انتقاد از ولخرجی‌های مایک پمپئو در مهمانی‌های وزارت خارجه

پس از برملا شدن ولخرجی‌های وزیر خارجه آمریکا در مهمانی‌های این وزارتخانه، وی با موجی از انتقاد‌ها مواجه شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ام اس ان بی سی، بدنبال برملا شدن ولخرجی‌های کلان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از جیب مالیات دهندگان برای پذیرایی از مدیران عامل مجموعه‌های خاص، شخصیت‌های رسانه ای، سیاستمداران محافظه کار و برخی مقامات خارجی غیرمسئول در دستگاه دیپلماسی کشور متبوع خود، موج انتقاد‌ها از پمپئو بالا گرفت.

بر این اساس، گفته می‌شود وزیر امور خارجه امریکا در حالی میهمانی‌های پر زرق و برق برگزار می‌کرده است که فقط ۱۴ درصد از میهمانان این مجالس را دیپلمات‌ها و مقامات مسئول خارجی تشکیل می‌داده اند. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از سال ۲۰۱۸ میلادی که دریافتند هزینه این میهمانی‌های خاص از بیت المال و پول مالیات دهندگان امریکایی پرداخت می‌شوند، درباره پیامد‌های آن‌ها ابراز نگرانی کردند.

همچنین گفته می‌شود اندکی قبل از همه گیری ویروس کرونا، ماه اکتبر پارسال هم قرار بود وزارت امور خارجه امریکا میزبان چندین میهمانی خاص مشابه باشد. نکته قابل تامل اینکه، بسیاری از این میهمانی‌ها طوری برگزار می‌شدند که گویا در راستای ماموریت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا بودند و طی آن‌ها به امور دولتی و دیپلماتیک رسیدگی می‌شد.

افراد بانفوذ، برخی خوانندگان مشهور، مجریان شبکه فاکس نیوز و دیگر اسامی معروف در صدر فهرست میهمانان ضیافت‌های شام پمپئو قرار داشته اند. برخی‌ها می‌گویند شماری از میهمانان این مجالس را افرادی تشکیل می‌دادند که در صورت حضور پمپئو در انتخابات ریاست جمهوری، نقش حامیان مالی او را بازی خواهند کرد.

منابع آگاه می‌گویند مایک پمپئو در این میهمانی‌ها تلاش می‌کرد جایگاه خود را تقویت کند. مهمانی‌های شام پمپئو که به نام شام مدیسون معروف بود لیست بلندبالایی از مهمانان را تشکیل می‌داد. بخش عمده و مهم این برنامه به رسانه‌های محافظه کار نزدیک به دولت مربوط بوده است. این مراسم شام به نام «جیمز مدیسون»، چهارمین رییس جمهور امریکا و پنجمین وزیر امور خارجه امریکا نامگذاری شده است.

گفته می‌شود او (مدیسون) همواره عادت داشت از دیپلمات‌های خارجی برای تبادل نظر دعوت کند، اما مورخان نتوانستند چنین اقدامی از سوی مایک پمپئو را معادل یک سابقه تاریخی قرار دهند، چرا که سابقه برگزاری نشست با تجار طبق رسوم وجود نداشته است. این اجتماعات مداوم توسط پمپئو با بودجه وزارت خارجه برگزار می‌شود که شامل رهبران سیاسی و تجاری است.

بسیاری بر این عقیده هستند با توجه به طیف گسترده مهمانان در این شام، مایک پمپئو از منابع دولتی در راستای تامین منافع شخصی استفاده کرده است. در این گزارش همچنین آمده است بازرس کل مشغول بررسی این موضوع بوده که مایک پمپئو از کارمندان دولتی برای کار‌های شخصی همچون گرداندن سگش استفاده می‌کرده است.

روز سه شنبه یک مقام وزارت امورخارجه و دو نفر دیگری که با موضوع درگیر هستند، اعلام کردند مایک پمپئو یک انتصاب غیرمعمول داشته است. او فردی به نام تونی پورتر را از سیا به وزارت خارجه منتقل کرده و در دفتر شخصی اش استخدام کرده است. پورتر کار‌های شخصی پمپئو را انجام می‌دهد و مدیریت برگزاری شام مدیسون را برعهده دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار