خطر گرمازدگی در کمین محصول پسته رفسنجان

سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: با توجه به افزایش دمای روز‌های آینده در رفسنجان، احتمال گرمازدگی بعضی باغات پسته وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس حاج‌عبداللهی، سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: امسال درصد بالایی از محصول پسته شهرستان رفسنجان در اثر نوسانات جوی و بارندگی‌ها و تگرک از بین رفت. 

او با بیان اینکه احتمال گرمازدگی محصول پسته  امسال بسیار زیاد است، افزود: در روز‌های آینده حتی ممکن است در اثر نزدیک شدن درجه حرارت به ۴۰ درجه،  بعضی باغات دچار گرمازدگی شوند.

حاج‌عبداللهی تصریح کرد: آفت پسیل به مانند سال‌های پیش در اکثر باغات شروع به فعالیت کرده است و در بعضی نقاط شهرستان نیز آفت سن رویت شده است.

او با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود محصول امسال، نسبت به سال‌های قبل از کمیت مناسبی برخوردار باشد، بیان کرد: با توجه به بازدید‌های انجام شده و گزارشات واصله پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ نیز باغات پسته رفسنجان میزان محصول قابل توجهی داشته باشند.

حاج‌عبداللهی بیان داشت: رشد رویش درختان با توجه به میزان محصول، مناسب و قابل قبول است و با توجه به بارندگی‌های انجام شده در فصل بهار و  شادابی درختان، موجب شده رشد رویشی و سطح برگ به میزان قابل قبول و بیش از سال‌های گذشته باشد.

او در خصوص نیاز‌های فعلی باغات پسته گفت: در ماه‌های خرداد و تیر به کود‌های ازته و پتاسه احتیاج دارند و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده میزان کود یارانه‌ای ازته حمل شده به شهرستان به میزان مناسبی بوده و در حال توزیع است؛  اما تعدادی از کشاورزان با توجه به بافت خاک نیازمند استفاده از کود‌های پتاسه قابل حل سریع هستند که متاسفانه با توجه به مشکلات پیش آمده در تامین ارز این نوع کود‌ها که غیریارانه‌ای‌اند، کمیاب و گران هستند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: قطع حمایت در بخش اختصاص ارز دولتی به سموم موجب شده که به ناگهان قیمت سموم کشاورزی جهش ناگهانی را داشته باشند.

او  با بیان اینکه گرمازدگی، آفات و جیب خالی کشاورزانی که هیچ‌گونه سرمایه‌ای برای اداره باغ خود تا زمان برداشت ندارند، از جمله چالش‌های پیش روی کشاورزان است، افزود: هزینه‌های سمپاشی، مبارزه با علف‌های هرز، کوددهی، آبیاری و هزینه‌های برداشت از جمله مواردی هستند که کشاورزان با آن روبه رو هستند. 

انتها‌ی پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار