از ترامپ نمی‌توان انتظار راهبرد سیاسی دربرابر ایران داشت

مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس گفت از ترامپ و دولت آمریکا نمی‌توان انتظار راهبرد سیاسی در برابر ایران را داشت، زیرا ثابت کرد تنها راه تحریم و گرسنگی دادن را بلد است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، عریب الرنتاوی، مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی درباره اقدام ایران در ارسال سوخت به ونزوئلا اعلام کرد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او نمی‌توان انتظار راهبرد سیاسی برای حل مشکل با ایران را داشت.

مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس گفت: اقدامات ایران را می‌توان در دو حوزه دریایی و خشکی بررسی کرد، در حوزه دریایی شاهد بودیم که این کشور مسائلی را برای بسیاری از اهداف غربی، از جمله اهداف متعلق به آمریکا، هم‌پیمانان غربی و یا مزدوران منطقه‌ای واشنگتن به وجود آورده است، در حوزه خشکی نیز شاهد بودیم که به صورت مستقیم یا با کمک هم‌پیمانانش، عملیاتی را انجام داد.


بیشتر بخوانید:


عریب الرنتاوی ادامه داد: البته یکی از عملیات‌هایی که در انتسابش به ایران ابهاماتی وجود دارد، عملیات آرامکو است، ایران با این کار‌ها نشان داد به وضوح اصرار دارد از فشار تحریم‌ها خارج شود و از همین جاست که سیاست تقابل و مبارزه طلبانه علیه آمریکا را در پیش گرفت.

مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس افزود: روندی که دولت ترامپ در پیش گرفت روندی نیست که انتظار داشته باشیم با راهبرد سیاسی حل شود، زیرا این دولت ثابت کرد تنها راه تحریم و گرسنگی دادن را بلد است به همین دلیل ایران اقدامات متقابل را در پیش گرفت، رفتار متقابل ایران یعنی همانگونه که انگلیس نفتکش ایرانی را در جبل طارق توقیف کرده بود، ایران هم دو نفتکش انگلیسی را توقیف کرد.

رنتاوی ادامه داد: ایران در اعزام نفتکش‌هایش به ونزوئلا مسیر دریای مدیترانه، کانال سوئز، خلیج فارس، تنگه باب المندب و جبل الطارق را برگزید که آمریکا در همه این مناطق حضور دارد، گویا این انتخاب مسیر، پیامش این بود که اگر بخواهید مشکلی برای ما به وجود بیاورید ما نیز واکنش نشان خواهیم داد.

وی افزود: نکته بعدی اینکه ایران کشور ماجراجویی نیست، سیاست این کشور سیاست بی‌هدف نیست، اقدام اخیر ایران اقدام حساب شده‌ای است و تهران می‌داند دولت آمریکا در مدیریت داخلی خود و در برخورد با کرونا وامانده و با اعتراضات تند داخلی روبرو است، هم‌زمان با این مشکلات در آستانه انتخابات نیز قرار دارد در نتیجه در چنین شرایطی دوست ندارد وارد رویارویی بزرگ شود.

مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس در پایان تاکید کرد: حتی تصمیم دولت ترامپ در چنین شرایطی این است که بسیاری از بحران‌ها در مناطق مختلف جهان را، دست‌کم برای مدت زمانی، مسکوت بگذارد تا بتواند بهتر به فعالیت‌های انتخاباتی مشغول شود، با این حساب ایران می‌داند حتی اگر دولت ترامپ بخواهد به اقدام اخیرش واکنش هم نشان بدهد واکنشش ضعیف خواهد بود، ضمن اینکه می‌داند در شرایط کنونی حتی همین واکنش ضعیف هم برای ترامپ نوعی ماجراجویی است در نتیجه پذیرفت خود را برای این اقدام آماده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار