هیجان بازارسرمایه در سایه کرونا

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تبریز گفت: کرونا بازار سرمایه را هیجانی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،دکتر سیاوش جانی  مدیر گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تبریز با اشاره به کاهش معاملات ملکی در حوزه مسکن به علت شیوع کرونا، گفت: کرونا موجب شده نقدینگی سرگردان جامعه به مدت طولانی در بازار سرمایه که اکنون بیشتر معاملات در آن به صورت مجازی صورت می‌گیرد، ماندگار و دایمی شده و بازار سرمایه بیش از پیش هیجانی شود.

او افزود: شیوع کرونا سطح فعالیت‌هایی که انجام آن‌ها از طریق امکانات مجازی امکان پذیر است را کمتر تحت تاثیر قرار داده و حتی در برخی مواقع موجب افزایش این فعالیت‌ها شده است.

اوگفت: شیوع کرونا و تلاش برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن منجر به کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی و افزایش بیکاری شده است.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تبریز اظهار کرد: کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی و افزایش بیکاری از یک سو منجر به کاهش برخی هزینه‌ها از جمله هزینه تفریحات و سرگرمی و از سوی دیگر به دلیل کاهش درآمد بسیاری از اقشار جامعه به خصوص قشر کم درآمد جامعه منجر به کاهش مصرف شده است.

دکتر جانی همچنین گفت: تغییرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا برای کل کشور می‌توان صدق کند، البته بسته به ترکیب فعالیت‌های اقتصادی استان، حساسیت مردم نسبت به جلوگیری از شیوع بیماری و امکانات هر استان در انجام فعالیت‌ها به صورت مجازی، میزان تاثیر پذیری اقتصاد می‌تواند تا حدودی از هم متفاوت باشد.

او ادامه داد: قاعده کلی در خصوص ماندگاری تغییرات بعد از هر اتفاقی این است که اگر آن اتفاق بتواند نوع رفتار و دیدگاه مردم را تغییر دهد و به این ترتیب آن اتفاق در قاعده تصمیم گیری افراد وارد شود، تغییرات ماندگار خواهد بود و در غیر اینصورت تغییرات ایجاد شده بعد از رفع بیماری از بین می‌رود.

او اضافه کرد: البته ایجاد تغییرات ناشی از هر اتفاقی به مدت زمان آن اتفاق نیز بستگی دارد هر چه دوران اتفاق بیش باشد تغییرات نیز بیشتر و دائمی‌تر می‌شوند.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تبریزتاکید کرد: در صورتی که دوران کرونا کوتاه مدت باشد، کاهش سطح فعالیت‌ها و درآمد بعد از رفع کرونا در بسیاری از زمینه‌ها به حالت اول خود بر می‌گردد، اما این امکان نیز وجود دارد که در بلندمدت برخی فعالیت‌ها که به دلیل کرونا از بین رفته و توسط فعالیت‌های دیگر جایگزین شده‌اند، احیاء نشوند.

دکتر جانیگفت: انجام حضوری برخی فعالیت‌ها که در دوران شیوع کرونا مجازی شده می‌تواند از دسته تاثیرات کرونا باشد و مهمتر اینکه طولانی بودن ماندگاری نقدینگی در حوزه‌های مالی که موجب نوسانات بیشتر اقتصاد شده است شاید در حافظه فعالان اقتصادی ماندگار شود و تصمیم گیری‌ها را در زمینه سرمایه گذاری تحت تاثیر قرار دهد.

اوبیان کرد:انجام حضوری برخی فعالیت‌ها که در دوران شیوع کرونا مجازی شده می‌تواند از دسته تاثیرات کرونا باشد و مهمتر از همه طولانی بودن ماندگاری نقدینگی در حوزه‌های مالی که موجب نوسانات بیشتر اقتصاد شده است شاید در حافظه فعالان اقتصادی ماندگار شود و تصمیم گیری‌ها را در زمینه سرمایه گذاری تحت تاثیر قرار دهد.

اوهمچنین اظهار کرد: به دلیل گسترده بودن تاثیر شیوع کرونا و البته مهمتر از آن درک این گستردگی از سوی عموم مردم می‌تواند کرونا را به یکی از بزرگترین بحران‌های جامعه در دهه‌های اخیر تبدیل کند به خصوص اگر دوران درگیری جوامع به این بیماری طولانی باشد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تبریز گفت: فرهنگ مردم در خصوص نحوه تعامل‌های اجتماعی در همه شئونات که موجب کاهش شیوع شود، امکانات غیر حضوری انجام فعالیت ها، جایگزین کردن فرایند‌های جدید انجام کار به جای فرایند‌های سنتی قبل از کرونا، باید تقویت شود.

دکتر جانی اظهار کرد: با عنایت به تحلیل انجام شده بسته به دوران درگیری جوامع به بیماری کرونا اگر دوران مذکور کوتاه مدت باشد، به رغم اینکه در برخی زمینه‌ها تغییراتی اتفاق خواهد افتاد، اما در کل تغییرات اساسی در جوامع صورت نخواهد گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور تبریز گفت:، اما اگر دوران درگیری به کرونا زمانبر و طولانی باشد، به طور قطع برخی فعالیت‌ها جایگزین برخی فعالیت‌ها می‌شود و تغییرات بیشتر و ماندگارتری اتفاق خواهد افتاد و فضای حاکم بر فضای کسب و کار متفاوت از قبل خواهد شد.

اقتصاد‌ها باید به شوک‌های خارجی مثل کرونا مقاوم باشند

دکتر جانی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در مقابله با کرونا، ادامه داد: اینکه اقتصاد‌ها باید به شوک‌های خارجی مثل کرونا مقاوم باشند و برای این کار موضوع شفافیت، اطلاع رسانی و خودجوش بودن عناصر فعال در اقتصاد‌ها مطرح است، موضوع تقویت نهاد‌ها و کارکرد آن‌ها به طوری که بتوانند در مقابل شوک‌های خارج از سیستم، کارکرد سیستم را ترمیم و به حالت اول خود در کمترین زمان ممکن برگردانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار