لرستان برای مقابله با حریق در مراتع و جنگل‌ها آمادگی دارد

سرپرست مدیریت بحران لرستان با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های لرستان، گفت: تمام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، مهدی پازوکی سرپرست مدیریت بحران لرستان، با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های لرستان، اظهار کرد: تمام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام گرفته است.

او خاطرنشان کرد: جلسات هماهنگی برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی استان برگزار شده و نکات لازم به فرمانداران و همچنین دستگاه‌های متولی همچون منابع‌طبیعی و محیط‌زیست ابلاغ شده است.

سرپرست مدیریت بحران لرستان از آماده‌باش دستگاه‌های عضو ستاد بحران استان برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی خبر و ادامه داد: با توجه به افزایش دما و وزش باد‌های گرم به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کرده‌ایم که پیش‌بینی آتش‌سوزی‌ها را داشته باشند و اقدامات پیشگیرانه لازم را در دستور کار قرار دهند.

پازوکی بیان داشت: تمام امکانات شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، دستگاه‌های متولی در صورت آتش‌سوزی احتمالی به کار گرفته خواهد شد، ضمن اینکه در این زمینه همچنین از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد نیز بهره خواهیم گرفت.

او با اشاره به گستره بالای پوشش جنگلی در استان، افزود: در لرستان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هکتار عرصه مرتع و جنگل داریم که برای احتمال آتش‌سوزی بیشتر شهر‌های جنوبی استان همانند پلدختر، کوهدشت و رومشکان را در حالت اضطرار قرار دادیم، با این وجود آمادگی مقابله با حریق در شهر‌های شمالی استان را نیز داریم.

سرپرست مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه کانون‌ها و نقاط بحرانی استان در زمینه آتش‌سوزی شناسایی شده‌اند، گفت: بر اساس آمار‌های سال گذشته، عامل بیش از ۹۰ درصد حریق‌ها، انسانی بوده و این مهم ضرورت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی عمومی در سطح گسترده را می‌رساند.

پازوکی تصریح کرد: آموزش در پیشگیری از وقوع حوادثی همچون آتش‌سوزی بسیار موثر است، از این‌رو به دستگاه‌هایی همچون محیط‌زیست و منابع‌طبیعی ابلاغ شده نسبت به انجام این کار بیش از پیش اهتمام ورزند.

او به محدودیت منابع در خصوص اطفای حریق اشاره و بیان کرد: با این وجود به محض تخصیص اعتبارات، اولین و مهمترین اولویت ما تجهیز دستگاه‌های مرتبط با اطفای حریق و پیشگیری از آتس‌سوزی است.

سرپرست مدیریت بحران لرستان همچنین از انجام هماهنگی‌ها با مراجع قضائی و دادستان‌ها برای برخورد جدی با خاطیان و عوامل انسانی دخیل در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان خبر داد.

گفتنی است از ابتدای امسال تاکنون سه منطقه از استان دچار حریق شدند که خوشبختانه درصد آتش‌سوزی بالایی نداشته و حجم کمی را به خود اختصاص داده‌اند، با این وجود با فرارسیدن فصل گرما و وزش باد‌های گرم احتمال حریق در جنگل‌ها و مراتع استان‌های زاگرس‌نشینی، چون لرستان بالا رفته، از این رو باید علاج واقعه قبل از اتفاق کرد و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از آتش‌سوزی در نظر گرفت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار