گزارش/

پاسکاری کنترل قیمت خودرو در بازار بین دستگاه‌های نظارتی/ چرا قانون آشکار در کف بازار خودرو اجرا نمی‌شود؟

با وجود اعلام سازمان تنظیم بازار مبنی بر اینکه قیمت خودرو در سطح بازار باید ۱۰ درصد با کارخانه تفاوت داشته باشد، اما این دستورالعمل اجرا نمی‌شود.

بی سرو سامانی قیمت خودرو در بازار/ وقتی قانون آشکار در کف بازار اجرا نمی‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان تنظیم بازار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فروشندگان خودرو در بازار حق ندارند که محصولات خود را بیش از ۱۰ درصد قیمت کارخانه عرضه کنند.

پس از این اظهارنظر سری به بازار فروش خودرو زدم و پس از پرس و جو از نمایشگاه داران خودرو‌های داخلی، قیمت فروش برخی از خودرو‌ها را مورد ارزیابی قرار دادم.

پس از آگاهی از قیمت‌ها مشخص شد که بر خلاف اطلاعیه سازمان تنظیم بازار مبنی بر مجاز بودن  افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در کف بازار نسبت به نرخ آن در کارخانه‌ها توسط فروشندگان خودرو در بازار، این موضوع به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و نمایشگاه داران هر قیمتی که دلشان می‌خواهد بر روی محصولات می‌گذارند و خودرو‌ها را برای عرضه به فروش می‌رسانند.

به سراغ یکی از نمایشگاه داران رفتم و با بیان اینکه آن‌ها فقط مجاز به دریافت ۱۰ درصدی سود حاصل از فروش خودرو به نسبت قیمت این محصول در کارخانه هستند، از او سوال کردم که چرا قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت آن در کارخانه اختلاف فاحشی دارد؟ که این نمایشگاه دار خودرو گفت: زمانی که فروش این محصول در بازار در اختیار فروشندگان اصلی آن نیست و هر شخصی به خود اجازه خرید و فروش خودرو را می‌دهد، وضعیت هم به همین منوال پدید می‌آید و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد.

این نمایشگاه دار که فردی سن و سال دار است، ادامه داد: چندین ساله که در حال خرید و فروش خودرو هستم و تا حالا به این میزان با دلالی و بی ثباتی در بازار فروش خودرو مواجه نبودم.

او گفت: قیمت گذار قیمتی که تعیین می‌کند واقعی نیست و به همین خاطر دلال به خود اجازه می‌دهد تا آن طور که دلش می‌خواهد خرید و فروش خودرو را پیش ببرد و دلالی کند.

یکی از بنگاه داران خودرو در پاسخ به اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه‌های تولید محصول، اظهار کرد: کارخانه‌ها زیر نظر مستقیم مسئولان در حال عرضه خودرو هستند، اما بازار همان طور که از اسمش پیداست، بازار است؛ یعنی هر کسی هر طور که بخواهد می‌تواند اموالش را به فروش برساند و نظارتی از سوی مسئولان قیمت گذار خودرو بر آن نیست.

دیگری در رابطه با تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه‌ها، پای ارز را به میان کشید و گفت: وقتی دلار ۴ هزار تومانی می‌شود ۲۰ هزار تومان، خودروی ۲۰ میلیون تومانی هم می‌شود ۹۰ میلیون تومان!

در ادامه هم به سراغ دیگر نمایشگاه داران رفتم و خواستم تا سوالاتم را مطرح کنم که برخی از آن‌ها از اعصاب و روان مناسبی برخوردار نبودند و در پاسخ به سوال‌هایم گفتند: به تو ربطی ندارد و مسئول جواب دادن به تو نیستیم.

پس از شنیدن اظهارات عرضه کنندگان خودرو در بازار به سراغ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی رفتم و از وی در خصوص این موضوع که چرا قیمت خودرو در بازار و کارخانه اختلاف دارد، پرس و جو کردم.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همان طور که در روز‌های اخیر بار‌ها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.

وی افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاه‌ها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده می‌شود.

با توجه به صحبت‌های آقای سخنگو به نظر می‎رسد تا زمانی که شکایتی به دست سازمان تعزیرات حکومتی نرسد، این سازمان هیچ اقدامی برای کاهش  قیمت اقلام و محصولات و همچنین برخورد با گرانفروشان در بازار نخواهد کرد و حتما باید شخصی شکایت کند تا سازمان تعزیرات حکومتی برای سر و سامان دادن به وضعیت قیمتی محصولات در بازار ورود کند، البته در صورت ورود باید دید تا چه میزان این واکنش‌ها در کاهش قیمت اقلام موثر خواهد بود.

نکته دیگر این است که سازمان‎هایی همچون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تنظیم بازار نیز باید در قبال این بی قانونی در بازار خودرو پاسخگو باشند، چرا که به گفته مسئولان تعزیراتی این سازمان بر اساس قیمت گذاری‌هایی که سازمان حمایت و تنظیم بازار  بر روی اقلام انجام می‌دهند، پرونده تشکیل می‌دهد و به شکایات مردمی رسیدگی می‌کند.

بحث قابل تأمل این است که بی قانونی در بازار خودرو به صورت آشکار در حال انجام است و  از آن طرف نیز مسئولان نظارتی در خواب عمیق فرو رفتند و چشم‌هایشان را بر روی نقض قانون بستند، نقض قانونی که بر روی رفاه و امرار معاش میلیون‌ها نفر تأثیر گذار است و در صورت بی توجهی به آن زندگی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خیلی از هموطنان کم درآمد جامعه به امید خرید خودرو و پس از آن راه اندازی کسب و کار در حال دست و پا زدن هستند، اما در زمان مواجهه با این قیمت‌های نجومی از زندگی مأیوس می‌شوند. حال وظیفه سازمان‌های نظارتی است که بر نحوه فروش خودرو در بازار نظارت داشته باشند و از فروش این کالای سرمایه‌ای با قیمت‌های کاذب جلوگیری کنند، خلأ نظارتی که این روزها به چشم می‌آید و از طرفی بازار خودرو به حال خود رها شده است.

نظام توزیع و تولید خودرو نیازمند جراحی است

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در همین زمینه به دغدغه مردم از افزایش قیمت خودرو اشاره کرده و با اشاره به نارضایتی همزمان تولیدکننده و مصرف‎کننده از این وضعیت، تأکید کرد: نظام تولید و توزیع خودرو نیازمند جراحی است و روش توزیع نباید هیزم برای شعله‎ور شدن آتش دلالان شود.

بی سرو سامانی قیمت خودرو در بازار/ وقتی قانون آشکار در کف بازار اجرا نمی‌شود

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این‎که امروز اصلاح وضعیت بازار خودرو مورد تأکید همگان است، متذکر شد: به وزیر پرتلاش صمت گفتم که لازم است نظام تولید و توزیع خودرو با همکاری دستگاه‎های مختلف مورد بازنگری قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی پیش از این نیز در جلسه شورای عالی قضایی اظهار کرد: تغییر قیمت خودرو امر پسندیده‌ای نیست. از وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی می‌خواهیم به طور جدی بر بازار خودرو نظارت کنند.

با توجه به آنچه که در این گزارش عنوان شد باید منتظر ماند و دید که تا چه زمانی فاصله قیمتی خودرو بین نرخ عرضه آن در کارخانه و قیمت آن در بازار کاهش پیدا خواهد کرد و مسئولان نظارتی تا چه حد عزم خود را برای برقراری و افزایش رفاه حال مردم جزم خواهند کرد و به جای پاسکاری وظایفشان به یکدیگر، به آن جامه عمل بپوشانند.


بیشتر بخوانید


گزارش از اشکان دوستی پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
واقعاٌ شرم آوره با اين افزايش بي رويه قيمت كارخانه در سال 99 با توجه به كاهش دلار در زمستان 99 حال به حاي اينكه قيمت كارخانه را پايين بياورند براي ثابت نگهداشتن قيمت هم اعتراض دارند . و ميگويند تا آخر بهمن قرعه كشي بايد حذف شود و قيمتها طوري باشد كه هم مصرف كننده و هم توليد كننده راضي باشد . خيالتون راحت مصرف كننده اصلا راضي نيست و توليد كننده هم به اندازه كافي بالا برده . لطفاٌ رحم داشته باشيد و خودروي ما را كه يكساله ثبت نام كرديم و تا حالا كلي متضرر شديم را با توجه به كاهش دلار كه در فصلهاي پيش بالا برديد حالا لطفاٌ پايين آورده و تحويل دهيد و بيش از اين با روح و روان و زندگيمان بازي نكنيد .
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۸:۴۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خدا از باغث و باني گراني قيمت كارخانه ايران خودرو و سايپا نگذرد . تا به حال كه براي افزايش قيمت فصلي بهانه شان دلار بود حال ببينم فصل زمستان با توجه به كاهش دلارو كاهش شديد قيمت بازار آيا قيمت كارخانه را كاهش مي دهند؟
Iran (Islamic Republic of)
حبيبي
۱۳:۲۲ ۱۶ تير ۱۳۹۹
لطفاً قيمت خودرو را 2 نرخي كنيد . به اونهايي كه اصلا ماشين ندارند و شرايطي كه براي ثبت نام گذاشته بوديد دارا هستند ماشين به قيمت دولتي و بدون افزايش بدهيد .و به بقيه مشتريان كه ماشين دارند و شرايط ثبت نام را ندارند خودرو با افزايش قيمت بدهيد. اين قيمت گذاري هم به نفع مصرف كننده و هم به نفع فروشنده مي باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۶ تير ۱۳۹۹
سلام. رئيس شوراي رقابت فرمودند با توجه به نرخ تورم هر فصل قيمت خودرو بازبيني مي شود . تكليف ما كه از سال98 تا آخر سال 99 بابت پيش خريد ايران خودرو راكد مي ماندچيست ؟ ما با اعتماد به قيمت گذاري منصفانه شوراي رقابت اقدام به پيش خريد كرديم. خواهشاً به فكر مصرف كننده ها هم باشيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
مدتی نخریم دلال هم مالش عین یخ در حال اب شدن میمونه که هر سال وماه از قیمتش درصدی پایین میاد واخر باضرر میفروشه ،دیگه الان مثل دوسال پیش هم نیست که یکدفعه چیزا چهاربرابر وگرون تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
مصرف کنندگان واقعی کسانی هستند که هر روز درخواستهای خود را با این سایت ها در میان می گذارند تا شاید گوش شنوایی پیدا شود و درد دلهایشان را بشنود وراه چاره ای پیش روی آنها بگذارند.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۱:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
با سلام فقط بازار خودروی یک شهر ۲۰۰ خودروی صفر را به فروش گذاشتند پس اگر به فرض مثال ما تمام شهرهای ایران را میانگین ۱۰۰ خودرو در نظر بگیریم ۱۰۰شهر می شود ۱۰۰۰۰خودرو یعنی مصرف کننده واقعی خودرو تا قبل از جریان قرعه کشی فقط۱۰۰۰نفر بوده ودر جریان قرعه کشی چون تمام اعضای خانواده شرکت کرده اند تعداد مصرف کننده واقعی مسلما نصف میشود چون اغلب این افراد برای فروش ثبت نام کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۰:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
۷۰درصد فروش خودرو ها از طریق سایت دیوار انجام می شود اگر قیمتهای دیوار کنترل شود و قیمتی که با نظارت کارشناسان و منصفانه است لحاظ شود مطمئنا قیمتها پایین می آید این طوری خودرو ساز هم قیمت ها را بالا نمی بره.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۴۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
فکنم // چون همه میدونن این قیمتها بعنوان یه مانور جهت ارزان کردن خودرو میباشد // و خودرو مجددا گران میشه
-
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چرا اجازه ورود خودروسازان خصوصی را نمیدهند؟
چرا تعرفه واردات را کاهش نمیدهند؟
Iran (Islamic Republic of)
علی شیخی
۱۱:۴۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بهترین کنترل کننده قیمت تمام کالاها، ازجمله خودرو، خود مردم هستند.
ولی متاسفانه ساده ترین کار را هم نمی‌کنند... یعنی فقط چندوقت نخرند... همین.... نخرند
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۴۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
نخرند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
پیشنهاد: با وضع قانون مبنی بر اینکه همه معاملات باید در نمایشگاه های خودرو انجام شود و هیچ نقل و انتقالی در دفتر اسناد بدون کد معاملاتی که توسط نمایشگاه داران ارائه میشود انجام نشود و از طرف دیگر حق شکایت برای خریداران خودرو بطوریکه مسئولیت کامل و خسارت مابه التفاوت اخذ شده (حتی در صورتیکه نمایشگاه دار نقش واسط را داشته باشد) با نمایشگاه دار باشد. مطمئن باشید اینکار جواب میدهد
-
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تجربه نشان داده که بسیاری از نمایشگاه داران در افزایش قیمت دخیلند و خود باعث افزایش قیمت می شوند.
با سر زدن به هر نمایشگاه تعدادی دلال مشاهده می کنید که به خرید و فروش مشغولند و با بالا رفتن قیمت نمایشگاه دار نیز سود بالاتری کسب می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چون بجای تولید الان پول تو دلالی و واسطه گری هست
تزریق 25 هزار خودرو با قرعه کشی بنظر شما جواب کمبودها رو داده یا 40000 تا در طول یک سال، همین الان نیمی از وسایل نقلیه که مردم پول ندارن یا نیست نیاز به نوسازی داره اونم اگر بهش گفت ماشین مثل پراید که بنظر سودش هم بدک بیست چند بار توقف خط تولیدش به تاخیر افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
آقای رییسی!!! ؟؟قیمت خودرو سازان خیلی بالاست!! اینها بدون اینکه قیمت حبابی این دوسه سال رارفع کنند، باهمی قیمتها، شروع به فروش محصولات خاک خورده ی خود کردند!؟!؟
چرابه مردم اینقدر ظلم می شه وزور میگن !!؟ تاکی! ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بزرگترین اشتباه دولت کاهش نرخ سود بانکی بود چون سرمایه ها را از بانک ها خارج کرد وبه سمت بازارهای مختلف کشاند وتورم ایجادکرده ومی کند سود بانکی را افزایش دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خسته شدیم
-
*****
۰۹:۵۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
امان از مافیای خودرو که با قدرت و ثروت توانسته به بهانه بیکار شدن کارگران بخش خودرو سازی ولیکن در اصل انحصاری کردن بازار خودرو درهای کشور را بروی خودروهای با کیفیت خارجی ببندت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
با سلام ،والا ما که نظارتی نمی بینم فقط حرف میزنند نمیدانم مسئولین اصلا داخل بازار میروند و قیمتها رو می‌بینند که چه بر سر مردم می آید فقط خودرو نیست که افسار پاره کرده واقعاً نمیدانم جوان ها چطور میخواهند ازدواج کنند با این شرایط فقط خرید لوازم خانگی بیچارشون می‌کنه تا برسه خرجهای دیگه از جمله اجاره های منزل ،خرید طلا هم که بایدخوابشو ببینند واقعاً متاسفم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
یکی به آقای رایگانی اعلام کنه یه دقیقه بره سایت دیوار به فروشنده زنگ بزنه قیمت دستش بیاد و بدونه که بازار چه وﺽعی داره و نمیشه از کسی شکایت کرد . شما به جای این حرف ها به دفاتر ثبت اسناد و تعویﺽ پلاک ها اعلام کنید که در صورت بالا بودن قیمت خودرو و عدم تایید کارشناس های خودرو ، خودرو ثبت و تعویﺽ پلاک نشود
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
البته نیازی به گفتن من نیست .
از حال و روزمون کاملا معلومه .
نه هدفی نه آرزویی
ببین اوضاع چطوره .
تا کی تا کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تنها راه وضع مالیات تصاعدی به بالاتر از قیمت اعلامیست
آخرین اخبار