پمپئو: به معافیت‌های هسته‌ای برای همکاری با ایران پایان دادم

وزیر خارجه آمریکا از پایان معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از پایان معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران خبر داد.

بر این اساس، پمپئو در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: من امروز به معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران در قالب برجام پایان دادم. این تصمیم پس از ۶۰ روز اجرایی خواهد شد. با گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران آشکار شد که باید این همکاری‌ها پایان پذیرد. تلاش‌های بیشتر برای زیاده خواهی هسته‌ای از سوی ایران منجر به فشار بیشتر به تهران خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: من دو مدیر هسته‌ای ایران شامل مجید آقایی و امجد سازگار را در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دادم. دانشمندان ایرانی باید انتخاب کنند که یا خارج از فرآیند اشاعه هسته‌ای فعالیت کنند و یا تحریم شوند.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست به استناد اسناد داخلی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد این کشور معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تمدید نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا معافیت هسته‌ای ایران را برای ۶۰ روز دیگر تمدید کرد

هشدار اروپا به آمریکا: اگر معافیت‌های تحریمی تمدید نشود، ایران از برجام خارج می‌شود

معافیت‌های تحریمی ناظر بر همکاری‌های بین‌المللی در بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، تامین اورانیوم برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف شده و پسماند هسته‌ای تمدید نخواهند شد.

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی پیش از توافق هسته‌ای مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه اتمی بوشهر را به مدت ۹۰ روز دیگر تمدید خواهد کرد.

یادداشت وزارت خارجه آمریکا هدف این اقدام را «کمک به تضمین ایمنی در نیروگاه بوشهر» توصیف کرده است.

آمریکا به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی یک دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازگردانده می‌شوند اما واشنگتن پس از آن برخی از معافیت‌های تحریمی را به صورت موقت صادر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار