آثار نمایشی و شبکه‌های استانی

مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت:شبکه‌های استانی در سپهر رسانه‌های موجود کشور نقش کلیدی و محوری دارند و به موازات توانمندسازی؛ تاثیرگذاری مراکز استان‌ها نیز بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محسن نصرپور مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی در یادداشتی به جایگاه آثار نمایشی در تولیدات مراکز استانی اشاره کرد. در این یادداشت آمده است: سال‌های اخیر آمایش رسانه‌ای در مراکز استان‌ها براساس امکانات و منابع انسانی و طرفیت مراکز صورت گرفت و کیفی سازی پیام به ویژه در حوزه نمایش پیشرفت خیلی خوبی داشته است.

- جایگاه آثار نمایشی اولا بیان صریح رهبر معظم انقلاب است؛ بدلیل جذابیت و پرکردن اوقات فراغت و همچنین ظرفیت بالایی که در سرگرم کردن مردم و رضایت مندی داشته و این مهمترین ساختار در تلویزیون است.

- ساختار نمایش بهترین ابزار و ظرفیت و تاثیرگذارترین و ماندگارترین حوزه با گستره مخاطبان است که با هیچ ساختاری قابل مقایسه نیست. دشمنان ما روی این حوزه و شبکه‌های ماهواره‌ای نمایشی؛ سرمایه گذاری فوق العاده انجام دادند لذا ماموریت صدا وسیما در این عرصه بسیار جدی و مهم است.

- ۶۵ درصد ظرفیت‌های رسانه ملی مربوط به مراکز استانهاست (ظرفیت رسانه‌ای - میزان مخاطب - امکانات موجود و لذا در خصوص آثار نمایشی فاخر؛ برنامه ریزی اصلی با مشارکت استان‌ها در ستاد معاونت در تهران متمرکز صورت میگیرد، ولی اجرا به صورت متمرکز در شبکه‌های استانی است..)

- چند محور طبق دستور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در اولویت آثار نمایشی است؛ که دشمن هم می‌خواهد عکس آن‌ها عمل کند. اهداف دشمنان ایران عبارتند از:

الف) ناامیدی مردم ایران

- ب) گرفتن آگاهی و بصیرت از مردم ایران و تلاش در ایچاد جهل و نا آگاهی در بین مردم

ج- تضعیف دینداری

رسانه ملی خصوصا در مراکز استانی صدا وسیما برنامه ریزی روشنی برای مقابله با این اهداف دشمن  دارد.

نقش اتاق‌های اندیشه ورز و شورای‌های طرح و برنامه سیما در این خصوص و نظارت و هدایت مرکز سیمای استان‌ها تاکنون بسیار پررنگ بوده است.

- بنابراین تلاش بر این بوده در معاونت امور استان‌ها هرآنچه از شبکه‌های استانی بیرون می‌آید پیوست آن؛ حرف روشن روی چهار اصل " دین، امید، آگاهی، اخلاق را حتما به همراه داشته باشد.

- نقاط قوت تولیدات نمایشی امسال در مراکز استان‌ها شامل: فیلم نامه خوب، انتخاب سوژه، ایده تازه و قصه مناسب و بومی، نویسندگی خوب و روان، اهمیت دادن به ساده زیستی، توجه به مظاهر استانی (پوشاک، خوراک، ابنیه، اماکن ویژه استانها، طبیعت و...) معرفی مفاخر استانی و لهجه، نشان دادن پیشرفت‌های استان‌ها بعد از انقلاب اسلامی بوده است؛ لذا تولید آثار نمایشی فاخر به عنوان یکی از راهبرد‌های اصلی در دوره مدیریت جدید رسانه ملی با تاکید بر پیام (عطف بر تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که می‌فرمایند: "در همه برنامه‌ها نگرش به محتوا را الزامی کنید همه برنامه‌های شما باید پیام داشته باشد")، برای شبکه‌های سراسری و استانی در نظر گرفته شده است، که بحمدالله در حوزه معاونت امور استان‌ها اولویت تولید آثار نمایشی فاخر در دستور کار مراکز استان‌ها قرار گرفته است.

به عبارتی ظرف سال‌های گذشته اولویت اول رسانه ملی و معاونت امور استان‌ها تولید آثار نمایشی بوده و سرمایه گذاری فراوانی نیز تاکنون در خصوص تولید سریال؛ مینی سریال؛ تله فیلم و جدیدا فیلم سینمائی انجام شده است -

شواهد کاملا نشان میدهد که شبکه‌های استانی نسبت به گذشته تفاوت جدی پیدا کردند. به گونه‌ای که هم اکنون شبکه‌های استانی در استان‌ها و خارج استان‌ها مخاطب قابل توجه پیدا کرده است و این ناخودآگاه است، (ماهواره‌ای شدن، دیجیتال شدن پوشش تلویزیون، تلویبیون، فضای مجازی، و برخی کار‌های دیگر) و از طرفی شبکه‌های سراسری نیز برای پرکردن آنتن خود نیاز به شبکه‌های استانی دارند.

در این عرصه کادر سازی و باور و اعتماد به ظرفیت‌ها و نیرو‌های توانمند استانی و تبدیل استعداد‌های نهفته در مراکز استان‌ها خصوصا توجه به جوانان هنرمند؛ توانسته است علیرغم فرآیند سنگین تولید و بودجه زیاد مورد نیاز در این ساختار، تولیدات قابل توجهی در بخش آثار نمایشی به سرانجام برسانند، از جمله سریال‌های فاخری که در چهار سال اخیر در مراکز استان‌ها تولید و از شبکه‌های سراسری پخش شده است می‌توان به سریال روز‌های بی قراری و جلال از مرکز آذربایجان شرقی، بانوی سردار مرکز چهارمحال و بختیاری، دخترم نرگس مرکز آذربایجان غربی و صبح آمد از مرکز سمنان و همچنین تولید سریال‌های فاخر در دستور کار مرکز خراسان رضوی با عناوین سرزده و تقدیر و تولید دو فیلم سینمایی اشنوگل و مدیترانه توسط شبکه خراسان رضوی نام برد که البته اهتمام و مشارکت مقامات و مسئولان استانی و حوزه ستادی از جمله حمایت و توجه رئیس محترم رسانه ملی و معاون محترم امور استان‌ها و مرکز سیمای استان‌ها دراین مسیر برجسته و قابل توجه است.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.