چگونگی رویت هلال ماه با استدلال‌های علمی

رویت هلال ماه از جمله مواردی است که همچنان محل اختلاف است اما اخترشناسان با دلایل علمی چگونگی تشکیل آن را شرح داده‌اند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌‌در سنت اسلام مناسک دینی بر مبنای ماه‌های قمری برگزار می‌شود. اما تعریف دقیق ماه قمری تا حدی محل اختلاف است. در تقویم ام القُری که گاه‌شمار رسمی کشور عربستان سعودی است و عمده کشور‌های مسلمان پیرو این گاه‌شمار هستند مبنای شروع ماه قمری فردای روزی است که در افق مکه ماه بعد از خورشید غروب کند. در فقه شیعه شروع ماه قمری فردای اولین روزی است که هلال ماه رویت شود.

همین تفاوت تعریف باعث می‌شود که اعیاد مذهبی ایران و عربستان با هم متفاوت باشند و البته با توجه به این که رویت شدن هلال در تعریف ابتدای ماه قمری برای ایران مهم است، باعث می‌شود که فعالیت رویت هلال در ایران جدی‌تر پیگیری شود، هر چند رویت هلال یا استهلال ابدا مختص ایران یا حتی کشور‌های مسلمان نیست.

وقتی بحث رویت شدن هلال ماه با چشم مطرح باشد شرایط جوی و البته جدایی زاویه‌ای هلال ماه از خورشید مهم خواهد بود، اگر هلال ماه کمتر از ۷ درجه از خورشید فاصله داشته باشد امکان دیده شدن هلال ماه وجود ندارد چرا که اصلا هلال قابل رویتی تشکیل نشده است. به این حد ۷ درجه حد دانژون می‌گویند، این حد را اخترشناس فرانسوی، آندره دانژون، از روی محاسبه تاثیر عوارض ماه بر تشکیل هلال ماه به دست آورده است.

با توجه به این معیارها، در غروب روز جمعه ۲ خرداد در شهر مکه، ماه در زیر افق قرار دارد و اولین روزی که هنگام غروب مکه ماه بالای افق قرار می‌گیرد غروب شنبه ۳ خرداد است بنابراین در تقویم ام القری یکشنبه ۴ خرداد به عنوان عید فطر اعلام شده است. از سوی دیگر اولین روزی که شرایط رویت‌پذیری هلال ماه در ایران مساعد است هم غروب شنبه ۳ خرداد است بنابراین ایران نیز همچون عربستان یکشنبه ۴ خرداد را به عنوان عید فطر اعلام کرده است.

در صورت مناسب بودن شرایط جوی، هلال شوال ۱۴۴۱ هجری قمری در غروب روز شنبه ۳ خرداد ۹۹ به کمک ابزار‌های رصدی قابل رویت خواهد بود. همچنین در قسمت‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور امکان رویت هلال با چشم غیر مسلح وجود دارد.


بیشتر بخوانید: خودنمایی هلال ماه شوال امشب در آسمان کشور/ ایرانیان در این شهرها ماه را شکار کنند


انتهای پیام/

برچسب ها: هلال ماه ، عید فطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
غروب دیروز چهارم خرداد هلال ماه به قول قدیمیها خیلی بالا بود پس امروز دوم ماه شوال است
آخرین اخبار