آیا از مجموعه اتفاقات اخیر می‌توان نتیجه گرفت ترامپ بازنده انتخابات آمریکاست؟

خیلی‌ها معتقدند با اوضاع قمر در عقربی که در آمریکا رخ داده است، ترامپ شانس پایینی برای بازگشت دوباره به کاخ سفید داشته باشد و دسته‌ای دیگر عقیده دارند این هم از بازی‌های آقای رئیس‌جمهور برای پیروزی در انتخابات است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نظر می‌رسد اوضاع آقای توییتر خیلی خوب نباشد. او این روز‌ها حال و حوصله کارمندان کاخ سفید را ندارد و بیش از هر زمان دیگری ترجیح می‌دهد معادلات موفقیتش را در واکنش‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی پیدا کند.

خیلی‌ها معتقدند با اوضاع قمر در عقربی که در آمریکا رخ داده است، ترامپ شانس پایینی برای بازگشت دوباره به کاخ سفید داشته باشد و دسته‌ای دیگر عقیده دارند این هم از بازی‌های آقای رئیس‌جمهور برای پیروزی در انتخابات است. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران سیاسی نمی‌توانند تحلیل درست و روشنی از سرنوشت سیاسی کاخ سفید داشته باشند. ترامپ به همان اندازه که اوضاع خوبی برای برنده شدن ندارد، به همان اندازه هم ابزار‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند تضمین صندلی ریاستش در کاخ سفید باشد. فعلاً در این پنج ماهی که تا انتخابات آمریکا مانده است، می‌توانیم مروری بر اتفاقاتی داشته باشیم که در برد یا باخت او تأثیرگذار است.

افزایش آمار بیکاری
براساس گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، در پی شیوع ویروس کرونا، در ماه آوریل حدود ۵/۲۰ میلیون شغل در این کشور از بین رفته و نرخ بیکاری در ایالت متحده به ۷/۱۴ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که در ماه فوریه، نرخ بیکاری در آمریکا ۵/۳ درصد گزارش شده است. کریس زاکارلی که مدیریت ارشد سرمایه‌گذاری مرکز اتحاد مستقل را به عهده دارد در این‌باره از عبارت «خسارت مهارنشدنی» استفاده می‌کند و می‌گوید: متأسفانه میزان خسارات شغلی چیزی است که نمی‌تواند مهار شود و تمامی شغل‌هایی که از دست رفته‌اند و نرخ بیکاری احتمالاً از آمار دوران رکود بزرگ اقتصادی بیشتر خواهد بود.

کرونا بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری و مسافرتی آمریکا زده و این کشور شاهد بیشترین آمار از دست دادن شغل با میانگین ۷.۷ میلیون شغل بوده است. مقابله با بیکاری یکی از مهم‌ترین شعار‌های تبلیغاتی ترامپ بوده است که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش وضعیت بیکاری، چندان روی این موضوع نتواند مانور تبلیغاتی بدهد.

مدیریت ضعیف کرونا
آمریکا را می‌توان در فهرست کشور‌هایی طبقه‌بندی کرد که کرونا دیرتر به آنجا رسید. شیوع با تأخیر این ویروس می‌توانست فرصت خوبی برای ایالات متحده فراهم کند که ضمن استفاده از تجربیات پزشکی دیگر کشورها، از آمادگی کامل برای مقابله با کرونا بهره‌مند شود. اما سیاست‌های غلط ترامپ باعث شد این کشور در صدر کشور‌های مبتلا به کرونا قرار گیرد. مشکلات عدیده در تهیه و توزیع اقلام پزشکی، وضعیت پایین خدمات بیمارستانی به مبتلایان کرونا و اظهارنظر‌های عجیب و غریب ترامپ از تزریق مواد ضدعفونی‌کننده تا بستن روسری به صورت باعث شد افکار عمومی نسبت به شکل مدیریت ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا انتقادات شدیدی داشته باشند.

کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان تا روز دوشنبه ۲۶ خرداد، یعنی زمان نگارش این گزارش به مجموع دومیلیون و ۱۶۲ هزار و ۴۸۴ مبتلا رسیده که از این تعداد ۱۱۷ هزار و ۸۵۹ آمریکایی مبتلا در این کشور، جان خود را از دست داده اند.

کاخ سفید زیر سایه جورج فلوید
کشته شدن جورج فلوید و به راه افتادن جنبش «زندگی سیاهپوستان مهم است» در خیابان‌های آمریکا سومین بدشانسی ترامپ بود. مرگ این جوان سیاهپوست صحنه اعتراضات و درگیری‌های معترضان به نژادپرستی شد. دامنه این اعتراضات از آمریکا به کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه، انگلستان و بلژیک هم رسید. انتقاد شدید نهاد‌های اجتماعی به بی‌عدالتی و تضییع حقوق رنگین‌پوست‌ها و همچنین کشیده شدن اعتراضات مردمی تا مقابل کاخ سفید وتهدید‌های پی در پی ترامپ، باعث کاهش محبوبیت او شد. جدیدترین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد، میزان محبوبیت دونالد ترامپ در آمریکا و رضایت از او طی یک ماه، ۱۰ درصد کاهش یافته و به رقم ۳۹ درصد رسیده است؛ رقمی که در پایین‌ترین درجه از آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ قرار دارد.

انتقام در عین الاسد
اما به فهرست بدبیاری‌های ترامپ باید موارد و موضوعاتی اضافه کرد که اگرچه مربوط به ماه‌های گذشته است، اما در چالش‌های کاخ سفید بی‌تأثیر نبوده است. انتقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آمریکا به خاطر ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با حمله موشکی به عین‌الاسد از جمله اتفاقاتی بود که ترامپ را در مرکز حمله منتقدان قرار داد.

ترامپ به‌دنبال راه نجات
با همه این‌ها نمی‌توان قاطعانه گفت کار ترامپ تمام است و دیگر هیچ شانسی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ندارد. او در کنار این چالش‌ها می‌تواند فرصت‌هایی برای خود فراهم کند که بخش مهمی از آن ریشه در زیست و تفکر مردم آمریکا دارد.

ترامپ، استاد دوقطبی سازی
ترامپ ثابت کرده است استاد دو قطبی سازی در جامعه آمریکاست و هرگاه احساس خطر کرده به‌راحتی با دو‌قطبی‌سازی، کفه ترازو را به سمت سیاست‌ها و اهداف خودش بالا برده است. دوقطبی سازی، مهم‌ترین سلاح ترامپ در بزنگاه‌هایی است که احساس می‌کند در کنار صفحه شطرنج و در حال کیش و مات شدن می‌تواند نجاتش دهد.

جامعه همسو با ترامپ
حامیان ترامپ نه معترضان به سیاست‌های نژادپرستی در آمریکا هستند، نه رنگین‌پوستان و نه حتی قشر خاکستری. ترامپ از یک قشر ثابت طرفدار در آمریکا برخوردار است که بیشترش را طبقه سفیدپوست کارگر تشکیل می‌دهد. او در تأیید سیاست‌های خود در مصاحبه‌ای که با مجله تایم داشت، گفت: «زیرساخت انتخاباتی من به قدری قوی است که نیازی به جلب حمایت رأی‌دهندگان خاکستری ندارم.» او معتقد است درهر شرایطی می‌تواند این گروه را با خود همراه کند. آخرین ترفند ترامپ برای همراه کردن این گروه با خود، استفاده از روش انتخاب بد و بدتر است. او به محض این‌که احساس کند عرصه را باخته است از بازگشت سیاستمداران سنتی واشنگتن به کاخ سفید «لولوخورخوره» می‌سازد و به جان افکار عمومی این طیف می‌اندازد.

جامعه طبقه‌بندی شده آمریکا
اگر می‌خواهیم درباره روش فرصت‌سازی ترامپ از ناآرامی‌های اخیر آمریکا بیشتر بدانیم، فقط کافی است به این پرسش پاسخ دهیم که چرا عده‌ای از مردم در کف خیابان‌های آمریکا در حال اعتراض به نژادپرستی هستند؟ پاسخ روشن است! چون نژادپرستی و فاصله طبقاتی در فرهنگ آمریکایی نه تنها وجود دارد، بلکه بسیاری حامی آن هستند. در واقع، مقابل رنگین‌پوستان و قشر متوسط به پایین جامعه آمریکا، سفیدپوستان متمایل به افکاری نژادپرستانه و قشر متوسط به بالای جامعه قرار دارند که اتفاقاً نگران هستند که با روی کار آمدن رئیس جمهوری غیر از ترامپ، شرایط اجتماعی به نفع رنگین‌پوستان و ضرر آن‌ها تغییر کند.

رقیب ضعیف، بازیگر حرفه‌ای
واقعیت این است جو بایدن، نه رقیب قدری برای ترامپ است و نه میزان محبوبیتش می‌تواند برگ برنده انتخاباتی‌اش باشد. ضمن این‌که ترامپ بازیگری حرفه‌ای، به‌خصوص روی صحنه است و اگر کار به مناظره‌های انتخاباتی کشیده شود حتماً نقشه‌هایی برای اجرای یک کمدی سیاسی و دست انداختن جو بایدن دارد.

الکترال‌های پای کار
ترامپ این روز‌ها به ساختار انتخاباتی آمریکا فکر می‌کند و آخرین راه نجات خود را در آن می‌داند. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وابسته به رأی‌های الکترال ایالت‌های آمریکاست. در انتخابات دوره قبل در بسیاری از ایالت‌ها بیشتر آرا به نفع هیلاری کلینتون بود، اما در نهایت رأی الکترال باعث پیروزی ترامپ شد.

به همین دلیل مهم، با این‌که هیلاری کلینتون در تعداد آرا از ترامپ پیشی گرفته بود، اما آنچه کار را تمام کرد، رأی الکترال بود. صاحبان رأی الکترال چه کسانی هستند؟ همان‌ها که چندان از شلوغی‌های این روز‌های خیابان‌های آمریکا دل خوشی ندارند.

فعلا ۵۰-۵۰
به همین دلیل است که این روز‌ها وقتی از تحلیلگران پرسیده می‌شود اوضاع ترامپ چگونه است؟ آن‌ها معتقدند به همان اندازه که ترامپ اوضاع خوبی ندارد، راه‌های نجات از این باتلاق را بلد است. ما به این حالت می‌گوییم ۵۰-۵۰ و این یعنی بازی شیر یا خطی که پنج ماه دیگر به شرط آن‌که اتفاقی نیفتد، نتیجه‌اش معلوم می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.