مدیر حوزه ریاست دانشگاه شهید بهشتی:

محدودیت ارتباطات بین‌المللی باعث کاهش مقالات علمی خواهد شد

رسولی گفت: با شیوع ویروس کرونا و کاهش ارتباطات بین‌المللی باید منتظر کاهش تولید مقالات علمی باشیم.

حجت رسولی استاد دانشکده ادبیات و مدیر حوزه ریاست دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر ویروس کرونا بر ارتباطات علمی و بین المللی دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارج از کشور بیان کرد: ارتباط لازمه همکاری‌های بین المللی دانشگاه ها است که این ارتباطات معمولا با رفت و آمد شکل می‌گیرد.

او افزود: ویروس کرونا هم باعث محدودیت در ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها شده و هم در رفت و آمد افراد مشکل ایجاد کرده است که این موضوع در بعد پژوهشی بررسی می‌شود.

رسولی ادامه داد: در واقع ویروس کرونا همانطور که بر ابعاد مختلف جامعه تاثیر گذاشته، فعالیت‌های دانشگاه‌ها را هم تا حد زیاد تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی درباره تاثیر آموزش مجازی بر ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها گفت: آموزش مجازی بیش از پیش فعال شده که تا حدی جبران همکاری‌های بین المللی است و ممکن است در آینده تاثیر خود را بگذارد، اما در حال حاضر تاثیر زیادی نداشته است.

رسولی اظهار کرد: باید دانست که با شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های علمی محدود می‌شوند و می‌تواند به این صورت در تولید و پذیرش مقامات علمی تاثیر بگذارد؛ زیرا مواردی مانند وجود آزمایشگاه ها، کتابخانه ها، مراکز تحقیقاتی، حضور دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد و ارتباطات آنان با اساتید لازمه تولید مقاله هستند، در صورت محدود شدن این ارتباطات باید انتظار کاهش تولید مقالات علمی را داشته باشیم.

مدیر حوزه ریاست دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دانشمندان و محققان ایرانی باید نگاهی به داخل کشور داشته باشند و برای ایران مقالات مناسبی بنویسند؛ زیرا در صورت انتشار مقالات ایرانی در مجلات خارجی رویکرد علمی شان بهتر خواهد شد.

محدودیت ارتباطات بین المللی باعث کاهش مقالات علمی خواهند شد

رسولی در پایان یادآوری کرد: ویروس کرونا بر میزان چاپ مقالات به صورت کند شدن آهنگ تولید مقالات تاثیر داشته است، اما اگر در دراز مدت به این موضوع نگاه کنیم شاید به این نتیجه ‌بتوان رسید که ویروس کرونا اثرات مثبتی هم خواهد گذاشت؛ چرا که باعث ایجاد فرصتی می‌شود تا افراد در طول این مدت از نظر علمی در داخل و خارج از کشور موانع و مشکلات را برای پیشرفت کشور حل کنند.


بیشتر بخوانید:

صفر تا صد نوشتن مقاله ISI/ چرا برخی مقاله‌ها رد می‌شود؟

رتبه نخست ايران در تولید علم و تعداد مقالات در میان کشورهای اسلامی/ آوازه دانش جوانانی که در گوش جهانیان پیچیده است

محدودیت ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها با شیوع کرونا

برگزاری نشست علمی مجازی "جهان پسا کرونا با تاکید بر روابط ایران و افغانستان"


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار