نصیری مطرح کرد؛

جمع آوری ۲۸ میلیارد تومان در ستاد هلال احمر/ پول‌های واریزی مردم کجا خرج شدند؟

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره اقدامات این جمعیت برای امدادرسانی به مردم در موضوع کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نصیری سخنگوی جمعیت هلال احمر در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به پنجمین مجمع انتخابات هلال احمر اظهار کرد: هر ۴ سال یکبار انتخابات جمعیت هلال احمر برگزار می‌شود و امسال هم در ساعت ۹ صبح ۲۳ خرداد ماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این انتخابات ۳۱۵ هزار و ۳۴۴ نفر حضور دارند و در ۳۷۹ شعبه انتخابات برگزار می‌شود و ۳۷۵۰ داوطلب در این انتخابات رقابت می‌کنند و در هر شعبه ۴ عضو و بازرس وجود دارد.

نصیری درباره ارائه خدمات معیشتی در موضوع کرونا گفت: آثار کرونا همچنان باقی است و خدمات هلال احمر همچنان ادامه دارد و در این مدت ۷۲ هزار و ۶۹۴ نیروی داوطلب کمک کار جمعیت هلال احمر بودند که خدمات متعددی در موضوع غربالگری، ضدعفونی کردن مراکز و غیره ارائه دادند.

کمک ۱۱۰ میلیارد تومانی مردم برای مبارزه با کرونا

سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به کمک‌های مردمی تصریح کرد: به طور کلی در ستاد ۲۹ میلیارد تومان و ۴ میلیارد تومان هم در مجموع حساب‌های استانی جمع آوری شد و مبلغ ۷۶ میلیارد هم کمک‌های غیرنقدی بود، یعنی به طور کلی ۱۱۰ میلیارد مشارکت مردمی در دوره مبارزه با کرونا جمع آوری شده است.

وی گفت: حدود ۵ میلیون ماسک برای بیماران خاص تهیه شد و همچنین بسته‌های معیشتی میان مردم مناطق محروم توزیع شد و تاکنون بیش‌ از ۲۰۰ هزار بسته معیشتی را توزیع کردیم و هفته آینده هم ۴ هزار بسته غذایی دیگر هم توزیع خواهد شد و تا زمانی که مشکلات باقی است، ما با مشارکت مردم در میدان حضور داریم.

نصیری با اشاره به خانه هلال گفت: در ۹۵۰ خانه هلال در حوزه تولید ماسک و گان و دستکش اقدامات خوبی انجام داده ایم.

سخنگوی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در ابتدای کرونا فرآورده‌های خونی کم شده بود که در این دوران داوطلبان هلال احمر ۲۱ هزار واحد خون اهدا کردند.

وی با اشاره به خیریه‌های قانونی برای ارائه خدمات گفت: ۴۶ مجموعه خیریه از ما مجوز تبلیغ کرونا دریافت کردند و با همکاری بیمارستان‌ها خدمات ارائه کردند و به بیش از ۳۰۰ بیمارستان خدمت دادند و بیش از ۱ میلیون ماسک و دستکش توسط خیرین تهیه شد.


بیشتر بخوانید


نصیری درباره کمک غیر نقدی سایر کشور‌ها گفت: ۱۴۴ مورد کمک به ما انجام شد و کشور‌های چین، هنگ کنگ، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ، تایلند، ژاپن و خیرین و ایرانیان مقیم سوئیس و آمریکا به ما کمک ارائه دادند.

وی با اشاره به آتش سوزی‌های رخ داده گفت: خاموش کردن آتش وظیفه وزارت دفاع است و اگر جایی نیاز باشد هلال احمر حضور پیدا می‌کند و در همین راستا ۳ بالگرد ۶۴ سورتی پرواز را انجام دادند و ۴۵۰۰ کالا را به مناطق آسیب دیده رساندند.

کاهش موجودی انبار‌های هلال احمر از ۲ درصد به ۹ دهم درصد

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره انبار‌های هلال احمر گفت: به واسطه اتفاقات متعددی که داشتیم بخش زیادی از ذخایر انبار‌های امدادی ما مصرف شد و متوسط از ۲ درصد موجودی به ۹ دهم درصد رسیده است و اولویت هلال احمر تأمین این انبار‌ها است و به هزار میلیارد احتیاج داریم تا انبار‌های ما تأمین شوند.

نصیری اظهار کرد: تاکنون ۱۵۸۰ خانه هلال ثبت شده‌اند و اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها ارتقای تاب آوری است و توسعه این خانه‌ها اولویت ما است و برنامه ما تا پایان دولت رساندن این خانه‌ها به ۴ هزار عدد است.

وی با اشاره به معاونت آموزش گفت: در بحث زلزله و آموزش دادن به مردم برای مواجه با زلزله این بحث اهمیت دارد ما از مردم خواستیم که برای ما فیلم بفرستند و بگویند که هنگام زلزله کجا باید قرار بگیرند که بیشترین فیلم قرار گرفتن در چارچوب درب بود، اقدامی که کاملا اشتباه است و نشانگر این است که مردم ما آموزش‌های لازم را ندارند.

آموزش آنلاین به ۵۰ هزار نفر در بحث آمادگی زلزله

ادامه داد: برای آموزش به مردم سامانه‌ای طراحی شده و تا کنون ۵۰ هزار نفر در این آموزش آنلاین شرکت کرده اند، همچنین آموزش برای هزار تشکل مردمی و ۲ هزار بنگاه‌ اقتصادی امسال وجود دارد.

نصیری با اشاره به سازمان جوانان اظهار کرد: حمایت روانی از خانواده‌ها و بیماران از جمله بزرگترین اقدامات سازمان جوانان بود و با استفاده از ظرفیت داوطلبان این کار انجام شد و مقدمات اردو‌های آموزشی به وجود آمده است، اما با توجه به شرایط موجود اردو‌های حضوری برای دانش آموزان وجود ندارد.

وی گفت: برای توسعه کار گروه هلال دانشجویی با وزارت بهداشت قرارداد همکاری منعقد شده است، زیرا این دانشجویان بیشترین همکاری را با هلال احمر داشته اند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر تصریح کرد:از جمله اقدامات انجام شده در دوره کنونی راه اندازی مجدد کانون‌های اصلاح تربیت است و این کار جز اولیت‌های ما به شمار می‌رود.

بیمارستان یمن مجددا راه اندازی شد

نصیری با اشاره به بیمارستان یمن تصریح کرد: در سال ۸۳ بیمارستانی ۷۰ تخت خوابه فوق تخصصی در یمن راه اندازی شد که سال ۸۸ به واسطه مباحث امنیتی تعطیل شد، اما بنا به درخواست وزارت امور خارجه این بیمارستان بار دیگر راه اندازی می‌شود.

وی افزود: مجوعه‌های تولیدی هلال احمر در دوران کرونا حتی یک روز هم تعطیل نشدند. مجموعه نساجی ۸ هزار چادر، ۲۰ هزار پتو، ۲۳۰ هزار ماسک، ۱۰۰ هزار لباس هلال احمر را تولید کرده است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره گزارش مالی هلال احمر بیان کرد: حق مردم است که بدانند پول‌ها کجا خرج شده است و تاکنون ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در ستاد جمع آوری شده است و طی سه ماه گذشته از سوی مردم عزیزمان جمع آوری شده است.

نصیری افزود: از مجوع واریزی‌ها ۲ و نیم میلیارد تومان در حوزه درمان خرج شد و ۹ میلیارد تومان نیز برای توزیع ۵۰۰ هزار بسته شامل ماسک و دستکش برای بیماران خاص، ۷ میلیارد تومان در مراکز درمان سرپایی، ۱۰ میلیارد تومان برای موضوع معیشتی بسته‌های غذایی خرج شد و تاکنون ۷ میلیارد تومان باقی مانده که سیاست ما آن است که آن را در حوزه تهیه بسته‌های معیشتی خرج کنیم.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: انتقال پول به کشور به واسطه تحریم‌ها سخت است و تنها با مشارکت نقدی ۴۶۵ هزار یورو یا ۷۳ میلیارد تومان در خصوص پشتیبانی غربالگری از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ به ما اهدا شده است، یعنی ما در کنار مبارزه با ویروس کرونا با تحریم هم مبارزه می‌کنیم و حتی در جا به جایی تجهیزات هم سختی بسیاری کشیده ایم.

نصیری درباره برنامه هلال احمر برای ترمیم سرمایه اجتماعی این نهاد در جامعه، گفت: آسیب دیدن سرمایه اجتماعی هلال احمر در ماه‌های پیشین را رد نمی‌کنیم، اما بازگشت این سرمایه دارای ابعاد مختلفی است که نیازمند شفافیت، نشان دادن عملکرد و ارائه گزارش‌های هزینه کرد‌های هلال احمر است.

وی افزود: ما در این زمینه هرچه فعالیت کنیم کم است، اما باید با تشکل‌ها ارتباط بگیریم و با شفافیت اتفاقات هلال را بازگو کنیم. نکته دیگر آن است که برای بازگشت اعتماد اجتماعی به هلال احمر باید در بحران‌ها به سراغ گروه‌های مرجع برویم.

سخنگوی جمعیت هلال احمر در پاسخ به اینکه آیا رویکرد هلال احمر در استفاده از مدیران پاکدست به منظور عدم تکرار حواشی پیشین چیست؟، بیان کرد: اولویت اصلی هلال احمر استفاده از مدیران با سابقه و پاکدست است که در حال حاضر نیز این اتفاق در دوره جدید هلال احمر افتاده است. خوشبختانه شاهد روی کار آمدن مدیرانی هستیم که همگی پیش‌تر در هلال احمر سابقه حضور داشتند، اما به دلایل مختلف از این مجموعه جدا شده و حال بار دیگر به جمعیت هلال احمر بازگشته‌اند.

نصیری تاکید کرد: جمعیت هلال احمر متعلق به مردم است و استفاده از مدیران بدون حواشی اولویت اصلی ما خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار