی پاک برای نفس کشیدن، تمام این موهبت‌ها را یک جا می‌توان در استان سمنان مشاهده کرد.

باغات استان سمنان دارای ظرفیت‌های ویژه است علاوه بر کشاورزی، ظرفیت فعالیت‌های جانبی و وابسته به آن را نیز دارد که یک نمونه آن دامداری و نمونه دیگر از این فعالیت‌ها صنعت نوغانداری و تولید ابریشم است که از سال‌های بسیار دور به عنوان یکی از ارکان درآمدزایی محسوب می‌شده است.

پرورش کرم ابریشم یا همان صنعت نوغانداری یکی از صنایع پر سودی است که امروز در استان‌های زیادی علی الخصوص استان کویری مانند سمنان هم رونق پیدا کرده است.

نوغانداری در استان سمنان نوپا، اما مستعد/ صنعتی که در کویر هم جواب داد
نوغانداری در واقع تامین کننده ماده اولیه برای صنایع بزرگ و خانگی مانند ابریشم کشی و قالیبافی محسوب می‌شود و در کنار تمام مزیت‌های اقتصادی و کمکی که به رونق صنایع وابسته می‌کند می‌تواند به عنوان یک شغل هنری نیز مورد توجه قرار گیرد.

هر زمان صحبت از نوغانداری می شود یاد استان های شمالی مانند گنبد، گلستان و غیره می افتیم اما این بار این هنر صنعت در استان های کویری مانند سمنان جواب داد و افراد زیادی به این حرفه مشغولند، حرفه ای کوتاه اما با سود زیاد.

صنعت نوغانداری در استان سمنان به دلایل متعددی رو به فراموش سپرده شده بود اما حالا وجود درختان توت بسیار و حمایت‌های جهاد کشاورزی در جهت ترویج این صنعت می‌توان گفت ۴ سالی می‌شود این صنعت در استان سمنان احیا شده است و افراد زیادی به این حرفه مشغول هستند.

کار پرورش کرم ابریشم فقط ۴۵ تا۵۰ روز طول می‌کشد و پیله‌تر ابریشم وارد بازار شده و بعد آن کشاورزان به درآمد می‌رسند، علاوه بر آن سرمایه اولیه زیادی نیز نمی‌خواهد و با کشت نهال توت به عنوان منبع غذایی کرم ابریشم می‌توان تا ۲۵ سال از آن بهره برداری کرد.

نوغانداری در استان سمنان نوپا، اما مستعد/ صنعتی که در کویر هم جواب داد

اگر اهل کار و تلاش باشید می‌توانید با کمی سرمایه بیشترین درآمدزایی را داشته باید که مشاغل خانگی از جمله صنعت نوغانداری نمونه‌ای از این صنعت پر سود است اگرچه دوره کمی دارد، اما این کار درآمد سالیانه کشاورز و افراد را می‌تواند تامین کند.

در استان سمنان همانطور که گفته شد خوشبختانه پرورش کرم ابریشم رونق گرفته است و افراد زیادی به این کار مشغولند؛ علاوه بر مزایای اقتصادی این صنعت مشارکت اعضای خانواده در پرورش کرم و تولید ابریشم، دیگر ویژگی مثبتی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ مانند خانم تشرفی و فرزندش که با سرمایه اندک در شهرستان سمنان این صنعت را راه اندازی کردند.

خانم تشرفی که ۱۵ جعبه تخم نوغان به صورت رایگان از جهاد کشاورزی دریافت کرده است در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، می‌گوید: از هر جعبه به طور متوسط بین ۴۰ تا ۶۰ کیلو پیله‌تر برداشت می‌شود.

نوغانداری در استان سمنان نوپا، اما مستعد/ صنعتی که در کویر هم جواب داد

او با بیان اینکه به خاطر عشق و علاقه وارد این حرفه شده است، افزود: باید از افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند حمایت شود از جمله تامین برگ توت برای تغذیه کرم‌ها تا تسهیلات کم بهره برای گسترش این کار، چرا که اگر تسهیلات باشد می‌توانم کارم را گسترش دهم و افراد زیادی را مشغول به کار کنم.

تشرفی با بیان اینکه اگر مراحل بهره برداری این صنعت را خودمان انجام دهیم و پیله ها را به نخ تبدیل کنیم فواید بیشتری نصیب ما می شود ، تصریح کرد: سال قبل ۴۰ کیلو پیله تر از هر جعبه برداشت کردیم که کیلویی ۸۰ هزار تومان برای ما سود داشت.

او تاکید کرد: پرورش کرم ابریشم یک حرفه فصلی و پردرآمد است که به اقتصاد کشور کمک می کند و توصیه من به بانوان این است که به این حرفه وارد شوند.

نوغانداری در استان سمنان نوپا، اما مستعد/ صنعتی که در کویر هم جواب داد

خوشبختانه صنعت نوغانداری در روستا‌های استان سمنان نیز گسترش یافته است که افزایش درآمد کشاورزان روستایی و عدم مهاجرت به شهر از گام‌های اصلی برای توسعه محسوب می‌شود و فعالیت نوغانداری تا حدودی توانسته بخشی از این مهم را محقق کند.

شاهی نیز که یکی دیگر از نوغانداران سمنانی است در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: ۳ سالی می‌شود که پا در هنر صنعت نوغانداری گذاشته ام و با این که شغل ثابتی نیست، اما درآمد خوبی تا الان کسب کرده ام، در زمینه تأمین برگ توت مشکلاتی نیز بر سر راه ما وجود دارد.

حمایت از نوغانداران، توجه به صنایع تبدیلی در این عرصه  و تعریف مصارف نو در صنایع‌دستی و تولیدات مرتبط بی‌تردید گامی مهم در مسیر رفع نیاز‌های داخلی کشور و افزایش صادرات مرتبط با تولید ابریشم است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این سازمان با توزیع لارو و جعبه‌های تخم کرم ابریشم در شهر‌ها و روستا‌ها تلاش می‌کند تا نوغانداری را به عنوان یک شغل موقت پرسود توسعه دهد.

به گفته شاه حسینی امسال ۲۰۰ جعبه ۲۵ هزارتایی حاوی کرم ابریشم با یارانه ۷۰ درصدی بین متقاضیان توزیع شده است و پیش بینی می‌شود هر کیلوگرم محصول پیله کرم ابریشم ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به فروش برسد.

نوغانداری در استان سمنان نوپا، اما مستعد/ صنعتی که در کویر هم جواب داد

نوغانداری می‌تواند از ورود سالانه ۲۰۰ هزار تن ابریشم خام وارداتی با هزینه بیش از ۱۵ میلیون دلار جلوگیری کند و همانطور که گفته شد برای احیای این صنعت و جذب افراد به این شغل باید حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان صورت بگیرد و آستین همت را برای این مهم بالا بزنند.

او  تصریح کرد: نوغانداری در بیشتر شهرستان‌های استان درحال گسترش است و علاوه بر این بیش از ۱۵۰ هکتار توتستان و سه هزار اصله نهال توت کم آب بر و کوتاه قد با هدف گسترش این حرفه بین نوغانداران تقسیم شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: امسال با هدف توسعه پرورش کرم ابریشم و هم‌زمان با هفته درختکاری تعداد سه هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده  به‌صورت رایگان توزیع شد.

شاه حسینی گفت: حداقل فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی، حداقل هزینه و امکانات، زود بازده بودن و ارزش افزوده بالا از جمله مزیت‌های راه‌اندازی این شغل خانگی است.

او گفت: در سه سال اخیر با کنترل واردات پیله ابریشم و افزایش تعرفه و استفاده از منابع داخلی انگیزه بهره برداران برای پرورش کرم ابریشم افزایش یافته است و برنامه داریم تا با کاشت نهال توت در مسیر گذرگاه آب مشکلات نهال بهره برداران را  رفع کنیم.

نوغان داری فعالیتی است جانبی که در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزی هرمنطقه با سرمایه گذاری اندک زودبازده و انجام پذیر است و علاوه بر اشتغالزایی برای نیرو‌های مولد می‌تواند برای کودکان و سالخوردگان هم کارآفرینی داشته باشد.

نوغانداری در استان سمنان نوپا، اما مستعد/ صنعتی که در کویر هم جواب داد

حدود ۹۰ درصد ابریشم مورد نیاز دنیا در ۵ کشور تولید می‌شود و چین، ژاپن، برزیل، کره شمالی و جنوبی، تایلند، ایران، ویتنام، ترکیه و بلغارستان از عمده‌ترین تولیدکنندگان ابریشم در دنیا هستند.

تداوم حمایت‌های دولتی و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در زمینه صنعت پرورش ابریشم موجب فعال شدن ظرفیت‌های داخلی و رونق مجدد میراث کهن فرهنگی و اقتصادی می‌شود.

شاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در شهرستان سمنان ۳۲ جعبه تخم نوغان بین بهره برداران توزیع شده است که پیش بینی می‌شود بیش از ۸۰۰ کیلو پیله‌تر برداشت شود.

او با بیان اینکه طی سه سال اخیر تخم نوغان را به صورت رایگان توزیع کردیم تا یک اشتغال خانگی ایجاد کنیم، بیان کرد: پارسال در سمنان از هر جعبه بیش از ۵۰ کیلو پیله‌تر برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان افزود: پارسال بالغ بر ۲۰۰ میلیون تسهیلات  ۶ درصد برای گسترش صنعت نوغانداری در شهرستان سمنان پرداخت شده است.

نوغانداری در استان سمنان نوپا، اما مستعد/ صنعتی که در کویر هم جواب داد

با کمی فکر و اندیشه در کنار همت و تلاش می‌توان کاروکاسبی پر سودی راه انداخت که صنعت نوغانداری نمونه‌ای از این کسب و کار‌ها است که خوشبختانه در استان سمنان با موفقیت در حال اجرا است.

صنعت نوغانداری و ابریشم با توجه به ظرفیت و قابلیت بسیار بالا در زمینه ایجاد درآمد و اشتغال برای خانوار‌ها به‌ویژه خانوار‌های روستایی باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد و مسئولان باید برای حفظ نسل جوان در روستا‌ها و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها و همچنین توسعه روستا‌ها در راستای رونق دوباره این صنعت تلاشی مضاعف کرده و بسته‌های حمایتی خود را ارتقا دهند.

گزارش مکتوب از محمدرضا هوشمند

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.