وزیر بهداشت:

بزرگترین آفت ما عادی‌انگاری مردم و مسئولان درخصوص کروناست/ ناگفته‌هایم را در کتابی می‌نویسم

نمکی گفت: بزرگترین آفت ما عادی‌انگاری مردم و بدتر از آن، عادی‌انگاری مسئولان درخصوص بیماری کرونا است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در جلسه کمیته علمی کشوری سیاستگذاری بیماری کووید۱۹ که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: ویروس کرونا با ویروس‌های دیگر فرق می‌کند و باید از منظر‌های مختلف به این بیماری نگاه کنیم. همچنین رشته‌های مختلف برای مقابله با این بیماری ورود کنند.

او افزود: باید مرحله به مرحله عوارض ناشی از بیماری کرونا را بر روی ریه بیماران دیده و سپس نتایج بررسی‌های خود را اعلام کنیم. 

وزیر بهداشت گفت: در چند روز گذشته یک پرستار در بندر عباس با بیماری کرونا مثبت فوت کرده که به جز خستگی هیچ علامت دیگری نداشته است.

نمکی بیان کرد: برای مقابله با بیماری کرونا نیازمند همکاری‌های بین بخشی در سازمان‌های مختلف هستیم.

او تاکید کرد: برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ به یک کار مستمر نیاز داریم و با تمام قوا باید با کرونا مبارزه کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کرونا یک پاتوژن عادی نبوده و با هیچ کدام از اجدادش قابل مقایسه نیست؛ چراکه علائم و درمان‌های آن به بسیاری از بیماری‌های مختلف شباهت دارد.

باید با یک عینک ویژه به کرونا نگاه کنیم

نمکی اظهار کرد: اولین روز‌های آشنایی خود با کرونا را طی می‌کنیم و باید با یک عینک ویژه به این ویرس نگاه کنیم.

او مطرح کرد: یافته‌های جهانی درباره کرونا لزوماً برای ما کارساز نیست؛ چراکه برخورد کرونا در مناطق مختلف فرق دارد و در خود ایران ما در مناطق مختلف کشور برخورد‌های مختلفی از کرونا مشاهده کردیم.


بیشتر بخوانید: انجام فاز اول مطالعات پلاسمادرمانی در کشور


بزرگترین آفت ما عادی‌انگاری مردم و مسئولان درخصوص کروناست

وزیر بهداشت تاکید کرد: بزرگترین آفت ما عادی انگاری مردم و بدتر از آن، عادی‌انگاری مسئولان در خصوص بیماری کرونا است.

نمکی افزود: ما باید کووید ۱۹ را طوری مدیریت کنیم که مرگ و میر را کاهش دهیم، نباید اجازه دهیم که آمار فوتی‌های کرونا دوباره ۳ رقمی شود. همچنین باید تلاش کنیم تا پروتکل درمانی مبتنی بر واقعیت باشد و شرکت‌های دارویی ما را به سمت خاصی نبرند.

او گفت: با توجه به احتمال همپوشانی کرونا با آنفلوانزا در پاییز و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باید از ظرفیت تابستان برای آموزش استفاده کنیمِ.

وزیر بهداشت ادامه داد: اولین کسی بودم که برای بسته شدن مدارس وارد عمل شدم و در این راه ایستادگی کردم و علت اینکه مدارس بسته ماند

لزوم تربیت نیروی ویژه آی سی یو در کشور

وزیر بهداشت تاکید کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم دانشجویان رشته‌های پرستاری و مامایی را به صورت مجازی آموزش دهیم. بهتر است برای مداوای گروه‌های در معرض خطر از روش‌های تله مدیسین استفاده کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه در شب عید حدود ۹۰۰ تخت ‌ای سی یو و دستگاه تنفس مصنوعی به مراکز درمانی کشور اضافه کردیم، افزود: در جریان بیماری کرونا مشاهده کردیم که اتاق ‌ای سی یو وجود داشت، اما کادر درمانی مخصوص این بخش کم بود و باید نیروی مجرب ویژه‌ ای سی یو بیشتری در کشور تربیت کنیم.

او اضافه کرد: اعتقادی به توسعه تخت‌های بیمارستانی به شکل گذشته ندارم؛ زیرا تخت بیماران را درمان نمی‌کند و کادر درمانی مجرب کار مراقبت از بیماران را انجام می‌دهد.

ناگفته‌هایم را در کتابی می‌نویسم/ احتمال تداوم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز

وزیر بهداشت گفت: برای عدم‌بازگشایی مدارس ایستادگی زیادی کردم و ناگفته‌های خود را در کتابی می‌نویسم و در آینده به مردم ارائه می‌کنم. با توجه به احتمال هم‌پوشانی کرونا با آنفلوانزا در پاییز، مدارس و دانشگاه‌ها احتمالاً در پاییز نیز تعطیل می‌شوند.

نمکی در جمع خبرنگاران گفت: از همان روز‌های اول که ویروس کرونا در کشور چین شناسایی شد یک کمیته علمی برای بررسی آن در کشور تشکیل دادیم.

او افزود: از همان روز‌های اول شیوع بیماری کرونا پروتکل‌های تشخیصی، درمانی و بازتوانی بیماران تدوین شد و در روز‌های اول کار سختی در زمینه تهیه ماسک و کاور داشتیم. در شرایط تحریم و حداقل منابع و امکانات کار را به جلو بردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما بیماران کرونایی را با بی پولی و حداقل امکانات درمان کردیم، گفت: در کشور‌های پیشرفته بیماران کرونایی روی زمین مانده و درمان نمی‌شوند.

او با بیان اینکه ویروس کرونا با گرما مهار نمی‌شود، ادامه داد: ویروس کرونایی که در قم و گیلان بوده اکنون در استان‌های گرمسیر پیر و جوان را درگیر کرده است.

نمکی اظهار کرد: همانگونه که مردم در روز سیزده بدر در خانه ماندند باید با ما همکاری کنند و  این مسئله را باور داشته باشند که ویروس فعال است و از یک اقلیم به سرزمین دیگر می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
یک بام و دو هوای وزارت بهداشت:
برای مردم: "بزرگترین آفت ما عادی‌انگاری مردم و بدتر از آن، عادی‌انگاری مسئولان درخصوص بیماری کرونا است."
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
واقعأ بايد خسته نباشيد و خداقوت گفت به جناب اقاي نمكي و همكاران محترمشون توي كادر درمان ،ما كه توي خيابون طاقت يه ماسك رو توي هواي ازاد نداريم ،ولي اونا فداكارانه به مردم رسيدگي كردند ،تنها كاري كه ما ميتونيم انجام بديم اينه كه تردد غير ضرور نداشته باشيم .
Iran (Islamic Republic of)
مازیار
۰۰:۰۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
لطفا در دوره تحصیلی پیش رو مدارس رو بسته نگه دارید و در فضای مجازی آموزش دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
لطفا جلو مسافرتها را بگیرید و دوباره از ایاب ذهابهای بیمورد ورفتن به پارکها و رعایت نکردن فاصله ها جلوگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
تو رو خدا نگید وزیر بهداشت کاری نکرد ... من ببینمش پاشو میبوسم ..مسوولین کشور ..همه با تصمیمات نمکی مخالفن ..کاری از دستش برنمیاد اینم دستور بهش میدن
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۳:۰۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
مردم دچار روزمره گی شدن.و کرونا رو ازیاد بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
استعفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام ودرودخدا برجناب اقای نمکی،،،،تمام صحبت هاش بسیارخوب عالی،،،منتها کوگوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۲۱:۳۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
من که کلاس هشتمم امتحاناتمون غیر حضوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
مردم هر چی کادر درمان زحمت کشیده بودنو هدر دادن
تو فروردین رسید زیر هزار نفر
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۲۰:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
جناب دکتر نمکی، خدا قوت. از زحمات شبانه روزی جنابعالی و همکاران محترمتان صمیمانه سپاسگزاریم. جنابعالی به سبب شعور و مسئولیتی که دارید طبیعی است که اینقدر حساسیت بخرج دهید و صد البته هر اتفاقی ناگوار در رابطه با کرونا در کشور رخ دهد همه ی کاسه کوزه ها سر شما می‌شکند. اما بعنوان یک شهروند عادی به توصیه ی این حقیر کمی عنایت بفرمایید و آن اینکه : کرونا در جای خود نعمت است. توانستم منظورم را برسانم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
عادی سازی فقط برنامه های دورهمی و عصر جدید. محض رضای رضا یک نفر هم ماسک نزده. مجلس که جای خود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
با عرض سلام و احترام به آقای دکتر نمکی
اگر قرار است پاییز مدارس تعطیل شود و ایام تابستان آغاز سال تحصیلی آینده باشد تا وقت هست تصمیم گیری کنید که فرصت از دست نرود. پیشنهاد می کنم کلاس ها نیمه حضوری باشد و کلاس ها با تقسیم بندی بچه ها به چند گروه تشکیل شود. همچنین حضور بچه ها اختیاری باشد.
با تشکر یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
اينم بنويس كه عالم و آدم ماسك و هواكش رو اجباري كردن ولي من قبول نكردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
از شما خواهش از مردم بی مبالات بی خیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
ما ک بالاخره بایدبمیریم حالا یا ازکرونا !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
لطفا ترددهای استانی رو تا پایان تابستون ممنوع کنید وگرنه پاییز واجع میشه الان ۳۲۰۰نفر تا پایان تابستون روزی ۱۰۰۰۰۰نفر میشه گناه مردم چیه دیگران رعایت نمیکنن میرن برای تفریح و گردش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
آقای دکتر نمکی شما اونجا چیکار میکنید آیا کسی برای حرفهای شما ارزش قاعل میشه یا نه ؟اگه میشه که چرا دستور ممنوعیت ترددهای استانی رو نمیدید تا پایان تابستون لااقن هرکسی توی شهر خودش بمونه مریضی رو انتقال نده فردا رحلت امام همه ریختن توی شمال کنار دریا آقای دکتر نمکی این حدقل کاریکه جون مردم نجات بدید که ترددهای استانی رو تا پایان تابستون ممنوعش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
جلوی بازگشایی های بی مورد تجمعات را بگیرید
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
از وزير پرتلاش وكادر درمان قدر دانى مى كنيم اما مردم وظيفه دارند هم كارى كنند اين بيمارى حد ومرز نمى شناسد اگر كسى براش مهم نيست مبتلا بشه اشكالى نيست اما جان بقيه را به خطر انداختن اشكال مهمى است نگوييم فلان رفته ماسك هم نزده سالمه اين فكر غلط ، باز گشاييهاى اشتباه نمى گذاره اين شر از ما دست برداره
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۸:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
طبیعتا مردم جدیت کار رو از جدیت دولت میفهمند! وقتی با وجود افزایش ابتلا و عادی شدن روزی هفتاد هشتاد کشته که همه اونها عزیزان مردم هستند و الان نزدیک به هشت هزار نفر رو از دست دادیم باز هم بازگشاییهای بیشتر صورت میگیره و رستورانها هم باز شدن قطعا مردم خطر و جدی بودن موضوع رو درک نمیکنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
داداش چرا داستان میگی برای خودت چی تشکری که حتی نمیتونن دستور بدن تمام ترددهای استانی تا پایان تابستون مننوع بشه که این همه مسافر یورش نبرن کنار دریا بیا ببین شمال چه خبر این همه مسافر مریض گناه ما چیه تاوان این ملت نادانو بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
حداقل سفرهای بین استانی رو کنترل می کردین، همه چی که واقعا افتضاح بود امیدوارم تو کتابتون همه حقایق بنویسین منی که تو کادر درمان بودم از سیاستهای شما گیج شدم، مسلما مردم چیزی متوجه نشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
منم سوپر وایزر بیمارستان رشتم آقای نمکی شما ایکه همکار ما هستین چرا دستور نمیدید ترددهای استانی رو تا پایان تابستون ممنوع کنن گناه ما چیه بازم آمار رفته بالا اینجا بخدا تنها راه درمان این بیماری ممنوعیت ترددهای استانی هستش کل ملت ریختن توی شمال فقط یکم نگاه کنید متوجع میشید یکم بفکر ما و مردم این شهر باشین هرکسی توی شهر خودش بمونه سه ماه تحمل کنه آمارو پایین بیارن ترددها ممنوع کنن چی میشه وگرنه پاییز بدتر میشه این ملت واقعا بیخیال شودن
Iran (Islamic Republic of)
جنوب کرمان
۱۶:۲۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
آقای وزیر خسته نباشی شما و کادر درمان کشور تمام تلاش خودشون رو دارند میکنند اگر بی احتیاطی هست تقصیر مسئولین دیگه هست که اصرار کردند مدارس باز بشه ..دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
همش ک مدارس نیس الان کل خوزستان مدارس بسته س اما آمار خوزستان افتضاح بالای همینطور فوتیها
Germany
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
به خدامن میرم هایپرمارکت کلی بدون ماسک شتری میادداخل کسی هم جلوشونو نمیگیره یادم درهرفروشگاه شماره تلفنی برای پیگیریه فروشگااهایی که اجازه ورودمشتری بدونه ماسک میدن رابزاریدتادرصورت مشاهده تخلف تماس بگیریم هنوزمتاسفانه دیدم نانوایی که مول گرفته ازمشی وباهمون دست به نونهاش دست زده البته نانوایی نون ساندویچی بود خلوت هم بودخیالش راحت کسی نمیبینه خواهشا ازورودافرابدون ماسک به مکان عمومی بشدت جلوگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
زینت
۱۶:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
خواهشا جلوی جابجایی دانشجوها بین شهرها را بگیرید.
وگرنه اوضاع خراب تر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۶:۰۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
بالاخره چی؟ چند روز، چند سال؟ همه خسته آمد. باید با واقعیت زندگی کنیم. دو درصد بمیرن بهتره تا نود درصد از گرسنگی بمیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
اون نود درصد برن کار کنن نه اینکه پاشن برن شمال جوجه بزنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
وزیر بهداشت گناه داره بیچاره چی بگه از هر طرف تحت فشاره از طریق دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
آخه آقای دکتر نمکی ستاد مبارزه با کرونا داره چیکار میکنه چرا دستور نمیدن ترددهای استانی رو ممنوع کنن تا پایان تابستون باید حتما تمام کشورها مارو مسخره کنن چرا اینقدر بیخیالین چرا اجازه تردد هرچی مسافر مریض رو به شهرهای دیگه میدید مگه چیزی ازتون کم میشه ممنوع کتید تا پایان تابستون مشاغل و که تعطیل نکردید باشه چشم به خاطره اقتصاد کشور بخاطره مردم بدبخت و بی پول اینکارو که میتونید بکنید اجازه خرو ج مسافری از شهر خودشون به شهر دیگه ای بدین عید همین کارو ۲۰روز کردین خوب نتیجه گرفتین ولی بازم بازش کردین الان این شوده حال روز ما چرا سه ماه فقط سه ماه دستور ممنوعت ترددها رو نمیدید بعدش اول مهر ببینید کرونا به زیر ۱۰۰نفر میرسه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
جبارعلى سوفى املش
۱۸:۰۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
مبارزه با كرونا ٢ چيز ميخواهد اول ديكتاتوري دوم مجازات خطاكار دولت ما انقدر به مردم وعده وعيد داد بعكس عمل كرد كه اغلب پروتوكل را باور نميكنند حرف گوش نميكنند و لج بازى هم ميكنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
بابا نمکی بدبخت چیکار کنه همش تقصیر مسوولین رده بالای دولت ... با چ زبونی بگه ..داره میگه برخی مسوولین کرونا را جدی نمیگیرین دیگه تا آخرش بخونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
در طول تاریخ کشور ما مردم متمدنی داشته حالا نمی دونم چرا اکثرا بی تمدن شدن حتی اگه برید بررسی کنید کشورهایی که توقع نداری خیلی راحت با همکاری مردمش تونستن کرونا رو کنترل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
منظورت اروپاست یا قطر کوچولو که نسبت به جمعیتش اوله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
ولا حرف خق زدن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۱۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
واقعا بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات و کلاس های حضوری مهم تر از المپیک توکیو بود !
Australia
homa
۱۵:۰۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
لطفا نکات بهداشتی را جدی بگیرید. و قاتل خود و عزیزانتان نشوید. لطفا لطفا لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
چی میگی داداش باید تمام ترددهای استانی رو ممنوع کنن تا کسی نتونه از شهر خودش خارج بشه بتونه مریضی رو به شهر دیگه ای ببره امروز آمار شوده ۳۲۰۰نفر از عیدم بیشتر شوده همه ملت ریختن شمال رشت و انزلی برن کنار دریا . دارن ماهارو هم مریض میکنن دولتم این خیالش نیستش تا بخادش جلوی این همه مسافرو بگیره از این بدتر میشه بخدا ه ترددهای استانی رو ممنوع نکنن
Iran (Islamic Republic of)
حكيمه .....
۱۸:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
هما خانم خيلى ها حاضرند كرونا بگيرند و بميرند اقلا خرج كفن و دفن مجانى باشد زندگى بر پايه دلار ٢٠ هزار تومانى براى انها قابل تحمل نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام مدارس سه هفته هست که باز شده و البته هنرستان ها کلاس کارگاهی حضوری هم گذاشتند و تا اواسط تابستان باز هستند و ستاد کرونا هم مجوز بازگشایی را داده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
مدارس که باز شده ما هم مجبوریم تو این وضعیت امتحان بدیم اصلا فکری به حال دانش اموز های دوازدهم نکردن به خدا داربد به ما ظلم میکنید وقتی که خطری جون ادم تهدید میکنه از لحاظ عقلی کار اشتباهی است امتحان گرفتن به بهای چی جان وسلامت دانش اموزان وخانواده هاایشان
آخرین اخبار