دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران خبر داد؛

راه اندازی صندوق رفاه برای حمایت از دریانوردان

رضایی گفت: برای ایجاد رفاه حال دریانوردان اقدام به راه‌اندازی صندوق رفاه کردیم تا از این طریق بتوانیم از دریانوردان در بخش‌های مختلف و در صورت داشتن مشکلات برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

راه اندازی صندوق رفاه برای حمایت از دریانوردانبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سامان رضایی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه جامعه دریایی در ایران بسیار مهم است، گفت: کشوری مانند انگلستان توانسته بر پایه صنعت دریایی گسترش یابد بنابر این باید ایران هم از این فرصت استفاده کند.


او ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان در کنار دریا‌ها و رودخانه‌ها فعالیت می‌کنند، اما در ایران کمتر از ۲.۵ درصد جمعیت توانسته در کنار سواحل فعالیت کنند.

رضایی اظهار کرد: ۱۷ هزار نفر دریانورد در ایران فعالیت می‌کنند که بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها بدون وابستگی به ارگان دولتی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با اشاره به اینکه ما به دنبال توسعه پایدار در حوزه دریانوردی هستیم، گفت: بسیاری از دریانوردان توانسته‌اند با ایجاد امنیت در حوزه سواحل مانع از وقوع حادثه و یا رخدادی دریایی شوند بنابر این باید به مجموعه دریانوردی توجه و دقت بیشتری شود و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و قدردان فعالیت نیرو‌های دریانوردی باشیم.

او با بیان اینکه انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران یک مجموعه کارگری است، گفت: ما توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و درپی ماه‌های گذشته با نامه‌نگاری‌های بسیار زیاد و همچنین انجام مذاکره با نمایندگان اتحادیه‌های مختلف در حوزه حرکت نفتکش‌ها به کشور مالزی تأثیرات بسیار زیادی را داشته باشیم.

رضایی افزود: انجمن دریانوردان با انجمن‌ها و اتحادیه‌های کشور‌های آمریکایی توانسته‌اند منابع ملی دریانوردی ایران دفاع کند.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با اشاره به اینکه صنعت دریایی ما حمایت ویژه‌ای می‌خواهد، گفت: همانطوری که نیروی دریایی باعث ایجاد شریان تجاری دریایی شده است باید از حمایت از دریانوردان در این حوزه هم حمایت‌های کافی صورت گیرد.

او به وضعیت کاپیتان، پناهنده که در سال ۱۳۹۴ توسط دزدان دریایی سومالی گرفتار شده بود، اشاره کرد و گفت: با رایزنی‌های بسیار زیاد در مهر ماه سال ۹۸ با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان دریانوردی، وزارت اطلاعات آزاد شد، اما هم‌اکنون به دلیل عدم حمایت‌های مالی بسیاری از دریانوردان آزاد شده و همچنین کاپیتان پناهنده با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند.

رضایی افزود: برای آزادی و رهایی از دزدان دریایی سومالی حمایت‌های بسیار زیادی انجام شد، اما متأسفانه حمایت‌های چندانی توسط ارگان‌ها و سازمان‌های داخلی در این زمینه انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته توانستیم مبلغی از ایسیوان برای کاپیتان پناهنده دریافت کنیم که به دلیل تحریم‌ها برای دریافت این مبلغ با مشکلات بسیار زیادی رو به رو بودیم، اما خوشبختانه مبلغی معادل ۹۴ میلیون برای پاکسازی واحد مسکونی دریافت کنیم.

راه اندازی صندوق رفاه برای حمایت از دریانوردان

او تأکید کرد: همچنین برای ایجاد رفاه حال دریانوردان اقدام به راه‌اندازی صندوق رفاه کردیم تا از این طریق بتوانیم از دریانوردان در بخش‌های مختلف و در صورت داشتن مشکلات برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

رضایی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از افرادی که در شناور‌های ساحلی و فراساحلی فعالیت می‌کنند اتباع خارجی هستند در صورتی که طبق سیاست‌های کلان بسیاری از نیرو‌های فعال در کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها ایرانی هستند بنابر این باید این سیاست در حوزه شناور‌های بخش خصوصی هم اجرایی شود.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶۰ شکایت توسط انجمن صنفی دریانوردی پیگیری شد، گفت: خوشبختانه از این ۱۶۰ شکایت ۱۱۰ مورد از آن‌ها به نتیجه رسید و حدود ۷۰ درصد از این شکایت‌ها حل و فصل شده است.

او اظهار کرد: دریانوردان سرمایه‌های ما هستند که هم‌اکنون در خط مقدم جنگ اقتصادی حضور دارند و با توجه به آنکه در شرایط تحریم هستیم، باید با حمایت از فعالیت آن‌ها بتوانیم با ایجاد انگیزه و تشویق از آن‌ها مانع از کمرنگ شدن فعالیت‌ها در حوزه‌های دریانوردی شویم.

رضایی توضیح داد: خوشبختانه همکاری ما با سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین شرکت‌های کشتیرانی بسیار خوب و نزدیک است و ما ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها داریم، اما باید حمایت مالی این دستگاه‌ها از دریانوردانی که از چنگ دزدان دریایی رها شده‌اند بیشتر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار