افزایش تعداد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه کردستانی

سه هزار و ۸۰۰ نفر دانش آموزان به تعداد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه کردستان در طی ۲۰ سال اخیر اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خلیل رنجبر رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در نشست بررسی وضعیت پروژ‌های حوزه آموزش وپرورش استثنایی که در محل سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان برگزار شد، گفت: آینده خوب برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه با برنامه ریزی صحیح وپیش بینی نیاز‌های آن‌ها شروع می‌شود وچنین برنامه‌ای مستلزم توجه به سطح متفاوت نیاز‌ها و توانایی آنان درامر آموزش است.

رنجبر گفت: در طی ۲۰ سال اخیر تعداد دانش آموزان مدارس استثنایی استان از ۶۰۰ نفر به حدود ۱۴۰۰ نفر و دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری وتلفیقی فراگیر در مدارس عادی به بیش از ۳۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

به گفته رنجبر اگر کودکان با نیاز‌های ویژه درست آموزش داده شوند، مهارت‌های حرفه‌ای را کسب کرده و به خودکفایی برسند علاوه بر بهداشت روانی خودشان، بهداشت روانی خانواده‌های آنان و جامعه نیز حفظ شده و به خانواده‌های آنان در رسیدن به سطح مناسبی از آرامش کمک می‌شود.

او با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیاز‌های ویژه سخت، پیچیده وتخصصی است، تصریح کرد؛ با عادی سازی و همزیستی در کنار هم سالان، فرهنگ سازی وتغییر نگرش، آموزش خانواده وآگاه سازی جامعه می‌توان زمینه بهره وری واستفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد با نیاز‌های ویژه را در جامعه فراهم کرد.

رنجبر در ادامه با اشاره به پنج پروژه در دست ساخت آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار داشت: در راستای جبران کمبود فضا‌های آموزشی ویژه دانش آموزان با نیاز‌های ویژه مرکز آموزشی، پرورشی وتوانبخشی ۱۲ کلاسه خیر ساز در شهرستان سقز در شرف افتتاح میباشد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان در ادامه با بیان اینکه در شهرستان سنندج نیز پروژه مرکز آموزشی، پرورشی وتوانبخشی ۱۰ کلاسه نوآوران با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال ساخت می‌باشد، افزود: همچنین در این شهرستان سالن ورزشی فرهنگی ویژه معلولین در مرحله ساخت و پروژه مرکز ویژه دانش آموزان اتیسم نیز در حال انعقاد قراداد می‌باشد.

او در ادامه اظهار داشت:همچنین مرکز ۱۲ کلاسه بهاران در شهرستان مریوان نیز با قابلیت‌های استاندارد و مناسب با وضعیت جسمی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، در مساحتی حدود ۴ هزار متر مربع که ۸۰۰ متر آن به زیربنای آموزشی اختصاص یافته برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ذهنی، دارای آسیب شنوایی، بینایی، چندمعلولیتی و اتیسم احداث می‌گردد.

گفتنی است درپایان این نشست معرفی دستگاه ضدعفونی پدالی که با خلاقیت عوامل اجرایی هنرستان حرفه‌ای با نیاز‌های ویژه نوآوران سنندج جهت پیشگیری از کرونا ساخته شده انجام گرفت وبه پاس تقدیر از زحمات و پیگیری‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یک دستگاه از این وسیله به این سازمان اهدا گردید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.