با آتش زدن بقایای گندم، محیط زیست را از نفس نیندازیم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: آتش زدن بقایای گندم سبب آسیب جدی به بافت خاک، آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی استاد چینی‌گر رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: آتش زدن بقایای گندم منجر به آسیب جدی به بافت خاک، آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم می‌شود، ضمن اینکه در برخی موارد باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع و وارد آمدن خسارت‌های سنگین به زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی می‌گردد.

او با بیان اینکه معمولا کشاورزان پس از برداشت محصول گندم، بقایای محصول را در مزرعه آتش می‌زنند، افزود: درصورت مشاهده هرگونه آتش سوزی بقایای گندم در زمین‌های کشاورزی طبق قوانین و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد، چراکه از نظر قانونی ممنوع و برای طبیعت و محیط‌زیست مضر است.

علیرضا فتح الهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول از کشاورزان خواست برای حفظ طبیعت و محیط زیست و جلوگیری از آتش گرفتن درختان جنگل‌ها، مراتع و بیشه زار‌ها از آتش زدن بقایای محصولات خودداری کنند، چراکه آتش زدن بقایای محصول باعث از بین رفتن حیات وحش موجود در طبیعت و از بین رفتن کیفیت خاک در اثر سوختن مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.

او با بیان اینکه گشت و کنترل مستمر در بیشه‌زار حاشیه رودخانه دز به منظور مقابله با آتش سوزی‌های عمدی مزارع و جلوگیری از سرایت آتش به بیشه‌های دزفول انجام می‌شود، تصریح کرد: این شهرستان در حاشیه رودخانه دز دارای ۶ هزار هکتار بیشه‌زار است که اغلب از گونه‌های پده، بید، گز، کنار و سایر گونه‌ها هستند.

برداشت محصول گندم از سطح ۴۰ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی شهرستان دزفول از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.