معاون مسافری راه آهن:

متوسط تاخیر حرکت قطار‌ها به ۵ دقیقه رسیده است

موسوی گفت: متوسط تاخیر در حرکت قطار‌ها به ویژه در بخش حومه‌ای به ۵ دقیقه رسیده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میر حسن موسوی معاون شرکت راه آهن در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت در طی ۲ سال گذشته براساس دستور العمل‌های شرکت راه آهن انجام می‌شود گفت: قیمت بلیت قطار در سال۹۷، ۱۰ درصد و در سال ۹۸، ۲۲ درصد دچار افزایش قیمت شده است.

او ادامه داد: برای سال ۹۹ کارگروه کارشناسی در این زمینه تشکیل و به شرکت راه آهن پیشنهاد داده شد و در این زمینه علی رغم اینکه شرکت‌های حمل و نقلی پیشنهاد ۴۰ درصدی را دادند، اما در شورای عالی ترابری تنها با افزایش ۲۰ درصد موافقت شد.

افزایش ۲۰ درصدی بلیت قطار از ابتدای تیر ماه

او ادامه داد: اگر بر پایه سال ۹۵ مقرر می‌شد که براساس هزینه‌ها و درآمد افزایش قیمت صورت گیرد باید با رشد ۱۳۰ درصدی روبه‌رو می‌شدیم، اما هم اکنون شورای عالی ترابری با افزایش ۲۰ درصدی موافقت کرد که از ابتدای تیرماه این مصوبه اجرایی خواهد شد.

او توضیح داد: طبق دستورالعمل راه‌آهن و ستاد تنظیم بازار، شرکت‌های ریلی ابتدای هر سال بر اساس افزایش هزینه‌ها، پیشنهاد خود را بابت افزایش قیمت بلیت قطار ارائه می‌دهند که این موضوع پس از بررسی در راه‌آهن به شورای عالی ترابری فرستاده می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن ادامه داد: در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ هیچ افزایش قیمتی در بلیت‌های قطار‌های مسافری اعمال نشد.

او تاکید کرد: سال ۹۷، فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت اعمال شد و در سال ۹۸ نیز متوسط ۲۲ درصد افزایش قیمت بلیت قطار داشتیم.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: برای سال ۹۹ بررسی‌های کارشناسی انجام شد، شرکت‌ها هم بررسی‌های خود را انجام دادند و پیشنهاد افزایش قیمت را به راه‌آهن ارائه دادند.

مصوبه افزایش قیمت بلیت به شرکت راه آهن ابلاغ شد

او توضیح داد: اگر ما می‌خواستیم بر اساس هزینه و درآمد و افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت بلیت برای شرکت‌ها اعمال کنیم باید قیمت‌ها تا ۱۳۰ درصد افزایش می‌یافت تا به نرخ پایه سال ۹۵ برسیم، اما با همکاری شرکت‌های ریلی در نهایت ۴۰ درصد افزایش قیمت بلیت برای سال ۹۹ بابت تأیید به شورای عالی ترابری پیشنهاد شد و در نهایت شورای عالی ترابری با افزایش متوسط ۲۰ درصد برای سال ۹۹ بر قیمت بلیت‌ها موافقت کرد، این مصوبه به شرکت راه‌آهن ابلاغ شد.

او با تأکید بر اینکه افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار ارتباطی با فاصله‌گذاری اجتماعی ندارد، گفت: افزایش قیمت بلیت قطار‌های مسافری طبق محاسبات نرخ تورم و افزایش هزینه شرکت‌های ریلی است و ارتباطی با موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی در واگن قطار‌ها و کاهش تعداد مسافر در هر واگن، ندارد.

افزایش تعداد قطار‌های حومه‌ای در روزهای کرونایی

موسوی درباره قطار‌های حومه‌ای اظهار کرد: تعداد قطار‌های حومه‌ای در شرایط شیوع کرونا افزایش یافت تا مسافران کمتری در قطار مستقر شوند.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: متوسط تأخیر قطار‌های حومه‌ای حدود ۵ دقیقه است.

در ادامه ضیایی معاون شرکت راه آهن با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی‌های انجام شده و طبق استناد مصوبه ابلاغ شده برای جابه‎جایی بار حدود ۵ هزار ۱۲۸ دستگاه واگن نیاز داریم گفت: این واگن‌ها به ۳ طریق در حال تامین هستند که یک هزار و ۷۴۰ واگن باری در قالب هدف‌گذاری انجام شده است که بر همین اساس حدود ۲ هزار دستگاه تامین می‌شود.

او ادامه داد: ۱۸۰۰ دستگاه هم پیش از این در اختیار معاونت در قالب افزایش بهره‌وری تامین شده و تعدادی دیگری از این واگن‌ها هم از طریق واگن‌های متوقف شده و در حال تعمیر که حدود ۱۵۰۰ دستگاه است تامین می‌شود.

ورود ۶۳ دستگاه واگن مسافری جدید به شبکه ریلی

ضیایی بیان کرد: در بخش مسافری هم ۶۳ دستگاه واگن مسافری جدید به شبکه ریلی به زودی اضافه می‌کنیم و حدود ۱۱۷ دستگاه واگن بازسازی شده هم تا پایان سال به این بخش اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار