عبداللهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قالیباف مناسب‌ترین فرد برای ریاست مجلس بود

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: قالیباف مناسب‌ترین فرد برای ریاست مجلس بود؛ او از آن کارکترهایی است که معادلات دیپلماتیک و ترتیبات حاکم بر نظام را به خوبی می‌شناسد.

قالیباف مانند علی لاریجانی عمل می‌کنداسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته روابط عمومی حزب جمهوریت در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اکنون رقابت تمام شده و مجلس یازدهم آغاز به کار کرده، گفت: به رغم اینکه برخی فکر می‌کنند چون مجلس یازدهم از یک جناح است و اقلیتی قوی در آن حضور ندارد پویا نیست، در حالی که به نظر من طیف بندی‌هایی در جریان پیروز وجود دارد که سطحی از رقابت را با هم خواهند داشت.

او افزود: با توجه به شعار ائتلاف نیروهای انقلاب، تا حدودی باید منتظر اقدامات عملی پارلمان در راستای بازگشت مجلس به جایگاه مناسب خود باشیم. اگر غیر از این شود و نمایندگان بعد از مدتی در معادلات رایج و سنتی مجلس حل شوند، برای همیشه اعتماد رای دهندگان را از دست خواهیم داد.

عبداللهی با بیان اینکه رقابت و تلاش طیف‌های مختلف در درون مجلس یک فرصت است، یادآور شد: اکنون در درون همین جریان اصولگرا طیف‌هایی چون مدیران احمدی‌نژادی، نواصولگرایان قالیبافی، اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری، جوانان انقلابی و مستقلین حضور دارند که برای پویایی مجلس خود نقطه قوت است.

او ادامه داد: بدیهی است هر کدام از این طیف‌های درون اصولگرایی نظرات مشخص و در جاهایی مواضع و چشم اندازهای متفاوتی دارند. ما در این فراکسیون اکثریت از احزاب معتقد به اقتصاد بازار مانند مصطفی میرسلیم و جناح راست سنتی داریم تا عدالت‌خواهان معتقد به شراکت مردم در درآمد که نزدیک به آقای احمدی‌نژادند.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت خاطرنشان کرد: جبهه پایداری البته مانیفست سیاسی و اقتصادی تعریف شده‌ای ندارند و مبنای حرکت خود را توصیه‌ها و رهنمون‌های مقام معظم رهبری قرار داده‌اند، ولی تعداد قابل توجه و خوبی در مجلس دارند؛ هر چند نسبت‌های مشخصی با عدالت‌خواهان احمدی‌نژادی دارند، ولی در جاهایی مرز خود را با آنها حفظ می‌کنند. از طرفی مانند عدالت‌خواهان احمدی‌نژادی میانه‌ای با اقتصاد بازار مورد نظر اصولگرایان راست سنتی مثل موتلفه، جامعه اسلامی مهندسین و جامعه روحانیت مبارز ندارند. بنابراین این تیپ از خط و مرزها مانع یک‌دستی و رکود مجلس می‌شود.

او افزود: آنچه روشن است نقاط مشترک عدالت‌خواهان با پایداری‌ها در تعریفشان از روابط بین الملل و مسائل اقتصادی به حدی در هم تنیده و نزدیک است که در اینگونه مسائل شاید طیف نواصولگرایان و سنتی‌ها نتوانند حریف این دو گروه شوند. از همین جهت است که عرض می‌کنم مجلس پویایی خواهیم داشت.

رئیس کمیته روابط عمومی و امور رسانه‌ای حزب جمهوریت با اشاره به معدود اصلاح‌طلبان و مستقلین احتمالی نزدیک به آنها گفت: هر چند رای اصلاح‌طلبان در تصویب طرح‌ها و لوایح ناچیز و بی اثر است ولی تجربه نشان داده حتی یک نفر نیروی کیفی هم در مجلس می‌تواند منشا اثر باشد. لذا هر جا که مباحث و مسائل فراجناحی و ملی پیش آید آنها می‌توانند با منطق قوی و به صورت مستدل دیگر نمایندگان را با خود همراه کنند و هرگاه طیف های درون اصولگرا بر سر یک موضوع خاص اختلاف پیدا کنند -که محتمل است- همین معدود رای اصلاح‌طلبان سرنوشت ساز خواهد بود.

او در خصوص انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس یازدهم گفت: محمدباقر قالیباف مناسب‌ترین فرد برای ریاست مجلس بود، زیرا او شخصیتی اجرایی، عملیاتی و تکنوکرات در میان نمایندگان کنونی است. قالیباف از آن کارکترهایی است که معادلات دیپلماتیک و ترتیبات حاکم بر اتمسفر نظام را به خوبی می‌شناسد و تلاش می‌کند از تندروی‌ها و تقابل فرسایشی و سیاسی با دولت جلوگیری شود. به نظر قالیباف تا حدودی مانند علی لاریجانی با رفتاری مصلحت محور عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار