جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

روش جدید جراحی گردن و جمجمه برای نخستین بار در ایران

موسوی، از انجام یک روش جدید جراحی پیچیده در در ناحیه مهره دوم گردن و جمجمه برای نخستین مرتبه در ایران خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید رضا موسوی جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: طی یک جراحی مهم حساس و پیچیده که به تخلیه تومور مهره اول گردنی (اطلس) در یک بیمار ۳۳ ساله نیاز بود این مهره با جمجمه پیوند داده می شود که این جراحی پس از ۷ ساعت تلاش با موفقیت کامل و برای نخستین بار در ایران انجام شد.

این عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: چنانچه این جراحی برای بیمار انجام نشده بود احتمال ایجاد اختلالات حسی، حرکتی و ناتوانی جسمی برای او وجود داشت.

او بیان کرد: به دلیل گسترش یافتن این ضایعه و ناپایداری در ستون فقرات، تصمیم به اتصال جمجمه به مهره‌های گردنی گرفته شد و موفق شدیم با تعبیه ایمپلنت (cage کارگذاری بین استخوان کندیل جمجمه و مهره دوم گردنی) این جراحی پیچیده را برای بیمار انجام دهیم و بیمار بتواند زندگی دوباره‌ای بدون درد را تجربه کند.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه این جراحی پس از برداشتن ضایعه لیتیک مهره اول گردن و آزادسازی شریان ورتبرال انجام شده است، گفت: امروزه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز این قابلیت وجود دارد که اساتید جراحی مغز و اعصاب این دانشگاه بتوانند این نوع بیماری را تشخیص و در شیراز درمان کنند.

محل ضایعه در سی تی اسکن

موسوی، یکی از علائم مهم این بیمار را درد ناحیه گردن به همراه تب اعلام و بیان کرد: این توده تخریبی استخوانی به دلیل اینکه در ناحیه حساس و محل عبور عروق و عصب مختلف مغزی قرار داشت انجام این روش جدید جراحی بسیار پیچیده و دشوار بود.

او ادامه داد: این جراحی با مشورت اساتید جراحی ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان شهید چمران شیراز انجام شد.

گرافی حین عمل

آنژیوگرافی پس از عمل جراحی

سی تی اسکن پس از عمل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار