فیلمساز شیرازی فینالیست فستیوال جهانی

فیلمساز شیرازی فینالیست ششمین دوره فستیوال جهانی فیلم ویوا بوسنی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهران نامداری مدیر روابط عمومی فیلم اجاق گفت: این اثر، ساخته فیلمساز قشقایی بر اساس اعلام دبیرخانه فستیوال جهانی فیلم ویوا بوسنی  ۲۰۲۰ از بین ۱۵۵۱ فیلم ارسال شده از ۱۰۴ کشور جهان، در زمره ۱۰ فیلم مستند برتر حوزه گردشگری انتخاب شد.

او، بیان کرد: علی ‌بلند نظر کارگردان این اثر پیش از این با فیلم اجاق موفق به کسب جوایز جشنواره‌های داخلی از جمله جشنواره فیلم کوتاه سروناز، جشنواره فیلم کوتاه خراسان شمالی و جشنواره تولیدات سیما شده بود.

نامداری تصریح کرد: جشنواره ویوای بوسنی در زمره جشنواره‌های معتبر مستند در اروپاست که تنها در سه رشته بوم‌شناسی، مذهب و گردشگری اثر می‌پذیرد و فیلم اجاق نیز به دلیل معرفی زندگی قشقایی در زمره ۱۰ فیلم برتر حوزه گردشگری برگزیده شده است و  از ۲۶ تا  ۳۰ شهریور ۹۹ مصادف با ۱۶ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار می‌شود و به گفته مسئولان درصورت مهار نشدن کرونا به‌صورت مجازی برگزار می شود.

مدیر روابط عمومی فیلم اجاق ادامه داد: فیلم اجاق در نخستین حضور بین‌المللی‌اش در جشنوراه ویوا بوسنی پذیرفته شد،که این فیلم به حدود ۳۰ جشنواره مستند ارسال شده است و در انتظار پاسخ دیگر جشنواره‌ها نیز هستیم.

علی بلندنظر که دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است، افزود:مستند اجاق درباره بخشی از آداب و رسوم فولکلور قشقایی با مضمون جایگاه و نقش اجاق در بین مردمان این ایل است و حول محور احترامی می‌گردد که قشقایی‌ها برای اجاق قائل هستند و تا بدان جا که حتی به آن قسم می‌خورند.

مدیر روابط عمومی فیلم اجاق، هدف از پرداختن به فرهنگ قشقایی را در ژانر مستند، ثبت و ضبط آیین‌ها و ارزش‌ها از قول ریش‌سفیدان ایل دانست و اضافه کرد: ممکن است در سال‌های آینده دیگر از این سرمایه‌های انسانی بهره‌مند  نباشیم،و به‌ جای استفاده راوی، از سخنان بزرگان ایل و روایتگری آنان برای ساخت فیلم استفاده کردم و چون خود از ایل قشقایی هستم، به این فرهنگ تسلط دارم و ترجیح دادم کاری را انجام دهم که بلدم.

بلند نظر با اشاره به دشواری‌های فیلمسازی اظهار کرد: پس از فراغت از تحصیل موفق نشدم از همان ابتدا در رشته کارگردانی فعالیت کنم و از همین رو چند سال با عنوان مدیر صدابرداری فعالیت کردم تا آن که فیلم اجاق را ساختم، اما صدابرداری این امکان را برایم فراهم کرد که با روش‌های فیلمسازی کارگردانان مختلف آشنا شوم و نیازها و ملزومات عوامل را درک کنم و از همین رو تجربه‌ای در خور به شمار می‌رود.

سایر عوامل فیلم مستند اُجاق عبارتند از تصویربردار و تدوینگر محمد ناصری‌راد، تحقیق و پژوهش  احسان بلندنظر، صدابردار محسن دانشور، مجری طرح ساسان حیدرپور، مدیر روابط عمومی مهران نامداری و مدیران تولید سینا بهروزیان و محمد حسین  فلاح‌زاده.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار