شروع برداشت از قطب آنغوزه تلخ فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: به دلیل بارندگی‌های فراوان و رطوبت بالا یک بیماری قارچی در سطح آنغوزه شهرستان شیوع پیدا کرده، پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه برداشت آنغوزه از نیمه اول خردادماه آغاز شده است و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد، گفت: به دلیل بارندگی‌های فراوان و رطوبت بالا یک بیماری قارچی در سطح آنغوزه شهرستان شیوع پیدا کرده است که پیش بینی می‌شود در سال جاری ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.

علیرضا بصیری افزود: شهرستان نی ریز از قطب‌های تولید آنغوزه تلخ کشور است که از دیرباز رویشگاه این گیاه به‌صورت خودرو بوده و در حال حاضر ۴۰۰ هزار هکتار مجوز کاشت از سوی اداره منابع طبیعی صادر شده که در صد هزار هکتار آن کشت انجام شده است و همچنین ۹۲۰ هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که ۲۰ هکتار آن مثمر است.

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مشکلات صادرات این محصول، تصریح کرد: هر کیلو شیرابه آنغوزه تلخ سال قبل ۴۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید که امسال به ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.

او یادآورشد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده، از این رو به منظور افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه دهچاه نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از دو سال نشاء را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

بصیری در ادامه بیان کرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت بطور متوسط ۱۸ مرتبه بصورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه از آن بدست می‌آید که علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌های هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می‌شود.

گیاه آنغوزه گونه‌ای نادر و رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است که شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد و فردی به نام کامفر، ۳۴۰ سال پیش با کمک اهالی لارستان اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ زنی سنتی کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار