گزارش/

بازار پیاز، اشک کشاورزان را در آورد!/قیمت واقعی هر کیلو پیاز چند؟

امسال نیز پیاز به عنوان کالای اساسی، در بخش تولید با مازاد تولید و در بخش فروش با مازاد قیمت همراه شده است.

بازار پیاز، اشک کشاورزان را در آورد!/قیمت واقعی هر کیلو پیاز چند؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله داستان مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی تکرار می شود که علت این سناریو را باید در نبود الگوی کشت، عدم زنجیره تولید، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بی توجهی به اجرای کشاورزی قراردادی جست و جو کرد.

علی رغم آنکه طی ماه های اخیر قیمت پیاز در بازار به بالای ۱۵ هزار تومان رسیده بود، اما نرخ کنونی پیاز با هزینه های تولید سنخیتی ندارد به طوری که اشک پیازکاران را درآورده است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با اجرای الگوی کشت، کشاورزی قراردادی و ایجاد زنجیره تولید تا ارزش و زیرساخت های لازم دیگر شاهد افت و خیز قیمت و زیان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بازار نخواهیم بود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین دلایل افت‌چشمگیر قیمت پیاز و راهکارهای مناسب برای جبران زیان پیازکاران در بازار با خبر شویم:

سناریوی مازاد تولید پیاز تکرار شد

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل کاهش شدید قیمت پیاز و چالش پیش روی کشاورزان اظهار کرد: بارها اعلام کرده ایم که در خصوص تنظیم بازار و فروش محصولات و بازرگانی بخش کشاورزی مشکلات اساسی داریم که همین امر موجب شده همه ساله بازار محصولات کشاورزی دچار نوساناتی شود.

وی افزود: تاکنون برنامه درستی در بازرگانی محصولات کشاورزی نداشته ایم تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دغدغه خاطری از بازار فروش نداشته باشند.

ملک زاده با انتقاد از این مسئله که نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بهایی قائل نیستیم، به همین خاطر این موضوع موجب شده کشاورزان از حق خود محروم شوند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به دیگر دلایل گرانی پیاز در بازار بیان کرد: در زمان اوج برداشت و پیک تولید انتظار می رود که محصولات کشاورزی در حد مصرف به بازار عرضه شود و مابقی را ذخیره سازی کنیم تا بتوانیم در زمان کمبود توزیع کنیم.

به گفته وی، در زمان اوج برداشت و پیک تولید باید مازاد محصول به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه به سبب نبود ارتباط با دیگر کشورها چاره ای جز عرضه در بازار داخل نیست.

ملک زاده ادامه داد: در زمانی که بازار داخل اشباع می شود، به سبب وجود واسطه ها و دلالان و سو استفاده از موقعیت قیمت محصولات در بازار کاهش می یابد به طوری که به یک سوم تا یک چهارم هزینه تمام شده تولید می رسد.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو پیاز را یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو پیاز با نرخ ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود و در مقابل با نرخ ۴ تا ۵ هزار تومان در بازار به دست مصرف کننده می رسد که متاسفانه کشاورزان سودی حاصلشان نمی شود.

وی نبود مدیریت، زیرساخت های لازم و کمبود صنایع تبدیلی را از دیگر علل افزایش قسمت محصولات کشاورزی در بازار اعلام کرد و افزود: در فصل پاییز و زمستان که تولید به حداقل می رسد، قیمت محصولات به دلیل نبود مدیریت، زیرساخت و امکانات لازم و کمبود صنایع تبدیلی ۷ تا ۱۰ برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد، در حالیکه با ایجاد زیرساخت های لازم، انبار، سردخانه، سورتینگ و برنامه منسجم بازار به تعادل می رسد.

ملک زاده افزود: با توجه به نبود برنامه منسجم آمایش سرزمین و الگوی کشت همه ساله کشاورزان از حیث مازاد یا کاهش تولید متحمل زیان می شوند که با استمرار این روند کشاورزان ورشکست خواهند شد به طوری که دیگر قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر رهایی از صادرات تک محصولی درآمدهای نفتی گفت: با مازاد تولید محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان منابع پایه و نیروی انسانی به هدر می رود که این امر کار را به جایی می رساند که با دلسردی کشاورزان از امر تولید برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات محصولات بی کیفیت و خروج ارز از کشور نیست.

ملک زاده ادامه داد: اگر از ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی نتوانیم به درستی استفاده کنیم، بدون تردید در طول سال سناریو مازاد یا کاهش تولید تکرار می شود و مشکلات اساسی برای کشاورزان ایجاد می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اتخاذ برنامه های کوتاه مدت مسکنی بیش نیست، بیان کرد: مسئولان امر زمانی که کشاورزان از ناحیه فروش محصولات متضرر هستند به دنبال راهکار مقطعی هستند، در حالی که نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده ای ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزان با تاکید بر این مسئله که مسئولان از اتخاذ برنامه های کوتاه مدت و میان مدت نباید غافل شوند، تصریح کرد: در حال حاصر سپاه برای کاهش زیلن پیازکاران به امر خرید ورود پیدا کرده است، اما جای این سوال مطرح است که سپاه چند درصد از پیاز تولیدی کشاورزان را می تواند خریداری کند؟ از طرفی برای محصول خریداری شده چه برنامه ای دارد.

بازار پیاز، اشک کشاورزان را در آورد!/قیمت واقعی هر کیلو پیاز چند؟

 ایجاد زنجیره تولید راهی برای پایان دادن به مشکلات پیازکاران

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گلایه مندی پیازکاران از وضعیت بازار اظهار کرد: تا زمانی که مسئولان امر کشاورزی قراردادی و الگوی کشت را اجرا نکنند و زنجیره تولید را بوجود نیاورند، بدون تردید مشکلات مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورری در کشور استمرار می یابد.

وی افزود: طی ۴۰ سال اخیر به سبب نبود زیرساخت های لازم همه ساله در تولید محصولات پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی با مشکلاتی روبرو هستیم چرا که در برخی سال ها که وضعیت بازار مناسب است، در سال بعد با ورود افراد متعدد به کشت این‌محصول رو به رو می شویم.

خان محمدی با تاکید بر اجرای کشاورزی قراردادی گفت: با اجرای کشاورزی قراردادی و تولید بر مبنای ثبت سفارش، سهم هر استان مشخص می شود تا شاهد التهابات بازار نباشیم.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی ادامه داد: بنابر رصدهایی که طی چند روز گذشته از جیرفت داشتیم، کشاورزان پیاز کار به سبب وجود دلالان متعدد سردرگم هستند به طوریکه نمی دانند محصول تولیدی خود را به چه کسی عرضه کنند، از این رو تا زمانیکه زنجیره تولید به وجود نیاید، مشکلات استمرار خواهد داشت.

 اجرای الگوی کشت مرهمی برای پایان دادن به زیان کشاورزان

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه پیاز زیادی روی دست کشاورزان مانده است، اظهار کرد: با توجه به مازاد چشمگیر تولید، نبود تقاضا و عدم سنخیت قیمت فروش با نرخ تمام شده تولید کشاورزان پیاز تولیدی خود را در جاده رها کردند.

وی افزود: با اجرای الگوی کشت و در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم تامین نیاز مصرف کشور، تولید باید صورت گیرد.

پاپی زاده با انتقاد از این مسئله که زنجیره تولید، توزیع تا مصرف به هم پیوسته نیست، بیان کرد: اتخاذ تصمیمات بازار و صادرات در ۲ وزارتخانه موجب شده بسیاری از تصمیم گیری ها به موقع انجام نشود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان‌ با بیان اینکه تکرار سریال مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی آسیب جدی به مصرف کننده و تولیدکننده وارد می کند، تصریح کرد: اگر آمار و اطلاعات دقیق از شرایط تولید و مصرف، صادرات و واردات در اختیار کشاورزان قرار گیرد و بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود، دیگر شاهد افت و خیز قیمت در بازار نخواهیم بود.

قیمت هر کیلو پیاز ۲ هزار و ۵۰۰ تومان

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار پیاز اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو پیاز در میدان مرکزی یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است‌.

وی افزود: نبود الگوی کشت موجب شده قیمت پیاز به سبب مازاد یا کاهش تولید با نوساناتی در بازار رو به رو شود، از این رو برای کاهش زیان پیازکاران برنامه ریزی در خصوص صادرات کردیم.

دارایی نژاد ادامه داد: کشورهای عراق و پاکستان مرزهای خود را به روی کشور ما بستند و اجازه ورود محصول ایرانی به کشورشان نمی دهند، اما با رایزنی های صورت گرفته امیدواریم از هفته اینده صادرات آغاز شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه نبود الگوی کشت بازار پیاز را با نوساناتی رو به رو کرده است، گفت: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته از سرپرست وزارت صمت تقاضا کرده ایم که درخواست اتحادیه بارفروشان مبنی بر صادرات پیاز را بپذیرند و بدین‌منظور انتظار می رود رایزنی هایی انجام دهند تا پیاز مازاد بر نیاز کشور صادر شود.

در پایان باید گفت تا زمانی که الگوی کشت صحیح و برنامه ای جامع برای میزان تولید محصولات کشاورزی تدوین نشود، داستان مازاد محصول با قیمت نازل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
الان کیلو ۴۰۰۰ توان است منطقی است
اگر به دست کشاورز نمی رسد باید دولت دلال پرور جواب بدهید
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چطور اون موقع که 17 تومن میدادن اشکشون در نمی‌اومد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت دامداران رابرشکست کردن بعد مرغداری را حالا نوبت کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۰۶:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیاز امروز با قیمت کیلویی۵۰۰۰تومان بدست مردم می شد و بعد کامیون‌های پیاز باید از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسانی که می گویند دولت و جهاد خرید تزمینی کند یادشان رفته همین مسئولین جهادگوشت منجمد تنظیم بازار را آزاد فروختندخوبه یک وقتهای از دستشان در می رود توی تلویزیون دزدیهایشان را پخش می کنند.یادولت هنوزنصف پول زعفران مردم را نداده.کلا یا ما مردم بی عرضه هستیم تا یک چیزی گرون می شود التهاب ایجاد می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بیژن
۰۲:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارگران حقوق پایهشان شده۱۸۰۰۰۰۰ کسی به کسی نیست یک عده تو بازار ور شکست شدن کسی به کسی نیست یک عده بیکار شدن کسی به کسی نیست همه اینها یک زمان پیاز ۱۰هزار تومانی خریدن برنج کیلویی ۲۰هزار تمامی خریدن کاش می‌توانستیم با هم به فکر همه مردم ایران باشیم
Iran (Islamic Republic of)
نکته سنج
۰۱:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی پیاز کیلویی15000تومان بود چرا درباره اشک ما حرفی نزدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سال قبل اشک مصرف کننده درامد حالا نبوت کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
حدود ۲ ساله که باقیمت بسیار بالا اشک ملت ایران را درآورده بود
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۰۰:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت مگه جلوی صادرات رو گرفته
مرزو باز کنه بره بیرون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
میثم
۲۲:۲۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا این چن روز پیش تو شهرک صنعتی پلیس راه نجف اباد توی یه سوله مفت و‌مجانی میدادن ملت و شهرکی ها. خدا زلیلشون کنه . دارن با ایران چیکا میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام وخدا قوت به کشاورزان عزیز و زحمتکش
آقایون مسئول دولتی‌ها وهر کسی که میتونه جلوی این دلال بازی رو بگیره... این دلال ها هستند که مملکتو نابود میکنن آخه اصلا چه معنی داره بی زحمت پول مفت دربیارن؟؟؟؟ بسه دیگه جلوشو بگیرید... دولت خودش منصفانه بخره خودشم بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر اجازه برای صادرات میدادن یعنی صادراتش هنوز هم بود به عراق دبی و قطر و .... الان کیلویی ۳۰ هزار تومان بود... بد نیست یه کمم ضرر بدید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودکشاورز سرخیابون بفروشه هم خودش ضرر نمیکنه هم مردم گران نمی‌خرند،نظارت هم که صفر هست،وازطرفی خودمونم سرمون روکردیم زیربرف
Iran (Islamic Republic of)
یونس
۲۱:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیاز کجایی؟؟عزیزم کجایی؟؟کجایی تو بی من؟؟ تو بی من کجایی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا وقتی که کشاورزی کشور با توجه به اقالیم کشور برنامه و الگوی کشت نداشته باشد ، این وضع که محصولات کشاورزی گاهی اشک مصرف کننده را درآورد و گاهی اشک تولید کننده را ، و منابع آب کشور را هم نابود کند ، ادامه خواهد داشت .
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۲۰:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هرگاه اجحاف بر مصرف کننده شود
خداوند هم ضربه مهلکی بر تولید کننده و عمده فروش و خرده فروش خواهد زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی دقت میکنیم به نقش مسئولین در حل مشکلات مردم به این نتیجه میرسیم که فقط پول بیت المال حیف میشود و بودجه هایی که یا اختلاس میشود یا از سر بی کفایتی مدیر مربوطه حرام میشود در نهایت به این نتیجه میرسیم که بعضی از وزارتها بود یا نبودشان فرق که نمیکند هیچ چه بسا نبودشان بهتراست و مردم خودشان بهتر مدیریت میکنند و لااقل بودجه و پول بیت المال حرام نمیشود..‌
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چیزی که برای بنده جالب بود پارسال هیمن روزها پیاز کیلویی۱۲هزار تومان بود ودر میدان تروبار فروشی شیراز ساز ودهل رو همون کامیونی که پیاز بارش بود ساز ودهل اجرا کردن وکشاورزان شادوشنگول بودند واشک مصرف کننده در امده بودمثال قدیم،گاهی زین در پشت گاهی پشت در زین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت خیلی راحت میتونه خودش ازکشاورز خریداری بکنه دست دلال کوتاه بشه،مثل گندم که از کشاورز میخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشاورزان باید شرکت زراعی یا تعاونی داشته باشند و دولت هم کمک کند تا خودشان در میادین تره بار برای فروش داخلی یا صادرات حضور یابند . دولت نمیتواند و نباید هر چیزی راربخرد چون فروشنده خوبی نمیتواند باشد و ساختارش هم جواب این امور را نمیدهد داستان کندم چیز دیگریست چون عمده سفره مردم را تشکیل میدهد .
Iran (Islamic Republic of)
کامی
۱۷:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی بدبختیا آژانس گرفتن اومدن در خونه ی ایران!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببخشید...شما چرا سال گذشته که پیاز شده بود، کیلو ۱۷هزار تومان و کشاورز پیاز کار میلیارد سود میکرده چنین مطلبی نمی نوشتید....خوب الان سیر کیلو چنده وکشاورز چقدر سود میکند ...ومردم چقدر سختی می کشند تا بتونن مثلا سیر یا محصولات دیگه بخرند ...حالا فردا کمی ارزان شد...همین کشاورزانی که اینقدر سود خوردن...میگن چرا ارزان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
بایدجوری بخریدکه دفع بعدی هم بکارنن نه اینکه دیگه نکارنن ولی وقتی مردم کیلو12میخریدنن خوشحال بودن اینطوری نبایدبشه همه بسوزن بلکه بایدیه قانونن باشه که تقارون ایجادبشه انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا وکیلی همت کنن دست خریدار یا همان دلالا ندن با یه ماشین بیارن شهرها با قیمت منصفانه خوب کاسبی میکنن دست این ها هم قطع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا باید به مدریت دولت احسنت گفت
یک روز کیلویی 120000 ریال
یک روز کیلویی 4000 ریال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چی درسته که بازار پیاز درست باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
زحمتکش ترین افراد کشاورزان هستند و فقیرترینم اونان
Iran (Islamic Republic of)
محمد ن ک
۱۳:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کیلو 300 تا 400 کجاست مردم پیاز 6 ماهشونو بخرن که این دفعه دلالان ضرر کن نه مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کافیست پیاز داغ دوره ای از سالشان را تولید و در فریزر قرار دهند ( در زمان حجم بالای تولید ) .
Iran (Islamic Republic of)
محمدیاسین
۱۳:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
حقشونه ک اشکشون دربیاد طمع کردن تا فهمیدن گرون شده کاشتن حالا هم زیاد شده باید ارزون میشد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید کشاورزان قبل از کاشت، بیان به جهاد کشاورزی اعلام کنند که ما قصد کاشت مثلا پیاز داریم
جهاد هم آمار بگیره و ببینه تو این ماه یا سال چند تا کشاورز پیاز کاشتن،
اگه کم بودن بگه مثلا این ماه هزار تا کشاورز دیگه پیاز کشت کنه
اگه زیاد بودن بگه شما ماه بعدی پیاز بکارید
این که ساده هست
فقط باید جهاد کشاورزی بگه قبل از کشت اعلام کنید که چه میکارید تا جهاد بدونه هر فصل چقد برداشت محصول داریم
Germany
A
۱۳:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جهاد کشاورزی جایی نرفته.متاسفانه پرسنل برخی از ارگانها دولتی خصوصا اونایی که بعد انقلاب تاسبس شدن اصلا برا کار ساخته نشدند.
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
باز هم سومدیریت..........
..............................................................................................................................................................
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
فراموش نکنید پیاز به کیلو15هزار هم رسید الان وقت ارزون شدنش
Iran (Islamic Republic of)
۹۱۲
۱۴:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چطور اکن موقع که گرون میشه کیلویی ۱۵ تا بیست تومن اشک مردمو در میارن صداشون در نمیاد
الانم مگه پیاز باید از کیلویی دو تومن بیشتر باشه؟؟؟زیادم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای کاش مسئولان کشور رو از اروپا و ژاپن انتخاب میکردنند .باورکنید وضع بهتر میشد .
یک روز مشکل سیب زمینی داریم . روز بعد پیاز ویا گوجه فرنگی هفته دیگر لوبیا و لپه سالی دوبار هم مشکل مرغ وتخم مرغ ......
خلاصه هر 365 روز سال رو درگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرادولت خرید محصولات کشاورزی رابه عهده نمی گیره، کشاورزی مهمترین وپرزحمترین شغل بوده ونتیجه کاروفروش آن برای کشاورزخیلی مهم وسرنوشت سازه، چراخرید محصول باید به دست دلالان خدانترس وظالم باشه ونتیجه کارکشاورز هدر بره ونتونه زندگیشو اداره کنه، کشاورزی ازمهمترین شغلی است که حتی درقران ازآن یاد شده، وبعد دولت ما باعملکرد بدخود باعث بدبخت شدن کشاورزان وپولدار شدن دلالان شده، یعنی بی عدالتی وظلم راواضح ترازاین نمی توان درجامعه مشاهده کرد!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۱۲:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
برنامه های جهاد کشاورزی همشون فرسوده با طرز فکر 50 سال پیش هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
با اين وضع مديريت كشور يا اشك مصرف كننده در مياد يا اشك كشاورز.ولي آب تو دل مسئولين تكون نميخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیروز زابل گرفتم کیلویی 4هزار تومان لعنت به دلال و حامی دلال
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هنوز یک سال نشده که اشک مصرف کننده رو در آورده بودن. یادتون نیست؟ الان که ارزون شده ناراحتید؟ امسال یه کمی ضرر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
علی خانی
۱۱:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
همش میگن دلال ها مقصرن. دلال ها خود مسئولان بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی هستن. خوب اگه دلال ها محصولات کشاورزان رو ارزون می خرند شما قیمت خوبی بخرید تا کشاورز بیچاره ضرر نکنه. نه قضیه اینه که خود مسئولان بخش کشاورزی ذینفع هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه ساله همین حرفا رو در تمام محصولات کشاورزی تکرار می کنند و دریغ از عمل کردند ، همه مسئولین می دونند مشکل چیه و راه حلشم می دونند و به راحتی هم می تونند حلش کنند اما بنا به دلایلی که فقط خودشون می دونند هیچ کاری نمی کنند . سال بعد و سال های بعد نیز به این منوال خواهد بود و کوچکترین قدمی در این زمینه بر نخواهند داشت .
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۰:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
زنگی مثل پیاز است هر ورقش را باز کنی اشکاتو در می اوره نه تابستانی باش که بسوزانی نه زمستانی که بلرزانی بهاری باش تا برویانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمامی قصور تقصیرات گردن دولت است اگر واسطه از بین برود چنین اتفاقی نمی افتد .هم تولید وهم مصرف بهینه میگردد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان این وسط شرکت تعاونی روستای که الان باید حضور فعال داشته باشه کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کشاورزان یک اتحادیه یا تعاونی قوی ندارند همین هستند دلال الان به مفت میخره گران میفروشه در صورتی یه تعاونی قوی داشتند هم انبارو سرد خانه داشتند هم میتوانستند بازار رو کنترل کنن کشاورز هم ضرر نمیکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند ماه پیش که کیلو 15000 تومن بود کشاورزا حسابی همه رو پوست کردن! حالا از همون سود چند ماه پیششون ارزونی الان رو جبران کنند! قرار نیست همیشه فقط مصرف کننده پوست بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
این پیاز دو سر سوزه ی روز اشک مصرف کننده رو در میاره ی روز اشک کشاورز رو ما هم نمیدونیم چرا؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط قشر ضعبف و کشاورز بدبخت هستن..بخدا دلال ها و مسئولین کشور شدن اذیت کردن این مردم
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۹:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
در حال حاضر دلالها پیاز را از کشاورز خیلی ارزان می خرند سپس بعد از گذشت چند ماه ان را با قیمتهایی نجومی به مردم مستضعف می فروشند. خوب حداقل دولت بیاید بصورت تضمینی پیاز را از کشاورز بخرد و با فن اوری نوین که همان اشعه دهی گاما است به نگهداری ان بپردازد و با قیمت مناسب و سود حلال به مردم بفروشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مازاد نبود بخاطر کرونا مرزها بسته شد قیمت افت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کرونازودترمی اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خود کشاورز هم مریض هست وگرنه 10 میلیون خرج کن برو آموزش ببین و محصول جدید و کمیاب و با سود خوب در بازار بفروش، کشاورزان ما خلاق نیستن، آموزش ندیده اند، سه تا 5 محصول فقط بلد هستن بکارند همین مشکل کشاورزان هستن، چرا که از دولت و جهاد کشاورزی که برنامه ای بیرون نمی آید که مشخص شود میزان تولید و مصرف چقدر است، فقط دولت زمانی که بازار کمبود چنین محصولی هست شروع به صادرات می کند ولی افزایش محصول هیچ صادراتی ندارد، پس کشاورز باید خود به فکر خود باشد نه منتظر دولت پیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سوء مدیریت همگانی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
پارسال همین موقع اشک من مصرف کننده رو در آورده بود این تعطیلی دولت و مسئولین را میرسونه
در کشاورزی بخصوص محصولات آسیب پذیر یه کار ساده احتیاج
بازار برا هر محصول چقدر کشش داره اون را بین کشاورزا برا کاشت تقسیم بندی کنن
تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو این کشور منتظر نباش مسئول بیاد کمک، خودت مغزت بکار بیندازید محصول جدید و کمیاب بکار، از سنت دیرینه بیا بیرون و به جای گوش و پیاز و... چندتا محصول جدید بکار، اولش ضرر هست ولی بعدش سود مثل این نیست که یه بار ضرر یه بار ضرر و یه بار سود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کم به کم اونوقت که اشک مشتری ها رو درآورد .
در ضمن پارسال یادتون نیست ۱ کیلو پیاز ۱۷ تومن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چی بگم
-
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعاً جهاد کشاورزی چه کار میکنه؟ یعنی هنوز برنامه ای چیزی وجود نداره که کشاورزان بر اساس اون مجوز کاشت محصولی رو داشته باشند....
-
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعاً جهاد کشاورزی چه کار میکنه؟ یعنی هنوز برنامه ای چیزی وجود نداره که کشاورزان بر اساس اون مجوز کاشت محصولی رو داشته باشند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش یه بار ببینید کشاورزها بدون امکانات تو مزرعه چه زجری میکشن بخدا من وقت براشت پیاز فروختم کیلوی ۹۰۰تومان عید کیلوی ۱۴۰۰۰تومان خریدم باور کنید کشاورزها چیزی گیرشون نمیاد هزینه ها بالاست همش سود گیر دلالها میاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدیران ناتوان
آخرین اخبار